Vilka kör nattbussarna?

Startat av Carl Eric, 12 juli 2011, 12:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 15:28:46 PM
Principen borde rimligen vara överallt tycker jag (...) att trafikdygnet i tidtabellen börjar efter midnatt . Det är ju också lättare att man slipper ha speciella anmärkningar på själva tiderna att de endast går natt efter fredag och lördag...

Jag håller i stort sett med dig, men det finns vissa fall där det blir lite löjligt: På en linje, som bara har någon enstaka avgång efter midnatt, som dessutom är likadan oavsett veckodag (t ex Lidingöbanan), är det mycket enklare och mer lättbegripligt att sätta den sist. Trafikdygnet blir i dessa fall den mest logiska avgränsningen för alla inblandade. Och då tycker jag inte att någonting hindrar att man gör så, i dessa linjers tidtabeller.

Är det däremot ett system med mer röriga övergångar mellan dygnen (t ex tunnelbanan), så kan det kanske vara bättre att avgränsa efter kalenderdygn. Detta förutsätter dock att trafiken på natt efter söndag är likadan som trafiken natt efter måndag-torsdag, och så är det väl ofta inte på busslinjerna?

igel

Att bara se alla X9X som nattlinjer och alla andra som inte nattlinjer kanske inte är rätt. Vad som är en nattlinje och inte är ibland en svår gränsdragning. Av 600 linjerna kan man se följande:
s = sen avgång (minst en avgång efter kl 01:00 natten mot dagen)
t = tidig avgång (minst en avgång före kl 04:30 morgonen mot dagen)
m = endast en avgång mitt i natten (natten mot dagen)
n = nattrafik (flera avgångar under natten (natten mot dagen)

       m-f l-s
601V  -     n        Keolis Täby
606    s    s         Keolis Täby
623H  -    s         Keolis Åkersberga
657    ts* -   * s (tisdag-lördag) Nobina Norrtälje
670    s    s         Keolis Vaxholm
676    t    -         Nobina Norrtälje
690    n    n        Keolis Täby
691    n    n        Keolis Täby
694    m   n        Keolis Täby / Åkersberga
695    n    n        Keolis Täby
696    s    n        Nobina Norrtälje
697    n    n        Keolis Täby / Åkersberga
698    s    m       Keolis Åkersberga
699    -    n        Keolis Vaxholm

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 12 juli 2011, 18:29:56 PM
Jag håller i stort sett med dig, men det finns vissa fall där det blir lite löjligt: På en linje, som bara har någon enstaka avgång efter midnatt, som dessutom är likadan oavsett veckodag (t ex Lidingöbanan), är det mycket enklare och mer lättbegripligt att sätta den sist. Trafikdygnet blir i dessa fall den mest logiska avgränsningen för alla inblandade. Och då tycker jag inte att någonting hindrar att man gör så, i dessa linjers tidtabeller.

Är det däremot ett system med mer röriga övergångar mellan dygnen (t ex tunnelbanan), så kan det kanske vara bättre att avgränsa efter kalenderdygn. Detta förutsätter dock att trafiken på natt efter söndag är likadan som trafiken natt efter måndag-torsdag, och så är det väl ofta inte på busslinjerna?
En enstaka avgång är ju löjlig att redovisa för sig håller jag med om - men samtidigt är det ju en vanesak. Du har rätt i att det ibland kan vara annan tidtabell på natt mot måndag än tisdag-fredag. men å andra sidan har ju nog flertalet linjer samma tider (man har ju ofta passning till samma tåg etc. kan ju förstås skilja någon minut i körtid/avgångstid - men då oftast för att man anpassat till nuvarande system och då har samma tider för lördag-söndag...), men tror nog 80 procent av alla busslinjer har samma nattrafik alla dagar i veckan - fram till de extraavgångar som går natt till lördag och söndag förstås.

Fast egentligen är det ju inte värre än idag då - när man ofta har olika tider för natt mot tisdag-fredag, som till natt mot lördag...nåväl, finns det en skillnad är det nog egentligen inte värre än att man kan justera det för att få en jämn tidtabell enligt den nya förutsättningen..

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 15:28:46 PM
Men tack för påpekandet, glömde att de faktiskt går dygnet runt - också en sak som gör det lite rörigt i SL:s tidtabeller, eftersom man i Söderorts bryter trafikdygnet mellan 3-4 - och räknar dem till nästa dag (medan man gör på andra sätt i andra tidtabeller i SL:s område där man visar hela nattrafiken - därmed missar man lätt att de går dygnet runt).

Principen borde rimligen vara överallt tycker jag att ha en anmärkning om att nattrafik går natt mot fredag/lördag och att trafikdygnet i tidtabellen börjar efter midnatt . Det är ju också lättare att man slipper ha speciella anmärkningar på själva tiderna att de endast går natt efter fredag och lördag...

Trafikdagen börjar traditionellt kl. 4.30 hos SS/SL. Stolptidtabellerna börjar med timmen 4 än i dag (det gjordes ett försök att börja med timmen noll, men det blev snabbt obegripligt). Det gäller också dygnet-runt-linje 160.

När den provisoriska stämpeln infördes 1973 skulle trafikpersonalen ställa om datum först inför kl. 4.30. Fram till dess puttades bara kvartar fram, sista möjliga tid var alltså 28.15. Anledningen var att en bussförare skulle slippa byta datum mitt på linjen. Det går tydligen utmärkt numera.

/Ted

Mr:bussis

Citat från: calken skrivet 12 juli 2011, 12:42:15 PM
Hej!


