Huvudmeny

Kontrollfusket

Startat av tågluffaren, 21 juli 2011, 06:53:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

SvD avslöjar idag hur Securitas fuskar och ljuger om hur många kontroller man gör åt SL. Bla skrivet man att kontrollanterna uppmanas att hellre fria än fälla då det tar tid att skriva ut böter.

Ersa


tågluffaren

Kollade imorse men hittade den inte, läste papperstidningen.

Tack för länken!

Mikael Ringmarck

Min erfarenhet av Securitas kontroller inget annat än ett stort skämt. Jag ska beskriva de två tillfällen då jag haft dem på min buss:

1. De kliver på linje 119 3-4 hållplatser innan ändhållplatsen Backlura och kontrollerar biljetterna för passagerarna som jag kan räkna på min ena hand. Inget i övrigt att säga annat än att det känns som ett enkelt sätt att bespara sig arbete.

2. De kliver på linje 123 vid Solna C. Jag stämplar deras papper...de går bak i bussen men istället för att börja kontrollera biljetterna börjar de surra om att de borde ta en annan buss istället. De kliver av och går in i fikarummet....

I rest my case  :-X

Mikey

Av alla mina resor jag gör med SL så har jag råkat ut för kontroll en gång, och det var på pendeln i mars i år. En vardagseftermiddag. Kontrollanterna steg på tåget, vilket en passagerare noterade och sprang in i nästa vagn och ut på perrongen (X1-tåg, med dörrar mellan vagnarna). De 5-6 kontrollanterna brydde sig inte om detta utan gick runt i vagnen och kollade allas biljetter. Ingen fastnade i kontrollen, så alla kontrollanter slog sig ned i en soffgrupp och började småprata istället. På nästa station hade de inte alls bråttom, utan de klev lugnt av och tittade runt lite och småpratade lite till. De bestämde sig dock tillslut för att åka med tåget på andra sidan plattformen. Dock stängdes dörrarna precis framför kontrollanterna för att de tog för lång tid på sig, så de blev kvar på perrongen i en kvart till. Bra jobbat!

mushkot

Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 00:28:50 AM
Av alla mina resor jag gör med SL så har jag råkat ut för kontroll en gång, och det var på pendeln i mars i år. En vardagseftermiddag. Kontrollanterna steg på tåget, vilket en passagerare noterade och sprang in i nästa vagn och ut på perrongen (X1-tåg, med dörrar mellan vagnarna). De 5-6 kontrollanterna brydde sig inte om detta utan gick runt i vagnen och kollade allas biljetter. Ingen fastnade i kontrollen, så alla kontrollanter slog sig ned i en soffgrupp och började småprata istället. På nästa station hade de inte alls bråttom, utan de klev lugnt av och tittade runt lite och småpratade lite till. De bestämde sig dock tillslut för att åka med tåget på andra sidan plattformen. Dock stängdes dörrarna precis framför kontrollanterna för att de tog för lång tid på sig, så de blev kvar på perrongen i en kvart till. Bra jobbat!
Gör man istället som Västtrafik och har kontroller som folk verklligen åker fast i, ja då är det gestapotakter enligt folket... ::)

Wetjo

I Göteborg har dom en på tok för hård attidtyd.
Jag gillar stilen dom har i Dalarna.
Men Jag efterlyser mer kontrollverksamhet.
Dom är för få i förhållande till storleken på länet.

Bussföraren

Citat från: Mrbuss skrivet 22 juli 2011, 00:14:42 AM
Min erfarenhet av Securitas kontroller inget annat än ett stort skämt. Jag ska beskriva de två tillfällen då jag haft dem på min buss:

1. De kliver på linje 119 3-4 hållplatser innan ändhållplatsen Backlura och kontrollerar biljetterna för passagerarna som jag kan räkna på min ena hand. Inget i övrigt att säga annat än att det känns som ett enkelt sätt att bespara sig arbete.

2. De kliver på linje 123 vid Solna C. Jag stämplar deras papper...de går bak i bussen men istället för att börja kontrollera biljetterna börjar de surra om att de borde ta en annan buss istället. De kliver av och går in i fikarummet....

I rest my case  :-X

Så var det ju ofta på den tiden då man skötte kontrollen i egen regi, typ på -80 o -90 talet, många av kontrollgrupperna valde liknande turer för att minimera arbetsinsatsen.

Nu med Securitas ska man ju istället maximera antalet kontroller och då borde man inte alls kontrollera bussarna.