8500-boggievagnar vid Danderyds sjukhus (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 20 juli 2011, 11:27:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på 8500-boggievagnar, fotograferade vid Danderyds sjukhus.
Först Nobina 0064 som flyttats från Björknäs till Norrtälje. Vid fototillfället trafikerade den en korttur på 639:an mellan Rimbo och Stockholm. Jag gissar att denna tur inte är en "Fridströmstur" utan en av Norrtäljes turer på linjen.

Keolis 1208 på högtrafiklinje 624 mot Åkersberga. Trafiken på linje 624 utförs vanligtvis av ledvagnar.

Slutligen Nobina 5530 på högtrafiklinje 625, som numera endast trafikerar sträckan Danderyds sjukhus-Söderhall. Utifrån diskussioner tidigare här på Bussnack gissar jag att bussen kl. 16:45 fortsatte från Söderhall som linje 644 mot Mora vägskäl.

Vid jämförelse av de två senaste bilderna kan man se lite skillander mellan Keolis och Nobinas 8500-boggievagnar. Keolis-vagnen har svart maskering även runt dörrfönstren samt strålkastare på taket.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

0064 tillhör inte Rimbo, utan i så fall Hallstavik. Jag tror inte att Norrtäljedepån kör några 639or.

Vad gäller 625 och 644 är alla dessa numera ihopknutna i Söderhall. I båda riktningar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 12:24:09 PM
0064 tillhör inte Rimbo, utan i så fall Hallstavik. Jag tror inte att Norrtäljedepån kör några 639or.

Vad gäller 625 och 644 är alla dessa numera ihopknutna i Söderhall. I båda riktningar.

Tack för informationen. Jag uteslöt Hallstavik som stationeringsort eftersom det var en korttur mellan Rimbo och Sthlm, men du har säkert rätt. Jag har aldrig sett 0064 på någon annan linje i Norrtälje än 641:an mot Hallstavik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Utan att veta säkert gissar jag att det kan hända att Hallstaviksförarna kör några kortturer upp till Rimbo och tillbaka istället för en lång rast på Tekniska.

Däremot har 0067 idag hamnat i Rimbo.

Marc

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 17:13:18 PM
Bättre och bättre bussar verkar ni få! Någon som lyssnat, eller är det i takt som 55-serien rasar?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 17:13:18 PM

Tack för denna uppgift. Är 0066 fortfarande stationerad i Rimbo? Jag såg den på 639:an vid två tillfällen tidigare den här veckan. Tror att en av turerna gick till Hallstavik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

Citat från: Marc skrivet 20 juli 2011, 18:31:29 PM
Bättre och bättre bussar verkar ni få! Någon som lyssnat, eller är det i takt som 55-serien rasar?

5788, 6131, 0066 och nu 0067 är tyvärr inga permanenta flyttar till Rimbo, utan tillfälliga lånebussar.
Med "tyvärr" menar jag att det är tråkigt att inte få behålla dem på heltid, då de är bra bussar. Särskilt 0066 och 0067.

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 juli 2011, 11:27:57 AM
...Vid jämförelse av de två senaste bilderna kan man se lite skillander mellan Keolis och Nobinas 8500-boggievagnar. Keolis-vagnen har svart maskering även runt dörrfönstren samt strålkastare på taket.

Skillnaden beror sannolikt i detta fall på att Keolis bussar är "importerade" och därför relativt nyligen omlackade till SLs design medan Nobinas bussar sannolikt haft lacken från början.
Det enklaste sättet att se om en buss är "importerad" brukar vara just att de som är omlackade är svarta längs hela fänsterraden medan de något äldre bussarna som varit i SL-land från början är mer röda på sidorna.
Bussmicke har ju tidigare avhandlat hur SL och dess entreprenörer håller sig till designprogrammet... ;)

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 22:52:44 PM
5788, 6131, 0066 och nu 0067 är tyvärr inga permanenta flyttar till Rimbo, utan tillfälliga lånebussar.
Med "tyvärr" menar jag att det är tråkigt att inte få behålla dem på heltid, då de är bra bussar. Särskilt 0066 och 0067.

Du menar alltså att du tror den dagen kommer då alla 55-vagnar är friska och ni står utan trevligare lånebussar? :'(

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2011, 22:54:09 PM
Skillnaden beror sannolikt i detta fall på att Keolis bussar är "importerade" och därför relativt nyligen omlackade till SLs design medan Nobinas bussar sannolikt haft lacken från början.
Det enklaste sättet att se om en buss är "importerad" brukar vara just att de som är omlackade är svarta längs hela fänsterraden medan de något äldre bussarna som varit i SL-land från början är mer röda på sidorna.
Bussmicke har ju tidigare avhandlat hur SL och dess entreprenörer håller sig till designprogrammet... ;)

Notera även turbrickornas olika placeringar i vindrutorna. SL-Buss/Busslink/Keolis har ju alltid haft dem långt till höger närmast framdörren, medan Nobina Norrtälje nu nymonterar dem mera i mitten på panelen.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 20 juli 2011, 23:48:35 PM
Du menar alltså att du tror den dagen kommer då alla 55-vagnar är friska och ni står utan trevligare lånebussar? :'(

Än har det du nämner inte inträffat (ens på leveransdagen), men om tillfället dyker upp säger jag till. 8)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 22:52:44 PM

Ok. Ja, jag har förstått att de nyare 8500-boggievagnarna (inv.nr. 0064-0069) är behagliga att köra.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2011, 22:54:09 PM

Det är sant. De "importerade" vagnarna är oftast svarta längs hela fönstrerraden. Det gäller ju även Handens 12xx-vagnar (8500-ledvagnar).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2011, 23:48:42 PM
Notera även turbrickornas olika placeringar i vindrutorna. SL-Buss/Busslink/Keolis har ju alltid haft dem långt till höger närmast framdörren, medan Nobina Norrtälje nu nymonterar dem mera i mitten på panelen.

Nämen kors i taket!  :D Så Nobina har också börjat med turbrickor, det var ju några år sedan det begav sig sist. Bromma slutade nog med det runt millennieskiftet eller några år därefter. Dags att återinföra det på samtliga garage!  8)