Satt och funderade på vilka företag och garage det är som kör de 44 nattbussarna i Stockholm. Jag knåpade ihop en liten lista och gissade lite. Eftersom att jag bara har gissat så tar jag gärna emot rättelser! :)



91 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
94 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
96 Keolis Söderhallen
190 Keolis Nyboda   
191 Nobina Botkyrka   
192 Nobina Botkyrka   
193 Keolis Nyboda   
194 Keolis Nyboda   
195 Keolis Nyboda
196 Keolis Råsta
197 Keolis Råsta   
198 Nobina Lunda   
199 Nobina Lunda   
291 Keolis Lidingö   
293 Keolis Lidingö   
396 Arriva Ekerö (Vet inte vad garaget heter)   
491 Nobina Tyresö   
492 Nobina Björknäs/Mölnvik   
496 Nobina Björknäs   
497 Nobina Björknäs   
591 Nobina Kallhäll
592 Keolis Råsta   
593 Keolis Råsta   
595 Keolis Råsta   
597 Arriva Märsta (Vet inte vad garaget heter)   
598 Keolis Råsta   
690 Keolis Norrort
691 Keolis Norrort
694 Keolis Norrort
695 Keolis Norrort
696 Nobina Norrtälje   
697 Keolis Norrort
698 Keolis Norrort
699 Keolis Norrort
791 Nobina Botkyrka   
792 Nobina Botkyrka   
794 Nobina Botkyrka   
795 Nobina Botkyrka   
797 Nobina Södertälje   
798 Nobina Södertälje   
890 Nobina Tyresö   
892 Keolis Handeln   
893 Keolis Handeln   
898 Keolis Handeln


Observera att de flesta av dessa är rena gissningar men jag hoppas att ni kan hjälpa till att rätta mig! :)


MVH Calken      




Hej Calken:


898:an körs bara en avgång natt mot vardag  Ösmos egna nattlinje


Ekerös garage/depå  heter Tappström


892 och 893 tillhör handen...


Inom en snart fram kommer 791, 792,795 och 794 tillhöra  Busslink/Keolis Botkyrka

Tommy E

Citat från: Mr:bussis skrivet 12 juli 2011, 22:00:11 PM
Ekerös garage/depå  heter Tappström

Jo, oftast brukar det väl benämnas Tappströmsgaraget. Dock står det Ekerödepån på en skylt utanför garaget.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Optimal

Jag ska ändra på dom jag vet

91 Keolis Hornsberg 
94 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
96 Keolis Söderhallen
190 Keolis Nyboda   
191 Keolis Nyboda 
192 Keolis Nyboda   
193 Keolis Nyboda   
194 Keolis Nyboda   
195 Keolis Nyboda
196 Keolis Råsta
197 Keolis Råsta   
198 Nobina Lunda   
199 Nobina Lunda   
291 Keolis Lidingö   
293 Keolis Lidingö   
396 Arriva Ekerö (Vet inte vad garaget heter)   
491 Nobina Tyresö   
492 Nobina Björknäs/Mölnvik   
496 Nobina Björknäs   
497 Nobina Björknäs   
591 Nobina Kallhäll
592 Keolis Råsta   
593 Keolis Råsta   
595 Keolis Råsta   
597 Arriva Märsta (Vet inte vad garaget heter)   
598 Keolis Råsta   
690 Keolis Norrort
691 Keolis Norrort
694 Keolis Norrort
695 Keolis Norrort
696 Nobina Norrtälje   
697 Keolis Norrort
698 Keolis Norrort
699 Keolis Norrort
791 Nobina Botkyrka   
792 Nobina Botkyrka   
794 Nobina Botkyrka   
795 Nobina Botkyrka   
797 Nobina Södertälje   
798 Nobina Södertälje   
890 Nobina Tyresö   
892 Keolis Handeln   
893 Keolis Handeln   
898 Keolis Handeln

JDS

En mer generell fråga. Är det meningsfullt att skilja mellan Hornsberg och Frihamnen?

Optimal

Citat från: JDS skrivet 13 juli 2011, 00:05:57 AM
En mer generell fråga. Är det meningsfullt att skilja mellan Hornsberg och Frihamnen?

Ja. Olika garage. Dock så står alla Frihamnsförare registrerade på Hornsberg. Men saknar man en Frihamnsvagn på bild så är det ingen ide att leta på en linje som bara Hornsberg kör ;).

Mikael Ringmarck

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 14:14:31 PM
Att 160 får heta 160 beror väl på att det inte finns några lediga nummer kvar i 19x-serien - annars har man ju varit rätt konsekventa med att bussar som även går nattrafik på vardagsnätter ska ha x9x- nummer. 160 är därmed faktiskt den enda linjen i Stockholm som har trafik dygnet runt.

Okej! Det vore inte helt fel att bo utmed linje 160 med tanke på vilken otrolig turtäthet linjen har.

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 14:14:31 PMförutom 117, 119, 515 och 601, finns det ju en rad till som har nattrafik natt till lördag-söndag. Flertalet anslutningar till pendeltåget har ju nu anslutning till sista pendeltåget vid 2-tiden på natten och flertalet matarbussar har ju ofta nattrafik till 1.30. 133 och 147 har ju till ca 3.30 på natten. Så frågan är vad man ska dra gränsen? Är det hela natten som gäller, så faller ju även 119 bort, som "bara" har nattrafik till ca klockan 5.00 (å andra sidan avgår första avgången från Backlura 5.30 - så det kan kanske gälla ändå...)

För mig är det nog natt när klockan har passerat 02:00. Det beror kanske på att jag förknippar det med den tiden då jag jobbade på rangeringen i Brommahallen och den sista matarbussen rullade in runt 01:50 på vardagar. Sedan dröjde det en hel timme innan första 198:an kom tommande från Backlura. Därefter väntade man bara på de två sista vagnarna från 198:an som kom framåt morgonkvisten, någon gång runt kl 05.  :D