Huvudmeny

Renovering GUB 140-161

Startat av Jacob, 14 juli 2011, 21:03:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan. Tänkte fråga om någon har koll på vilka bussar som står på tur att bli renoverade?

De hittills renoverade är:
1) 146
2) 158

Vilken blir nästa tro? 147 och 156 stod inne på verkstaden idag. 140 har inte rullat på några dagar. Kan det vara någon av dem?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Stefan P

Hej 

Hur mycket sparar man varje buss genom att renovera istället för att köpa nya bussar?
Jag tycker dock att vore bättre med nya bussar.

mvh Stefan P

Ersa

Eller köpa bussar av ett märke som klarar 10-15 år i tätortstrafik utan att behöva renoveras. 

Niclas Rosenius

Nu är dessa 12 år gamla och man har beslutat att rusta dessa pga att antingen köpa 22 nya bussar på en gång eller att rusta en del av dessa och sprida ut inköpen på flera år.

Vilken som blir nästa buss vet jag ej i nuläget men 143 ligger bra till. Sedan bara för en buss står inne i verkstaden behöver den ju inte vara inne för rustning, det kan ju va av andra orsaker tex service.

//Niclas

Janne Rickman

146:an stod på plåtverkstaden idag för att fixa en plåtskada vid höger bakhjul. Det stod inga andra av dessa bussar inne på plåtverkstaden.

/Janne

Mikey

Alltid trevligt med renoverade bussar. Men hur definieras en "renovering", återställande till nyskick ut/invändigt? Byte av motor/växellåda? Arriva har det senaste året lackerat om samt bytt ut alla mjölkiga rutor mm i ett antal av sina 15-åriga CN113-vagnar så att de ser nya ut. Räknas detta som en "renovering", eller bara uppfräschning?

Jacob

Nu har det gått en tid sedan detta ämne var uppe på tapeten. Senast jag åkte förbi GUBs depå stod 3st nylackade vagnar på rampen. Såg dock ej vilka.

Dessa har jag sett:

145
146 klar
155
156 klar
158 klar

Komplettera gärna!

//Jacob

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 02 januari 2012, 04:14:09 AM
Nu har det gått en tid sedan detta ämne var uppe på tapeten. Senast jag åkte förbi GUBs depå stod 3st nylackade vagnar på rampen. Såg dock ej vilka.

Dessa har jag sett:

145
146 klar
155
156 klar
158 klar

Komplettera gärna!

//Jacob

147 är i Söderhamn för upprustning samt ombyggnad till övningsbuss. Även 153 är där uppe för upprustning.

Inne på plåten står just nu 143 och fixas till.

//Niclas

Jacob

Tråkigt att höra. Men hur bygger man om en buss till övningsbuss?

//Jacob

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 02 januari 2012, 20:31:50 PM
Tråkigt att höra. Men hur bygger man om en buss till övningsbuss?

//Jacob

Man installerar extra utrustning så man kan ha dubbelkommando likt en körskolebil när det gäller broms och koppling men eftersom bussen inte har manuell låda så räcker det med broms.

//Niclas

Jacob

Så 147 ser man aldrig mer i stadstrafik?

//Jacob

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 02 januari 2012, 21:42:40 PM
Så 147 ser man aldrig mer i stadstrafik?

//Jacob

Troligtvis inte.

//Niclas

ch buss

Niclas Rosenius

Citat från: ch buss skrivet 02 januari 2012, 22:22:15 PM
Hur blir för 548?

// Ch buss

548, 722 o 723 kommer att försvinna som övningsbussar.

548 återgår till SS. 722 o 723 kommer att avvecklas pga den kommande miljözonen.

//Niclas

Jacob

Vet du Niclas hur 140 och 150 ligger till? (mina favoriter, därför jag frågar..)

//Jacob