Hur är det med flaggningen egentligen...

Startat av Leif Spångberg, 14 juli 2011, 21:05:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

... ??

Flaggreglerna lär ju vara "uppmjukade" sedan en tid, men vad gäller för de olika buss-operatörerna ??

Idag drog jag iväg hemifrån Sthlm, till Gävle, med besök i Uppsala i båda riktningarna.

Varvid följande bilder togs, ett litet urval...

OK, en del kör bara i stadstrafik, och andra på motorvägarna. Men håller den förklaringen ??

I Uppsala, på hemvägen, träffade jag på Jacob, fick en trevlig pratstund. Fick mig att komma ihåg Uppsala-bilden från -65, men den är ju i en annan tråd...

1896

Vilka Flaggregler ? Sista veckan vi hade depån i Borlänge körde vi med Flaggor hela veckan.  :)

En buss brummar

I västtrafikområdet är det huvudmannen, alltså västtrafik som har sina "flaggdagar" dom skicakr ut kalendrar med vilka dagar som skall flaggas med en svensk flagga smt västtrafikflagga. Utöver det kan order om andra flaggdagar som tex maj/juni när det var gayflaggor på alla flaggstänger i göteborg samt bussarna.
Operatörerna flaggar sällan på eget bevåg, möjligtvis trafikstart eller andra speciella dagar.

Att man sedan ser massa bussar utan flaggor, ialla fall i Göteborg beror ofta på att:

Depån missar att flagga
Flaggorna är slut
Flaggorna flyger av i farten
Förarna tar bort flaggorna (smäller utav he**e när man kör över 50km/h)

Mikael Ringmarck

Det slarvas en hel del med flaggor i Stockholm. Minns en gång när tvätten missade att sätta upp flaggor och man skickade ut reserven i avlösningsbilen med uppgift att flagga alla bussar i Bromma  ;D Har själv missat det några gånger och fått springa omkring som en skottspole och flagga alla vagnar i garaget, haha  ;) Om jag kan ska jag lägga beslag på ett par flaggor så att jag kan flagga min buss närhelst jag behagar  :P

Ted Selander

I SL-området behöver vi ingen särskild kalender, den med allmänna flaggdagar duger gott. Två svenska flaggor ska det vara, på såväl bussar som spårvagnar.
SL beställer sedan några år också regnbågsflaggor på innerstadsbussarna under Stockholm Pride. Undras hur det blir på 7:an?
Det har blivit bättre med åren att förortsgaragen flaggar trots motorvägar, t.o.m. Norrtälje klarade av det i Busslink/Keolis regi.

/Ted

Nico

I SL-land flaggas även EU-dagen den 9 maj med en svensk flagga i kombination med en EU-flagga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 14 juli 2011, 21:27:31 PM
Om jag kan ska jag lägga beslag på ett par flaggor så att jag kan flagga min buss närhelst jag behagar  :P

Det tycker jag. Även H22 6431 har två st undanlagda för framtida bruk. :)

Rickardo

I Malmö idag flaggade Veoilas stadsbussar medan Nobina valde att avstå  :)
Har Skånetrafiken någon kalender tro?

Carl Eric

Vet inte hur det ser ut i resten av Skåne men i Helsingborg så flaggar stadsbussarna med Helsingborgs IFs flaggor när det är hemmamatch!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jocke

Stadsbussarna i gävle flaggar även vid varje hemmamatch som GIF har under sommarhalvåret. Eller varje hemmamatch som Brynäs har under vinterhalvåret. Självklart med GIF/Brynäs flaggor då. Övriga flaggdagar äre sverigeflaggar som synes på bilden ovan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Robert T

Jag vill också ha flaggor på bussen...  :-\

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 15 juli 2011, 13:27:03 PM
Jag vill också ha flaggor på bussen...  :-\

Flaggor är något för tätortsbussar  ;)

the0fiskis

Ersa

När jag kom till depån efter morgonkörningen upptäckte jag att stora flaggtvättardagen tydligen pågick för fullt. Här är första laddningen på tork medan andra laddningen nyss åkt in i maskinen.

Leif Spångberg

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 17:47:20 PM

När jag kom till depån efter morgonkörningen upptäckte jag att stora flaggtvättardagen tydligen pågick för fullt. Här är första laddningen på tork medan andra laddningen nyss åkt in i maskinen.

Snyggt !! Det finns hopp !!  Hoppas det används rätt sorts tvättmedel, så att inte flaggorna blir som på 100-åriga journalfilmer.

Jag antar att reserven har lite o stryka ikväll   :)