Fortsatt strid om upphandling i Västerbotten

Startat av RoggaBoy, 21 juli 2011, 10:07:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.busstidningen.se/2011/07/20/fortsatt-strid-om-upphandling-i-vasterbotten/

Nya turlistorna som gäller from 4/9 med de nya operatörerna ( Klövsjö Rätan Trafik och Veolia Transdev) på gällande Nobinas (Blå vägen, linje 11, 16, 19 bland annat) trafik.

Busspoolens trafik tas ju över den 1/1 2012.

Bussföraren

Busspoolens ide faller direkt på skaderekvisitet, d.vs man har inte lidit skada eftersom den information som man själva hade och som LHM lämnade vidare inte ledde till att någon som fått denna information tog hem något kontrakt i konkurrens med Busspoolen.

Därför är hela denna process ett spel för galleriet eller en okynnesprocess vilket Kammarrättens beslut visar

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 21 juli 2011, 11:01:49 AM
Busspoolens ide faller direkt på skaderekvisitet, d.vs man har inte lidit skada eftersom den information som man själva hade och som LHM lämnade vidare inte ledde till att någon som fått denna information tog hem något kontrakt i konkurrens med Busspoolen.

Därför är hela denna process ett spel för galleriet eller en okynnesprocess vilket Kammarrättens beslut visar

Kammarrättens beslut visar väl inte på det? Man motiverar ju inte som jag förstår avslaget.  Däremot torde det vara svårt att se att man skulle kommit tilll en annat beslut om man tagit upp fallet - såvida inte ny information kommit fram, förstås.

Men en orsak till att det blir överklaganden och så ofta inom denna bransch är ju för att trafikhuvudmännen ofta sköter saker rätt oproffsigt. All information som kan anses ha betydelse för uppdraget, ska givetvis dokumenteras och kanaliseras till samtliga anbudsgivare. Här har det uppenbart inte skett, istället har man - om man förstår artikeln rätt - utgått från att man kände till informationen. Så kan man naturligtvis inte agera. Transparensen innebär ju egentligen att vem som helst ska kunna lägga ett anbud - utan att ha några som helst förkunskaper om uppdraget. Tyvärr som du säger tar ju inte överklagandena hänsyn till det - och den kritik som riktas mot huvudmännen över formella brister (i strid mot LUF) väger ju som sagt lätt, så länge man inte kan påvisa att felen skulle ha lett till ett annat vinnande anbud - eller exempelvis brott mot sekretessreglerna som i fallet med Upplandsl lokaltrafik

Ersa

Har Busspoolen något att förlora på att driva frågan till högsta instans? Ett av skälen att man gör detta kan väl vara för att man på alla vis kämpar för att behålla merparten av sin trafik? Busspoolens huvudsakliga verksamhet går ju ut på just busstrafik i Västerbottens län, och man har inget annat att falla tillbaka på, vilket KR Trafik, Nobina och Veolia har.

Det kanske blir svårt för ett samverkansbolag att komma tillbaka nästa upphandlingsomgång, men Centrala Buss lyckades ju med sin rejäla revansch i Jämtland så inget är ju omöjligt.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2011, 12:40:18 PM
Har Busspoolen något att förlora på att driva frågan till högsta instans? Ett av skälen att man gör detta kan väl vara för att man på alla vis kämpar för att behålla merparten av sin trafik? Busspoolens huvudsakliga verksamhet går ju ut på just busstrafik i Västerbottens län, och man har inget annat att falla tillbaka på, vilket KR Trafik, Nobina och Veolia har.

Det kanske blir svårt för ett samverkansbolag att komma tillbaka nästa upphandlingsomgång, men Centrala Buss lyckades ju med sin rejäla revansch i Jämtland så inget är ju omöjligt.

En liten tröst för Vilhelmina Taxi (och Busspoolen) är att man kör linje 19 i 4 månader åt Veolia Transdev vilket får ses som bra, och då blev det som många förare pratade om i våras, att Veolia själva inte skulle köra denna linje i 4 månader, men ändå vann linjen.

Komma tillbaka till nästa upphandling kan dom alltid göra, om dom finns kvar då helt enkelt vilket vi får hoppas!


RoggaBoy

Så då kan KR arbeta i lugn och ro, även Skelleftebuss så klart.

Någon som vet om KR beställt nåt ännu?

admin

Två trådar om samma ämne har sammanfogats till en enda.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2011, 12:40:18 PM
Har Busspoolen något att förlora på att driva frågan till högsta instans? Ett av skälen att man gör detta kan väl vara för att man på alla vis kämpar för att behålla merparten av sin trafik? Busspoolens huvudsakliga verksamhet går ju ut på just busstrafik i Västerbottens län, och man har inget annat att falla tillbaka på, vilket KR Trafik, Nobina och Veolia har.

Det kanske blir svårt för ett samverkansbolag att komma tillbaka nästa upphandlingsomgång, men Centrala Buss lyckades ju med sin rejäla revansch i Jämtland så inget är ju omöjligt.
Citat från: RoggaBoy skrivet 25 juli 2011, 06:50:31 AM
En liten tröst för Vilhelmina Taxi (och Busspoolen) är att man kör linje 19 i 4 månader åt Veolia Transdev vilket får ses som bra, och då blev det som många förare pratade om i våras, att Veolia själva inte skulle köra denna linje i 4 månader, men ändå vann linjen.

Komma tillbaka till nästa upphandling kan dom alltid göra, om dom finns kvar då helt enkelt vilket vi får hoppas!

De flesta av de berörda Busspoolen-medlemmarna har ju kvar trafik, så de bör finnas kvar till nästa upphandling. Kålaboda blir av med all trafik, men kan kanske förhandla med Ske-buss om underentreprenad på någon linje, precis som man haft under innevarande avtalsperiod.
Vad gäller Ske-buss i övrigt så skrevs kontrakt i början av sommaren på merparten av de linjer man fick i upphandlingen då dessa ej berördes av överklagandet. Bussar till det kontraktet är redan beställda, det blir (fler)boggisolaris och B9R/9700S. Nu närmast gäller beställning av ett par godsbussar till Sorselekontraktet.

Ersa

Blir det dieselvagnar till Skelleftebuss nya trafik, eller fanns krav på "miljöbränsle" som t.ex RME eller biogas?

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 23:19:22 PM
Blir det dieselvagnar till Skelleftebuss nya trafik, eller fanns krav på "miljöbränsle" som t.ex RME eller biogas?

Diesel Euro5 för den nya trafiken. Solarisbussarna jag nämnde ovan blir förstås gasdrivna, de kommer att trafikera linjer som idag körs men där det blir nya kontrakt efter nyår, 9700:orna blir diesel.