Bergkvarabuss Blekinge (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 15 juli 2011, 00:41:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Bilder från Blekinge har det i alla fall det senaste året varit väldigt ont om här på Buss-Snack. En förklaring kan ju vara ont om Buss-Snackare i länet, fast skåningarna har ju inte så lång väg. En annan förklaring kan vara att länet ur bussdiggarsynpunkt är en aning tråkigt: med undantag av en flygbusslinje finns en enda operatör (Bergkvarabuss) och det är endast ett fåtal busstyper. Mest MB Citaro 12-och 13-meters samt boggi, men även en och annan MB Travego och Setra för Kustbussen.
Under en kort semesterresa i Blekinge måndag-onsdag blev det några bussbilder "i förbigående", men jag fick bara Citarobussar på bild.

I Ronneby, där vi bodde, kom bara en buss med på bild:

Hela tisdagen tillbringades i Karlskrona. Där blev det desto fler bilder.

På kvällen innan vi skulle tillbaka till Ronneby tog jag några kvällsljusbilder på den vackra ö-staden från vägen mellan Trossö (ön där centrum ligger) och Saltö. Turligt nog kom en buss till Saltö åkande så jag fick en fin buss/miljö-bild också.

Edit: Det är fel på bildtexten här, Ekholmen skall det vara. Jag blandade ihop det med hållplatsen innan (Chapmansplan). Jag orkar inte lägga upp bilden igen med rätt bildtext just nu i alla fall...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trevligt, så man har skaffat en Citylinje. Har man kvar linje 1 och 7 (?) i centrum eller har denna ersatt helt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2011, 00:50:23 AM
Trevligt, så man har skaffat en Citylinje. Har man kvar linje 1 och 7 (?) i centrum eller har denna ersatt helt?

1 och 7 rundar centrum på sin väg mot Saltö (efter Kungsplan går de Skeppsbrokajen-Drottninggatan-Alamedan-Amiralitetsgatan-Dockegatan).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Se där ja, då var minnet inte såå illa i alla fall.
Då är Citybussen ny trafik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juli 2011, 01:03:07 AM
Se där ja, då var minnet inte såå illa i alla fall.
Då är Citybussen ny trafik?

Japp, nytt sedan 19 juni tydligen. Citybussen (linje 10) går mer centralt på Trossö (enda bussen som finns på Stortorget) medan ettan och sjuan håller sig i periferin.

//JG

Muk

Kul att se dessa bilder. Jag var själv en kort stund i Karlskrona i måndags och fotograferade. Intressantast för mig var citybussen. Bergkvarabuss 370 gick tidigare som gratisbuss på linje 9 som trafikerade Bergåsa station - sjukhusentrén.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 15 juli 2011, 10:10:33 AM
Kul att se dessa bilder. Jag var själv en kort stund i Karlskrona i måndags och fotograferade. Intressantast för mig var citybussen. Bergkvarabuss 370 gick tidigare som gratisbuss på linje 9 som trafikerade Bergåsa station - sjukhusentrén.

Denna skall enligt mina noteringar numera var flyttad till Höganäs.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2011, 10:28:36 AM
Denna skall enligt mina noteringar numera var flyttad till Höganäs.

Fast nu är den tillbaka i Karlskrona. I Höganäs rullar numera en fd. stadsbuss från Hässleholm, minns inte vilken.

Jeppe Hagelbäck

Några bilder till på Citybussen.

yngrot

Trevligt med lite Blekingebilder men som sagt tråkigt med enbart en typ av buss och lacken är sådär tradig
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina