Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 juli 2011, 16:51:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hoppas ni gillar Scania!

AMF851


BRR220


LAD163


LAZ384


MUK625


MUP745





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter L

Underbart! Tack för fina bilder.

(en parentes bara, AMF851 är Linjebuss 676, inte 686 - dörrarna avslöjar att den inte tillhör 68x-serien)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 16 juli 2011, 11:53:34 AM
(en parentes bara, AMF851 är Linjebuss 676, inte 686 - dörrarna avslöjar att den inte tillhör 68x-serien)


Tack för rättelsen! Texten är ändrad nu. Ren felskrivning förut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2011, 18:05:05 PM
Tack för rättelsen! Texten är ändrad nu. Ren felskrivning förut.


Förstod det. Och tack en gång för de underbara bilderna! Har rattat samtliga utom 676 som hunnit utgå ur trafik när jag började köra i Lund 1994. Då var äldsta bussarna i stadstrafiken 678 och 679 som i huvudsak bara rullade på förstärkningsturerna i rusningstrafik på linje 3 till/från Vipeholm.

Ännu en parentes är att de flesta fasta förare hade sin egen buss som de alltid tog ut på morgonen oavsett vilken linje de startade på. Smidig vagnutsättning så att säga. Undantaget var dock linje 7 där det krävdes en buss som kunde skylta 7A och 7B, blev oftast en av de nya med rullskyltar (208, 572-587).


Svemicke

Mycket intressant bildsvep, Staffan! Särskilt eftersom jag två år senare fick chansen att, som 16-årig bussfantast, få praktisera i Linjebuss garage på Gastelyckan bland alla dessa bussar. Det väckte minen till liv att få se dessa bilder nu.

Citat från: Peter L skrivet 16 juli 2011, 21:42:16 PM
Förstod det. Och tack en gång för de underbara bilderna! Har rattat samtliga utom 676 som hunnit utgå ur trafik när jag började köra i Lund 1994. Då var äldsta bussarna i stadstrafiken 678 och 679 som i huvudsak bara rullade på förstärkningsturerna i rusningstrafik på linje 3 till/från Vipeholm.

Ännu en parentes är att de flesta fasta förare hade sin egen buss som de alltid tog ut på morgonen oavsett vilken linje de startade på. Smidig vagnutsättning så att säga. Undantaget var dock linje 7 där det krävdes en buss som kunde skylta 7A och 7B, blev oftast en av de nya med rullskyltar (208, 572-587).


208:n var en riktig särling. En Volvo B10B/Säffle men det förekom ibland att även linje 7 kördes av bussar med digital skylt.

Fick ni inte kort efter några Scania CN113 från nyförvärvade ML som skulle gå på nya Lundalänken?

När försvann CR112:orna med vikdörrar? De fanns kvar då jag var där.

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 23 juli 2011, 13:20:15 PM
Mycket intressant bildsvep, Staffan! Särskilt eftersom jag två år senare fick chansen att, som 16-årig bussfantast, få praktisera i Linjebuss garage på Gastelyckan bland alla dessa bussar. Det väckte minen till liv att få se dessa bilder nu.

208:n var en riktig särling. En Volvo B10B/Säffle men det förekom ibland att även linje 7 kördes av bussar med digital skylt.

Fick ni inte kort efter några Scania CN113 från nyförvärvade ML som skulle gå på nya Lundalänken?

När försvann CR112:orna med vikdörrar? De fanns kvar då jag var där.



Visst var 208 en riktig särling som enda Volvo bland en massa Scania, åtminstone till 1996... För mig var det bästa bussen vi hade, men den var allmänt illa omtyckt bland övriga förare. Därmed blev den ofta kvarlämnad på garaget och lätt att tigga till sig för de turer där man både började och slutade på garaget på linje 6 och 7.

Och visst förekom det att linje 7 körde av bussar med digital skylt, men oftast inte eftersom de inte gick att skylta A och B om jag nu minns rätt. I alla fall inte 692-699 och 570-571.

ML var väl inte så nyförvärvat 1998 då linje 20 startades, men visst stämmer det att två CN113 från Malmö lånades in för denna linje, 3170 och 3171 tror jag det var. Ersattes med 3432 och 3433 så fort de hunnit levereras.

CR112 med vikdörrar fanns kvar när jag började köra sommaren 1994 men måste försvunnit snart därefter. Enligt Pege Anderssons eminenta sida om stadstrafiken i Lund (http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm) försvann de 1993, men det tror jag inte stämmer till fullo, såvida inte även 679 och 680 hade vikdörrar vilket låter otroligt då övriga i den leveransen (681-686) hade bladdörrar. Rimligtvis försvann de sista CR112 med vikdörrar hösten 1994 när de sista MaxCi hade tagits i trafik (584-587).

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 23 juli 2011, 20:46:09 PM
Visst var 208 en riktig särling som enda Volvo bland en massa Scania, åtminstone till 1996... För mig var det bästa bussen vi hade, men den var allmänt illa omtyckt bland övriga förare. Därmed blev den ofta kvarlämnad på garaget och lätt att tigga till sig för de turer där man både började och slutade på garaget på linje 6 och 7.

Och visst förekom det att linje 7 körde av bussar med digital skylt, men oftast inte eftersom de inte gick att skylta A och B om jag nu minns rätt. I alla fall inte 692-699 och 570-571.

ML var väl inte så nyförvärvat 1998 då linje 20 startades, men visst stämmer det att två CN113 från Malmö lånades in för denna linje, 3170 och 3171 tror jag det var. Ersattes med 3432 och 3433 så fort de hunnit levereras.

CR112 med vikdörrar fanns kvar när jag började köra sommaren 1994 men måste försvunnit snart därefter. Enligt Pege Anderssons eminenta sida om stadstrafiken i Lund (http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm) försvann de 1993, men det tror jag inte stämmer till fullo, såvida inte även 679 och 680 hade vikdörrar vilket låter otroligt då övriga i den leveransen (681-686) hade bladdörrar. Rimligtvis försvann de sista CR112 med vikdörrar hösten 1994 när de sista MaxCi hade tagits i trafik (584-587).


Jo, minns att 208:n jämt stod på garageplan och väldigt sällan var den inne i verkstaden också. Tror faktiskt aldrig vi hade den inne under de månader jag var där. Den bara stod där övergiven på gården och sörplade glykol.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -