GDG 1395

Startat av Ulf Fernestad, 12 juli 2011, 22:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars

Finns även i denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46332.0

Jag ser att bussen haft S930 som reg nr den nyare Alpus 1395 gick ju nästan herla sin levnad i Arvika men har för mig att de ibland prata på den gamla 1395.
Är det denna buss som funnits även i Arvika en del av sin tid?
Ser även i Busshistoria att den haft Swebus som ägare 93-96. Har den funnits som veteran hos Swebus i Dalarna?

Peter Öden

Hej !

Om en försäljning sker så hoppas man verkligen att bussen stannar kvar inom landet !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Något för GDG Weteranklubb! Bara att lägga slantarna på bordet!
Mvh Jan G

Ulf Fernestad

Citat från: Lars skrivet 13 juli 2011, 01:40:06 AM
Finns även i denna tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46332.0

Jag ser att bussen haft S930 som reg nr den nyare Alpus 1395 gick ju nästan herla sin levnad i Arvika men har för mig att de ibland prata på den gamla 1395.
Är det denna buss som funnits även i Arvika en del av sin tid?
Ser även i Busshistoria att den haft Swebus som ägare 93-96. Har den funnits som veteran hos Swebus i Dalarna?
Det är inte omöjligt att 1395 har varit i Arvika ibland, men då har det varit istället för nån som har varit på verkstads besök i Karlstad. Bussen blev förflyttad till Sandviken i början på 80-talet. Blev i April månad -83 donerad till Svenska Omnibusföreningen med garantier om dess vidare existens

Bussföraren

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 13 juli 2011, 12:15:59 PM
. Blev i April månad -83 donerad till Svenska Omnibusföreningen med garantier om dess vidare existens

Hmm....

Nu är det dock bara spekulation som gäller vilket man knappast kan beskylla SVOF att vara skyldig till.

Ulf Fernestad

Citat från: Bussföraren skrivet 13 juli 2011, 12:21:50 PM
Hmm....

Nu är det dock bara spekulation som gäller vilket man knappast kan beskylla SVOF att vara skyldig till.
vad för spekulationer

Bussföraren

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 13 juli 2011, 12:26:12 PM
vad för spekulationer

Inte spekulationer utan spekulation

En Spekulation innebär att en person köper exempelvis en sak för att sedan sälja den mycket dyrare för ett oftast avsevärt mycket högre belopp än inköpspriset.

Ulf Fernestad

Citat från: Bussföraren skrivet 13 juli 2011, 12:29:02 PM
Inte spekulationer utan spekulation

En Spekulation innebär att en person köper exempelvis en sak för att sedan sälja den mycket dyrare för ett oftast avsevärt mycket högre belopp än inköpspriset.
ordet spekulation har ju fler betydelser så det är lätt att ta fel.
1. dagligt tal = en teori om nånting
2. ekonomiskt fackspråk = kortsiktig investering
3. filosofiskt = en metod att nå fram till kunskap

Nu ska jag inte skylla på svof eller nån annan att den är ute till försäljning

Björn Forslund

Nu var jag inte med på den tiden, men pga problem var SvOf tvungna att gallra i vagnparken och flera bussar försvann ur samlingen. Några övertogs av privatpersoner, men några pengar var det nog inte frågan om på den tiden. Det här är ju över 20 år sedan, och intresset för privatägda veteranbussar var lågt. Skattefrihet fanns ej, men däremot km-skatt...
De bussar som fick nya ägare var:

Los-bussen (Scania - Vabis B62/Hägglund) , vilken efter ett par ägarbyten hamnade hos Leif Svärd som renoverade upp den till toppskick.
Leyland Panthern  H34 4443 hamnade hos Spårvägsmuseum och kan ses på museet.
Vägverks-Metropolen vandrade runt i landet, men köptes av Spårvägsmuseets vänförening tillsammans med ytterligare en, och finns nu i renoverat skick på museet.
Arlanda CF:en 3492 hamnade hos Magnus Knutsson i Jönköping. Det var den sista utgallrade bussen, utgick på 90-talet då den bedömdes vara i alltför dåligt skick (rost) för att kunna sparas av SvOf
GDG-bussen vi diskuterar vet jag inte vem som övertog först, men den har ägts av nuvarande ägare i många år och renoverats samt återfått den gamla GDG-lacken.

1896

Nuvarande ägare har väl skött bussen föredömligt, tycker jag.  :)

bilomnibussen

Nuvarande ägare har haft bussen länge och är en seriös renoverare. Jag kan tänka mig att åldern får honom att börja gallra i fordonsbeståndet.
Mvh Jan G

Erik Tannerbring

Annonsen var borta nu, blev den såld och i så fall till vem??

Svempa

Jag hoppas den stannar i landet och inte blir ombyggd till husbuss det vore en katstrof

j-a

Den var iallafall på Classic car i Rättvik förra söndagen,då med gamla ägaren