KR:s nya storgodsare COO500

Startat av Jan, 20 juli 2011, 15:24:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Peter Öden skrivet 22 juli 2011, 19:41:07 PM
Hej !

Tillverkas verkligen B 12B-chassiet fortfarande ??

Mvh Peter Ö

Det här bör vara bland de sista B12B som levereras. Senaste halvåret har B9R offererats även för godsbussar.

Jan

Mackan, presentera de bilder du vill här i forumet. Jag är tacksam för den bilden jag eftersökte här på forumet.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 juli 2011, 20:28:14 PM
Det här bör vara bland de sista B12B som levereras. Senaste halvåret har B9R offererats även för godsbussar.

Finns någon B9R som godsare utepå marknaden?
I branschen i 40 år

ripaze

340 hk är kanske lite i minsta laget men... är glad att det inte är b9 380 i vår godsare iaf... vridmomentet är stor skillnad på mellan 12an och 9an. samt växlingen på i-shiften! mycket trevligare på 12an än 9an... inget fel på 9 litern men den hörhemma i tvåaxliga bussar tycker jag.

Jan

Citat från: ripaze skrivet 23 juli 2011, 00:09:54 AM
340 hk är kanske lite i minsta laget men... är glad att det inte är b9 380 i vår godsare iaf... vridmomentet är stor skillnad på mellan 12an och 9an. samt växlingen på i-shiften! mycket trevligare på 12an än 9an... inget fel på 9 litern men den hörhemma i tvåaxliga bussar tycker jag.
Jag blev själv tveksam när detta att 9 ska bli godsmotorer. Dock så har jag inte hört något annat vilket blir att se framtiden an i saken.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 22 juli 2011, 21:07:26 PM
Finns någon B9R som godsare utepå marknaden?

Nej, det finns väl knappt någon B9R med boggi ute överhuvudtaget? Annars har det ju som det skrivs ovan pratats om att en B11 ska komma, då blir kanske den ett möjligt alternativ. Annars finns ju Scania..

COO500

Återkommer senare i veckan om hur bussen e å köra...... Kört "bara" 40 mil Östersund-Umeå med den än. Kommer å trafikera sträckan Umeå-Vilhelmina. (Intern nummer 247.)

COO500

Kr 247 vid busstationen i Vilhelmina

Uploaded with ImageShack.us

COO500

Lastning Kr 247 Umeå busstation, lågsäsong just nu. ;)

Peppen

Trevligt med lite fler bilder!
Brukar det köras kylgods också eller sitter aggregatet där bara utifall det skulle behövas någongång?

Jesper Persson

Citat från: COO500 skrivet 27 juli 2011, 23:13:54 PM

Ahh! Läckert med en storgodsare.  :) Inte illa att det är en KR buss heller.  ;)

COO500

Så ser det ut när hela sidan är öppnad. (Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, mobilkamera.)

Så ser det ut med stängd sida.

Ersa

Citat från: COO500 skrivet 31 juli 2011, 18:34:49 PM
Så ser det ut när hela sidan är öppnad. (Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, mobilkamera.)

Mycket trevlig bild! :)

Taunusch

Jämfört med en lastbil är det ju lite annorlunda att det är högersidan som är öppningsbar och inte vänster - när inte båda sidor är öppningsbara....

Trevliga bilder på en annorlunda buss!  :)

COO500

Citat från: Tommy P skrivet 27 juli 2011, 23:26:06 PM
Trevligt med lite fler bilder!
Brukar det köras kylgods också eller sitter aggregatet där bara utifall det skulle behövas någongång?

Brukar vara kylgods åxå, kött å grejer från Vilhelmina. Även mejerivaror från Umeå.