Huvudmeny

Vagnar

Startat av Susanne, 15 juli 2011, 12:40:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Såg dessa vagnar i Åbo i går, nån som vet vart det ska ta vägen.

Optimal

Snyggt. Du får gärna göra bilderna större. 500x351 är lite litet.

the0fiskis

först trodde jag det var modeller  :)
kanske fraknike? tips fråga postsvagen dem vet det mesta :P

Nico

Finland är inte känt som något direkt större exportland av järnvägsfordon så att skeppa något sådant till Frankrike tror jag inte direkt på.  ;)     Sen har ju Finland (av historiska orsaker) samma spårvidd som Ryssland, dvs. 1520 mm till skillnad från s.k. normalspår som är 1435 mm.

Vad gäller vagnarna på bilden så torde de vara av VR:s littera Sm5 som började levereras i slutet av 00-talet. Det är då en finländsk version av Stadlers FLIRT, alltså ett motorvagnståg för lokal- eller regionaltrafik. I första hand är det tänkt att rulla i storstadsregionen runt Helsingfors, alltså ett slags pendeltåg eller S-bahntåg om man så vill.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Susanne

Citat från: Nico skrivet 15 juli 2011, 14:41:47 PM
Finland är inte känt som något direkt större exportland av järnvägsfordon så att skeppa något sådant till Frankrike tror jag inte direkt på.  ;)     Sen har ju Finland (av historiska orsaker) samma spårvidd som Ryssland, dvs. 1520 mm till skillnad från s.k. normalspår som är 1435 mm.

Vad gäller vagnarna på bilden så torde de vara av VR:s littera Sm5 som började levereras i slutet av 00-talet. Det är då en finländsk version av Stadlers FLIRT, alltså ett motorvagnståg för lokal- eller regionaltrafik. I första hand är det tänkt att rulla i storstadsregionen runt Helsingfors, alltså ett slags pendeltåg eller S-bahntåg om man så vill.

Jomenvisst är det väll den som du beskriver. Kollade de bilder jag tog vid Järnvägen och samma modell hamnade framför linsen där också  ;)

Karsten

Snart på en Roslagsbana nära dig.....

Dson

Citat från: Karsten skrivet 15 juli 2011, 22:42:51 PM
Snart på en Roslagsbana nära dig.....
Då får de gärna spåra in den till 891 mm, annars har jag en känsla av att gångegenskaperna blir något haltande. :P