Veolia 1028 - Volvo B10MA Säffle -93

Startat av Ersa, 29 september 2007, 12:23:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Reprisomgång 2: En Säffle-ledvagn i form av f.d. Polarbuss 28.
Idag kanske exporterad österut? Övertagen av Bus Trade Center 2007-07-03 och avregistrerad 2007-07-19.

Detta var tillsammans med tvillingen 27 de bussar som var sämst i halka. Trycket på drivaxeln upplevdes lägre jämfört med de något äldre syskonen 93 och 94 (Volvo B10MA Säffle -90) Någon som vet hur det kom sig?






LTU projektas


Jonas Strömblad

Excellent! Thanks for the pic (and all the other ones as well).
/J

LTU projektas


Ersa

#4


Ersa


LTU projektas

Citat från: Verspieder skrivet 29 september 2007, 18:46:50 PM
Very nice! Did you get nr 27 too?

No we didn't, this is the only one. But we got other 3 buses from other regions of Sweden.

bussgrabben

Men ack så bekväma att åka i med de höga ryggstöden.

yngrot

Min erfarenhet av Säffle och halka är den att Säffle är alldeles för lätta. I Borås mäkte vi en väldig skillnad mellan Wiima som var tyngre jag löste av en förare som hade kört Wiima och han hade inte ens märkt att det var halt! Jag hade kanat omkring i en Säffle hela morgonen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Men varför är 1993 års modell så mycket sämre i halka än 1990? Båda är ju B10MA Säffle.
Vad gick snett mellan dessa år?

yngrot

Skulle kunna vara en kombination av annan utväxling och lättare bygge?  är det samma motoreffekt? eller en annan styrning av motor växellåda.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina