Nybroplan dec 1964...

Startat av Leif Spångberg, 12 juli 2011, 19:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

...kom denna vackra skapelse, till lycka för mig samt tydligen denna ur-svenska herre.

Vem vet, kanske hade vi båda stått över ett antal turer för att riktigt kunna njuta av våran bussfärd...

Notera den ganska låga bildvinkeln, som kommer sig av att jag vid denna tiden hade en så kallad två-ögd-spegelreflexkamera i 6x6cm-format, dvs 120-rulle. En för den tiden ganska avancerad kamera för en fjortonåring...

Att tänka på är att allt man såg på sökarens mattskiva, var spegelvänt (eftersom det inte fanns prisma i den kameran), varvid det var svårt med rörliga bilder...

HJP

Citat från: Leif Spångberg skrivet 12 juli 2011, 19:21:11 PM
...kom denna vackra skapelse....

Notera den ganska låga bildvinkeln, som kommer sig av att jag vid denna tiden hade en så kallad två-ögd-spegelreflexkamera i 6x6cm-format, dvs 120-rulle. En för den tiden ganska avancerad kamera för en fjortonåring...

Att tänka på är att allt man såg på sökarens mattskiva, var spegelvänt (eftersom det inte fanns prisma i den kameran), varvid det var svårt med rörliga bilder...
Ahh! Där kom den fina H31:an  :)
Tackar&Bockar!

Min första systemkamera köpte jag våren 1964. Den hade också ljuschaktsökare, som jag tror att det hette. Det gav en spegelvänd sökarbild, precis som morsans gamla lådkamera.

Dessbättre, fanns ett tillbehör med prisma och vanligt okular, som lätt snäpptes på plats, sedan ljuschaktet snäppts loss. Det underlättade betydligt att plåta rörliga objekt. Tyvärr var jag inte ute och plåtade bussar, spårvagnar och tåg än. Det kom långt senare....

HJP

Tobbe

Tycker man kan skymta några ur-svenska herrar på övre plan med. Tydligen populär plats att sitta på :)

HJP

Citat från: Tobbe skrivet 13 juli 2011, 07:32:39 AM
Tycker man kan skymta några ur-svenska herrar på övre plan med. Tydligen populär plats att sitta på :)
Längst fram på övre planet, var en populär plats. För övrigt var det problem med att få folk att gå upp, för att ge plats på nedre plan.
H31 hade 77 platser, men endast fyra (4!)* ståplatser. Behovet av att trafikanterna gick upp, var därför stort.

* Dubbeldäckarnas "Antal platser", enligt min vagnförteckning.

H31
Sittande: 77
Stående: 0    Anm: Jag känner mig dock ganska säker på att det satt en skylt ovanför förarplatsen, som angav 4 ståplatser.

H33
Sittande: 71
Stående: 14

H35
Sittande; 71
Stående: 8

Rätta mig gärna, om jag har fel, angående H31 och ståplatser.

HJP