Ramtillägg Stockholm

Startat av MartinMartin, 21 juli 2011, 02:33:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Satt och kollade lönespecifikationen så här på nattkröken och noterade att jag hade jobbat
extra före min ordninarie tjänst så tjänstetiden hade blivit 1546-0346 och då har jag fått
67,53 i omloppstillägg.

Kollade sen i avtalet och där står det:

måndag–fredag över 10 timmar men under 12 timmar 67,52 kr/dag
måndag–fredag över 12 timmar 89,04 kr/dag

Hur tänkte man när man skrev så här?

I princip så är jag inte berättigad till nåt tillägg alls eftersom jag inte uppfyller kraven för något av de 2,
då tjänsten inte är varken under eller över 12 timmar.

Jag tycker det var lite kul att tjänsten blev exakt 12 timmar och jag hade inte väntat mig att få nåt
tillägg alls då Jag ju tackat Ja till extrajobbet och fått övertid för 3,11 timmar,
men lite intressant tycker Jag att det va att man väljer det lägre tillägget och inte det högre.

Tankar, idéer någon ??

//Martin

mil

hade du jobbat 12 timmar och 1 minut är det ÖVER 12 timmar

12 timmar exakt är det lägre för det är upp till 12 timmar

MrX

Är ramtiden inklusive eller exklusive uppräkning? För det ska inte räknas med till ramtiden. Eftersom du jobbat efter 22 sker ju uppräkning av tiden mellan 22 och sluttiden med 17%, då skapas lätt sekundrar som kan ändra den sammanslagna arbetstiden. Det är alltså viktigt att skilja på totalt arbetstid och ramtid, ramtiden är från det att man startar till det att man slutar.

En annan förklaring kan vara att programmet som räknat ut tjänsterna räknat ned på sekundnivå. Hastus har väl den möjligheten? Då kan det ju vara så att din tjänst är 11 timmar, 59 minuter och 59 sekunder lång.

Var det sista öret kommer ifrån, det har jag ingen som helst aning om.

Bussföraren

Kort förklarat:

Omloppstillägg och många andra tillägg betalas bara för faktisk arbetstid, inte för uppräknad tid etc som läggs till tjänsten.

Man får t.ex inte OB tillägg för sådan tid om löneprogrammet har rätt uppgifter från Hastus.

MartinMartin

Citat från: mil skrivet 21 juli 2011, 10:05:19 AM
hade du jobbat 12 timmar och 1 minut är det ÖVER 12 timmar
12 timmar exakt är det lägre för det är upp till 12 timmar

Ja, fast det står i avtalet "över 10 timmar men under 12 timmar".

Och Jag tycker inte att 12 timmar är "under 12 timmar".

Det här är inget som Jag bekymmrar mig om då Jag inte trodde att dom skulle betala
ut ramtillägget eftersom tjänsten egentligen inte var så lång, utan det var ju pga övertiden
som den byggdes på.

Tyckte bara att det var lite roligt att man skrivit så slarvigt, för du har säkert rätt att över 12 timmar
är det högre, men man borde skrivit "över 10 timmar och upp till 12 timmar".

MartinMartin

Citat från: MrX skrivet 21 juli 2011, 10:29:12 AM
Är ramtiden inklusive eller exklusive uppräkning? För det ska inte räknas med till ramtiden. Eftersom du jobbat efter 22 sker ju uppräkning av tiden mellan 22 och sluttiden med 17%, då skapas lätt sekundrar som kan ändra den sammanslagna arbetstiden. Det är alltså viktigt att skilja på totalt arbetstid och ramtid, ramtiden är från det att man startar till det att man slutar.

En annan förklaring kan vara att programmet som räknat ut tjänsterna räknat ned på sekundnivå. Hastus har väl den möjligheten? Då kan det ju vara så att din tjänst är 11 timmar, 59 minuter och 59 sekunder lång.

Var det sista öret kommer ifrån, det har jag ingen som helst aning om.

Tjänst:  234
TO:  HB
Från:  GUP
Start:  15:46
Slut:  03:46x
Till:  HBH
I fordon:  09:27
Tj arb:  11:18
Bet:  13:02
Ram:  12:00
Tj-ställe:  HBtra
Typ:  1
Komm:  

Nej, uppräkningen är inte med i ramtiden, för tjänsten är betald med 13:02 timmar.

MrX

Citat från: MartinMartin skrivet 21 juli 2011, 13:52:34 PM
Tjänst:  234
TO:  HB
Från:  GUP
Start:  15:46
Slut:  03:46x
Till:  HBH
I fordon:  09:27
Tj arb:  11:18
Bet:  13:02
Ram:  12:00
Tj-ställe:  HBtra
Typ:  1
Komm: 

Nej, uppräkningen är inte med i ramtiden, för tjänsten är betald med 13:02 timmar.

Det verkar ju som om ramtillägget kommer först 12:01, undrar om det inte blivit fel för din del