Köpa lösnummer av tidingar online.

Startat av Jona, 19 juli 2011, 22:28:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

har en fråga, om man vill köpa lösnummer av någon tidning hur gör man då?
Finns flera olika hemsidor, tidningskungen med flera om man googlar på det, men dom säljer ju bara hela prenumerationer.

Men om du bara vill ha ett lösnummer då, kanske en intressant artikel, eller komplettera din sent startade prenumeration med ett saknat nummer hur gör man då?

Vissa av tidningarna går och köpa på lösnummer på press-stop.se och där kan även något äldre nummer finnas till handa.

Men dom övriga då, om jag vill köpa säg en Kalle anka bara ett eller 2 nummer tillbaka, vart vänder jag mig då? Tradera? nej det är för nytt nummer ännu osv.

Press-stop jag nämnde tidigare, dom fungerar om dom saluför tidningen, men ibland är dom för sega och uppdatera sin sida med nya nummer och du kan behöva vänta flera dagar innan ett nytt nummer går och köpa.

Varför är det så? finns ingen marknad för att sälja lösnummer av tidningar?

Jag blir lika besviken varje gång, både då jag inte kan köpa senaste numret, eller då man inte kan få tag i tidskrifters tidigare nummer från samma år.
Så pass länge borde man ju kunna lagerföra tidskrifterna.

Jag är en sådan att jag ibland köper en tidning på lösnummer för att läsa en intressant artikel, och kanske hittar jag då en hänvisning till annan intressant artikel som fanns i förra numret.
Eller om du köper en Kalle anka och Co och det är del 2 av ett, och du gillade just den serien, ja men då vill du ju köpa numret före.
Men det går inte på ett enkelt sett, vem orkar kontakta förlaget med sina förfrågningar hela tiden?

Synpunkter i ämnet.

Sökte i google på tidskrifter och lösnummer men även på dom nummer jag letade men får då nästan bara träffar på en drös med butiker som säljer hela prenumerationer.

Tack för mig...
/Jona
MVH Filosofen Jona

groenis

Kontakta eventuellt förlag direkt,
De har koll på om det numret du söker finns kvar ibland flera år tillbaka.

/Lennart

jocke

Har herrn trott blivit intresserad av Farbror Joakims Liv som är i Kalle anka just nu =)
Prova ring Egmont, dom brukar vara vänliga och hjälpsamma.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jona

Citat från: jocke skrivet 21 juli 2011, 17:49:02 PM
Har herrn trott blivit intresserad av Farbror Joakims Liv som är i Kalle anka just nu =)
Prova ring Egmont, dom brukar vara vänliga och hjälpsamma.

Korrekt, gillar Farbror Joakims liv, bästa disney-serien enligt mig. Men eftersom jag själv jobbar i en servicebransch så har jag lite svårt för att vara den jobbiga kunden, den som ringer eller ständigt mailar och stör. Jag känner så olust att jag aldrig nästan kommer mig för och göra det. Vi har sådana kunder på mitt jobb och dom stör och tar tid från övriga kunder. Visserligen är det betalande kunder oftast, men ändå. Jag vill inte bli den kunden.

Om man hör av sig så lär det bli så pass ofta att personalen säger, nu ringer den där Jona igen, och denna gång vill han köpa 4 vänstergängade skruvar för utomhusbruk.

Jag trodde i min enfald att det fanns fler som mig där ute som gärna bara klickade sig in på en hemsida, bockade för valfritt antal nummer av årets utgåvor av en tidning, väljer visakort-betalning och fyller i adressen och leveras hem som om du beställt t.ex en dvd-film via cdon.com.

Men jag hade fel, jag är bevisligen den ENDA personen i Sverige som önskar kunna köpa lösnummer online och inte bara en prenumeration.
För samma frågeställning på Betapets forum blev direkt lås med en dum kommentar från admin om att jag skrivit en lång text för en sådan simpel fråga.
Det tar jag som ett bevis på att jag faktiskt är den ENDA personen i Sverige som saknar följande tjänst. Annars borde man kunnat svara med att har du missat denna sida, eller jag vill saknar denna tjänst också.

Nej, det rör inte bara en bara en ända tidning, det är flera olika tidskrifter från flera olika förslag som jag vill köpa, varar minst ett till och med skriver i egen tidning att dom INTE tillhandahåller äldre nummer från samma år ens utan vill man köpa numret före får du leta på loppis eller aktionssidor med mera. Därför vill och orkar jag inte kontakta förlagen ständigt och jämt, jag vill kunna göra som jag kan göra med allt annat, beställa det jag vill ha direkt från en hemsida utan krångel.

Ps, nämner press-stop.se i ursprungstråden, dom saluför oftast något äldre nummer, men inte alla från året, utan ett eller 2 föregående, och i fallet med exemplet så saluför dom inte kalle anka så där gick jag bet.

/Jona

MVH Filosofen Jona

groenis

Jona
Har du kollat med tidningskungen?
De kör korta och långa prenumationer plus lite mer utbud på bland annat serier.

/Lennart
som skall gotta mig över lite Don Rosa alster

Jona

Citat från: groenis skrivet 23 juli 2011, 02:00:22 AM
Har du kollat med tidningskungen?
De kör korta och långa prenumationer plus lite mer utbud på bland annat serier.
/Lennart

Japp kollade där, dom får man upp på google också, problemet är att du som minst kan köpa 13 nummer och det verkar inte finnas möjlighet och köpa endast ett nummer, framförallt inte ett nummer tidigare.

/Jpna
MVH Filosofen Jona