Bussar i Lund i september 1991, del 1 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 juli 2011, 12:12:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nästa besökspunkt på resan blev Lund. Fick tydligen gott om tid för att fotografera bussar där. Här har länslackeringen inte kommit lika långt.

LLP510


OZE596 blev sedan Gävle Trafik AB 190 och när Swebus tog över detta fick den nummer 0586.


KCA975


CFG658


HHY791


HFY511


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Första bilden är historisk, varken buss linje eller hållplats finns kvar idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Vad menar du med att "länslackeringen inte kommit lika långt"? Bara undrar eftersom samtliga bussar som visas i del 1 verkar ha helt tidsenlig lack. Fram t.o.m. Hörby var det väl tillåtet att köra med MLT-lack? Däremot till Kristianstad var det inte tillåtet, i alla fall inte senare.

Tack för fina bilder! 571 måste varit nästan helt ny när du passerade (från 1990), den fick jag lov att köra några år senare.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 14 juli 2011, 13:29:28 PM
Vad menar du med att "länslackeringen inte kommit lika långt"? Bara undrar eftersom samtliga bussar som visas i del 1 verkar ha helt tidsenlig lack. Fram t.o.m. Hörby var det väl tillåtet att köra med MLT-lack? Däremot till Kristianstad var det inte tillåtet, i alla fall inte senare.

Tack för fina bilder! 571 måste varit nästan helt ny när du passerade (från 1990), den fick jag lov att köra några år senare.  ;D

Jag menade att man inte kommit lika långt som i Kristianstads län, där alla de tätortsbussar jag fotograferade fått länslack. I Lund hade alla tätortsbussarna fortfarande Linjebuss-lack men det hade väl vid närmare eftertanke något att göra med att det var kommunen som var huvudman för trafiken.

I fortsättningen av serien kommer vi att få se många swebussar som har kvar de gamla SJ-färgerna. Några sådana såg jag inte i Kristianstad.   
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2011, 13:54:12 PM
Jag menade att man inte kommit lika långt som i Kristianstads län, där alla de tätortsbussar jag fotograferade fått länslack. I Lund hade alla tätortsbussarna fortfarande Linjebuss-lack men det hade väl vid närmare eftertanke något att göra med att det var kommunen som var huvudman för trafiken.

I fortsättningen av serien kommer vi att få se många swebussar som har kvar de gamla SJ-färgerna. Några sådana såg jag inte i Kristianstad.   

Visst var det så att Lunds Kommun själv var huvudman för trafiken. Det var inte förrän senaste upphandlingen (den Bergkvara vann) som bussarna blev gröna i och med att Skånetrafiken tagit över.

571 var för övrigt den sista stadsbussen i Lund som hade Linjebuss klassiska blå lack. De kommande 9 bussarna 1992 (572-579, 208) hade den nya Linjebuss-lacken med vit bakgrund och blåa ränder i två nyanser. De efterföljande bussarna (580-583) var de första som lackades i stadstrafikens egna färger (grått och blått).

Vill minnas att KLT var mycket tuffare än MLT vad gäller bussarnas lackering, t.ex. fick inte ens MLT-lackade bussar passera länsgränsen. I och med det prioriterades säkert de SJ-lackade bussnarna i Kristianstad län...

Ser fram emot kommande delar i denna serie!

1896



KCA975



Hur många CR 111:or hade Linjebuss totalt ?  ???

1896

Har svaret på min egen fråga: Bussar som Linjebuss köpt nya, hade man 18 st CR 111:or, 2 st -76:or och 16 st -78:or, enl SBH.  :)

yngrot

På den tiden var det ordentliga bussar i Lund  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

scaniaolsson

Återigen tack för lite nutidshistoria Staffan.
Det är när bilderna som dessa är 20 år och man ändå har helt klara minnen som man inser att man börja bli gammal.
Sedan är väl 31½ år (snart) i och för sig ingen ålder, men de sista 11 åren som man varit ute i arbetslivet upplever jag det som om dom gått dubbelt så fort som dom tio föregående.

Som sagt tack Staffan, fortsätt med denna nutidshistoria.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 15 juli 2011, 16:32:25 PM

Sedan är väl 31½ år (snart) i och för sig ingen ålder, men de sista 11 åren som man varit ute i arbetslivet upplever jag det som om dom gått dubbelt så fort som dom tio föregående.

Som sagt tack Staffan, fortsätt med denna nutidshistoria.

Scaniaolsson

Då skall du se hur fort de resterande dryga 30 åren till pension går.  ;)

Jo, jag tänker fortsätta tills bilderna tar slut. Och då kan jag kanske börja om från början igen...


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Nilsson

Ser ut att bli en spännande serie från Lund. Det var just i september 1991 som jag började min egen Lundaepok (bodde visserligen kvar i Lomma men började på universitetet i Lund då). Första delen lovar gott...
/ GNl

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 14 juli 2011, 13:29:28 PM
Vad menar du med att "länslackeringen inte kommit lika långt"? Bara undrar eftersom samtliga bussar som visas i del 1 verkar ha helt tidsenlig lack. Fram t.o.m. Hörby var det väl tillåtet att köra med MLT-lack? Däremot till Kristianstad var det inte tillåtet, i alla fall inte senare.

Tack för fina bilder! 571 måste varit nästan helt ny när du passerade (från 1990), den fick jag lov att köra några år senare.  ;D

Lackades inte 571 om senare till nya lacken? Minns nämligen ingen i 57x-serien som var lackad i gammal färgsättning.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 23 juli 2011, 13:25:24 PM
Lackades inte 571 om senare till nya lacken? Minns nämligen ingen i 57x-serien som var lackad i gammal färgsättning.

Nej, 570 och 571 behöll den gamla lacken så länge de rullade, fram till de 24 gasbussarna kom 1996. Då försvann de från Lund.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 23 juli 2011, 19:56:23 PM
Nej, 570 och 571 behöll den gamla lacken så länge de rullade, fram till de 24 gasbussarna kom 1996. Då försvann de från Lund.

Då försvann en hel del busshistoria från Lund.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2011, 12:12:04 PM
Nästa besökspunkt på resan blev Lund. Fick tydligen gott om tid för att fotografera bussar där. Här har länslackeringen inte kommit lika långt.
****
Tackar&Bockar!
Särskillt gillar jag 112:orna  :)

HJP