Nödhammare - Vad gäller?

Startat av Mikey, 15 juli 2011, 21:26:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingemar

I vår trafik (förort till Göteborg + landsbygd) har vi larmade hammare, och förare med stränga order att stann vid stöld och inte köra innan hammaren kommer fram! Har väl blivit av med ca 50 st på 6 år, vilket kanske får vara OK...

Bilprovningen i Partille delar in bussen i 3 delar, i varje del skall det finnas minst en nödutgång (uppmärkt ruta) på var sida (eller bakruta/taklucka) och hammare. Finns det fler uppmärkta utgångar måste det finnas hammare i hyffsad närhet till dem också. Och naturligtvis måste alla hållare vara föredda med hammare!

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussföraren

Man sätter ju ut hammare till besiktningen och sedan är dom väck inom 30 min i trafik, att inte köra vidare enl ovan fungerar ju på landet (har jag själv tillämpat) men inte i så mkt annan trafik och beställaren lär inte uppskatta om turerna ideligen försenas p.ga sådana åtgärder heller, det är bara att konstatera att regler o verklighet inte överenstämmer med varandra.

När man kommer upp i 5-700 hammare årligen för en vagnpark på 40-50 bussar känns det inte längre som en högprioriterad fråga att ha hammare annat än vid besiktningen, tunga pikhammare av den gamla modellen kanske vore nåt istället, men då kommer det säkert synpunkter från lagvårdande håll att dessa kan vara offensiva vapen på andra håll i samhället

Ingemar

Citat från: Bussföraren skrivet 22 juli 2011, 09:18:41 AM
Man sätter ju ut hammare till besiktningen och sedan är dom väck inom 30 min i trafik, att inte köra vidare enl ovan fungerar ju på landet (har jag själv tillämpat) men inte i så mkt annan trafik och beställaren lär inte uppskatta om turerna ideligen försenas p.ga sådana åtgärder heller, det är bara att konstatera att regler o verklighet inte överenstämmer med varandra.

När man kommer upp i 5-700 hammare årligen för en vagnpark på 40-50 bussar känns det inte längre som en högprioriterad fråga att ha hammare annat än vid besiktningen, tunga pikhammare av den gamla modellen kanske vore nåt istället, men då kommer det säkert synpunkter från lagvårdande håll att dessa kan vara offensiva vapen på andra håll i samhället
Jag går med på att det knappast funkar i ren stadstrafik, men två av linjerna vi kör går igenom eriksbo/hjällbo, tunga förorter till Göteborg. Även här funkar det. Buset vet att det blir jobbigt, och tar hammare på annan linje istället. Likaså väljer de de linjer vi inte kör när de skall åka utan färdbevis, för de vet att det blir tjatigt på våra linjer. Det går att få till förändring, men det tar tid och är kämpigt i början. Dessutom måste alla förare vara med på vad som gäller, annars går det aldrig.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Jonas

Man kan ju undra varför vi inte inför liknande lösningar som i USA där det sitter ett fast nödhandtag på de flesta fönster(kanske inte i alla busar, men i de som jag har åkt).

När man drar i handtaget lossnar fönstret i ena kanten så att man kan trycka ut hela fönstret.
Detta borde ju vara betydligt bättre är att ha en hammare som man krossar fönstret med, vilket medför risk för skärsår m.m.

Blue

Citat från: Z skrivet 22 juli 2011, 10:37:03 AM
Man kan ju undra varför vi inte inför liknande lösningar som i USA där det sitter ett fast nödhandtag på de flesta fönster(kanske inte i alla busar, men i de som jag har åkt).

När man drar i handtaget lossnar fönstret i ena kanten så att man kan trycka ut hela fönstret.
Detta borde ju vara betydligt bättre är att ha en hammare som man krossar fönstret med, vilket medför risk för skärsår m.m.

Det beror på att rutorna sitter med list i dom bussarna och inte limmade som dom gör på moderna bussar.

Blir säkert skitskoj när någon som tidigare stal hammare bestämmer sig för att rycka i nödöppningen i stället!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

lil-sis

Vi har fått nya behållare till hammarna. En stor låda som är lite bökigare än att bara dra loss hammaren.

Verkar fungera just nu iaf.

Men har ingen bild.