Bussolycka Norr om Rättvik

Startat av Fikman, 19 juli 2011, 16:30:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Undrar hur mycket extra skador det blir vid själva bärgningen ?  ???

Fikman

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2011, 18:06:33 PM

Knapt inga alls, den hade ju kanat lite på sida redan innan de tog stopp, hade trykts in jord i bakkant bakdörr och i sidoluckan vid motor.

Blue

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2011, 18:06:33 PM

Varför skulle det bli skador vid bärgningen?

Det som ibland händer är att saker som har lossnat vid dikeskörningen plockas bort eller ramlar av när man drar upp fordonet på vägen igen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

1896

Tänkte att underredet borde ta stryk ?

1896

Föraren tycks ha svimmat:

www.dt.se/nyheter/rattvik/1.3758428-orsak-till-olycka-svimning

lil-sis

Om bussen är från 2006 har den väl bälten?

Varför flög då passagerarna omkring i bussen när den lade sig i diket (så himla fort kan det väl ändå inte ha gått?)

Lars

Citat från: lil-sis skrivet 30 juli 2011, 12:00:52 PM

Varför flög då passagerarna omkring i bussen när den lade sig i diket (så himla fort kan det väl ändå inte ha gått?)
och hur många sätter på sig bältet i en buss?

buskörare

Vi hade en liknande olycka i Örebro för många år sen. På 50-väg gick bussen ner i diket. Folk gjorde illa sig när dom kom emot andra säten osv. Men jag tror ingen fick böter för att dom inte hade bälte. Ska man inte få det?

Ersa

Hur många procent av resenärerna använder bältena?
Gissningsvis kommer resenärerna i just denna buss använda bussbältet mera ofta framöver.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 30 juli 2011, 12:12:39 PM
Vi hade en liknande olycka i Örebro för många år sen. På 50-väg gick bussen ner i diket. Folk gjorde illa sig när dom kom emot andra säten osv. Men jag tror ingen fick böter för att dom inte hade bälte. Ska man inte få det?

Tror inte att polisen brukar fundera så mycket i sådana banor. De är väl som folk är mest, och tycker att olyckan är straff nog.

Jag undrar om ens 18-åringar som kör i diket med personbilar och slår sig halvt fördärvade brukar anmälas för att också ha kört utan bilbälte?

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2011, 12:17:17 PM
Hur många procent av resenärerna använder bältena?
Gissningsvis kommer resenärerna i just denna buss använda bussbältet mera ofta framöver.

Alltså det borde påpekas i artikeln hur det står till med bälten. Så att folk fattar att de ska användas också!