Några intryck från dagen Norrtäljeresa...

Startat av Ulf Berlin, 18 juli 2011, 23:33:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kommer här:
13.00 från TekniskaHögskolan utgjordes av NOB 7423.(Lite res och bra AC)
Intressant var att ett par"Nobinatröjade"bussvärdar stod längst bak och hjälpte till att packa
in resgods i bussens utrymme längst bak och(om man frågade snällt)släppte in res via bakdörren.
(Värdar syntes även vid Danderyds sjukhus och vid Norrtälje b-stn)
Även vid bakdörren på DD-vagnarna finns en kortläsare och frågan ställer sig HUR många ungar med -19 M-F kort
kommer att"tjuva"sig in bak i höst om DD-vagnarna skall köras hela trafikdygnet?

På vägen mot Norrtälje möttes knappt nägon DD,men både gamla Carrusar och röda ledvagnar i 007x-serien sågs på 676 och på 639 syntes 55xx-boggier.
(Hur många Carrusar har NOB hyrt/lånat?)

Vid ank Norrtälje noterades att många linjer hade fått nya hpl lägen sedan skiftet vilket gjorde många res(ännu mera)förvirrade.(Folk är vanemänniskor)

Påfallande många turer på stadslinjerna(650,651,656,657,658) i Norrtälje kördes med boggievagnar 55xx-och 0070 serierna.
Kommer det att komma fler enkelvagnar till dessa i höst,då det inte direkt behövs boggier på dessa linjer?
(Ett par syntes dock såsom 2192(f d KEO 4433)RBF 955(2193 på SBH!)och 5624,SXD 319(kommer från?)

Flera förare(vissa ännu med Busslink jackor/skjortor)stod och läste turblad och ett par nya KIA-tjänstebilar
(SGP 884 och CEP 018)for fram och tillbaka med förare t/fr garaget.

Resan till Räfsnäs företogs med gamla 5395 som hade fung utrop men ingen display för hållplatserna.

Som tidigare noterats här på BS är situationen i Norrtälje inte bra och det syntes riktigt väl under den timman jag var
där och vi får hoppas innerligt att det reder upp sig,ty 4veckor efter övertagandet borde det ha"satt sig"./Ulf

Ersa

Helt rätt vagnsutsättning kan man ju inte få till innan alla dubbeldäckare levererats samt tagits i trafik. Då kommer ju flera blåa nya B9S och äldre röda bussar att frigöras till 677 och röda linjer. Annars tycker jag att det fungerar bättre och bättre överlag, vecka för vecka. Och strul på 676 leder ju till att SL-röda Setran DEL443 får hoppa in på rena halvdagar på 676 (senast idag) vilket mig veterligen inga resenärer hittills klagat över.

De korta 639:orna mellan Rimbo och Tekniska körs mestadels med de Rimbobaserade 55xx-vagnarna, medan långa 639:or som fortsätter norr om Rimbo mestadels körs med Rimbo- och Hallstaviksbaserade B9S.

Kan det tänkas bli några fler begagnade vagnar tillgängliga till Norrtälje när Nobina lämnar Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka?

Bese001

Kommentarer till Ulfs frågor/funderingar: Nuvarande 2192 (RBF 955) och nuvarande 2193 (WZE 992) har bytt nummer med varandra enligt tidigare trådar. Det finns bild på WZE 992 som nr 2193. Dock var det bra med bekräftelse på att RBF 955 verkligen
blev 2192 men tanke på Nobinas spännande numreringar (Senast den nya MAN A23 till Örebro CPZ 462 som tydligen har nr 1338!)
SXD 319 kommer, efter att ha varit avställd sen 2010-11-17, senast från Varberg.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bese001 skrivet 19 juli 2011, 11:17:29 AM
Kommentarer till Ulfs frågor/funderingar: Nuvarande 2192 (RBF 955) och nuvarande 2193 (WZE 992) har bytt nummer med varandra enligt tidigare trådar. Det finns bild på WZE 992 som nr 2193. Dock var det bra med bekräftelse på att RBF 955 verkligen
blev 2192 men tanke på Nobinas spännande numreringar (Senast den nya MAN A23 till Örebro CPZ 462 som tydligen har nr 1338!)
SXD 319 kommer, efter att ha varit avställd sen 2010-11-17, senast från Varberg.



Tack för intressanta iakttagelser, Ulf. Här är bilden på 2192 då den var märkt 2193.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Bese001 skrivet 19 juli 2011, 11:17:29 AM
...SXD 319 kommer, efter att ha varit avställd sen 2010-11-17, senast från Varberg.

Tack för detta svar./Ulf

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se