Söderhamn (K-R och lite till)

Startat av Peter Erret, 18 juli 2011, 10:27:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Först på väg till

sedan vid resecentrum

Gem

Hej Peter!
Hör av Dig nästa gång Du är i stan!
Åk till Söderhamns Buss & Truck och fråga efter Gunnar så bjuder jag på fika! ;D

Ersa

Dock är det inget bindestreck i KR Trafik.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2011, 18:16:29 PM
Dock är det inget bindestreck i KR Trafik.

Hette det inte "Klovsjö-Rätan Trafik" tidigare?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Erret

Citat från: calken skrivet 19 juli 2011, 18:20:06 PM
Hette det inte "Klovsjö-Rätan Trafik" tidigare?
Heter så fortfarande, därför K-R Trafik  ???

Ersa

Klövsjö Rätan Trafik Aktiebolag var och är firmanamnet, och ska enligt svenska skrivregler (vad jag lärt mig) vara utan bindestreck då det är två separata orter. Dock stavas det underligt nog med bindestreck i Allabolag.
http://allabolag.se/5564174356

Nåja Firman förkortas KR Trafik i dagligt tal, och det är utan bindestreck.
Se hur de själva skriver på: www.krtrafik.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2011, 19:06:51 PM
Klövsjö Rätan Trafik Aktiebolag var och är firmanamnet, och ska enligt svenska skrivregler (vad jag lärt mig) vara utan bindestreck då det är två separata orter. Dock stavas det underligt nog med bindestreck i Allabolag.
http://allabolag.se/5564174356

Nåja Firman förkortas KR Trafik i dagligt tal, och det är utan bindestreck.
Se hur de själva skriver på: www.krtrafik.se

Bolaget är registrerat som Klövsjö-Rätan Trafik AB med bindestreck i bolagsregistret. Däremot förkortas det alltså KR Trafik utan bindestreck.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2011, 19:18:26 PM
Bolaget är registrerat som Klövsjö-Rätan Trafik AB med bindestreck i bolagsregistret. Däremot förkortas det alltså KR Trafik utan bindestreck.

Då har man lärt sig något nytt. Men det ser ändå märkligt ut med bindestrecket. :P
Nåja, många uddaversioner av förkortningen har synts även i skyltskåpen genom åren. T.ex "KR-Trafik" och "K-R Trafik".