Nattbilder från Stockholm 2011 - Bussbilder (Del 2)

Startat av Andreas91, 12 juli 2011, 03:57:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Carl Eric

Citat från: Andreas91 skrivet 12 juli 2011, 03:57:12 AM

Det var ju intressant! Var det inte sagt att denna linje skulle köras med dubbeldäckare?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussfan

Omnilasse

Citat från: calken skrivet 12 juli 2011, 07:10:21 AM
Det var ju intressant! Var det inte sagt att denna linje skulle köras med dubbeldäckare?
Men som bekant har inte alla dubbeldäckare satts i trafik ännu, så du får nog vänta till i höst. Kan nog vara så att man ändå väljer att köra blå ledbuss på turerna som utgår som 696 från NOBS - drar ju lite mindre bränsle och räcker gott och väl kapacitetsmässigt.

Robert T

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 09:31:00 AM
Men som bekant har inte alla dubbeldäckare satts i trafik ännu, så du får nog vänta till i höst. Kan nog vara så att man ändå väljer att köra blå ledbuss på turerna som utgår som 696 från NOBS - drar ju lite mindre bränsle och räcker gott och väl kapacitetsmässigt.

Jag tänkte åka DD på 676 i söndags men då körde man enbart Vega och B9S...

Andreas91

Citat från: bussfan skrivet 12 juli 2011, 08:54:26 AM

fin parkering för påstigande

Det pågår stora ombyggnadsarbeten av Danderyds Sjukhus bussterminal, däribland en del vägarbeten. I detta fall, var det det sistnämnda och avspärrningen tog slut ungefär vid hållplatsskylten, därav denna lösning.

MrX

Citat från: Robert T skrivet 12 juli 2011, 11:35:39 AM
Jag tänkte åka DD på 676 i söndags men då körde man enbart Vega och B9S...

Då hade du enbart otur eftersom vi hade tre stycken tursatta i söndags ;)

Och i väntan på samtliga DD kör vi med det vi har tillgängligt. Dessutom ligger utbildningen efter pga personalbristen så här i semestertider vilket ger att många förare inte kan köra DD även fast vi har de tillgängliga.

buskörare

Citat från: Andreas91 skrivet 12 juli 2011, 03:57:12 AM

Lite roligt faktiskt, om bilden på 670 är tagen i princip samtidigt som den på 690 så satt jag på den då. Vi stod bakom 690 tills den flyttade på sig.

Fikman

Citat från: MrX skrivet 12 juli 2011, 11:44:30 AM
Då hade du enbart otur eftersom vi hade tre stycken tursatta i söndags ;)

Och i väntan på samtliga DD kör vi med det vi har tillgängligt. Dessutom ligger utbildningen efter pga personalbristen så här i semestertider vilket ger att många förare inte kan köra DD även fast vi har de tillgängliga.

Utbildning?...Vistja vi pratar om bussförare och inte busschaufförer.
Vad är det som gör att man måste utbildas för att få köra dom?

buskörare

Citat från: Fikman skrivet 12 juli 2011, 16:57:13 PM

Skiljer dom sig mycket i knappar och annat från andra så är det bra med en liten internutbildning för att lära sig. Så var det när vi fick Solarisarna, dom var ju inte alls lika våra gamla Scania och med mycket egna varianter och lösningar. Sen är ju dubbeldäckaren rätt hög, man bör ju förstås lära sig vad man kör med ifall man måste avvika från linjen.

MrX

Citat från: Fikman skrivet 12 juli 2011, 16:57:13 PM

Precis som buskörare säger, man behöver helt enkelt gå igenom vagnarna så man som busschaufför faktiskt vet hur vagnen fungerar. Anledningen är ganska enkel, en busschaufför ska inte behöva känna sig osäker på bussen personen i fråga kör. Vilket också betyder att passagerarna kan vara säkra på att busschaufförerna vet vad de håller på med.

Och vad är skillnaden mellan en bussförare och en busschaufför?

Fikman

Citat från: MrX skrivet 12 juli 2011, 18:02:34 PM
Precis som buskörare säger, man behöver helt enkelt gå igenom vagnarna så man som busschaufför faktiskt vet hur vagnen fungerar. Anledningen är ganska enkel, en busschaufför ska inte behöva känna sig osäker på bussen personen i fråga kör. Vilket också betyder att passagerarna kan vara säkra på att busschaufförerna vet vad de håller på med.

Och vad är skillnaden mellan en bussförare och en busschaufför?

Ja jag vill mena att en bussförare bara framför fodonet utan nämvärd känsla för yrket, han ser inte servicbiten i jobbet, en levande "robot", medans en busscahufför har yrkesstålthet och känsla för service.

Omnilasse

Citat från: Fikman skrivet 12 juli 2011, 19:22:37 PM
Ja jag vill mena att en bussförare bara framför fodonet utan nämvärd känsla för yrket, han ser inte servicbiten i jobbet, en levande "robot", medans en busscahufför har yrkesstålthet och känsla för service.
och då kan man väl i hög grad säga att det är busschaufförer i Norrtälje! Tycker alla där verkar ha hög känsla för yrket och vara väldigt serviceinriktade. Kan ju tilläggas också att det hände en del malörer första dagarna för att inte ens de som utbildade upptäckt vissa saker - bland annat är det lätt att komma åt växelspaken och där med sätta växeln i manuellt läge - dessutom kan man ännu inte öppna dörren precis vid trottoaren vid vissa ställen, då dörrarna fastnar (bussen är något för låg fullt lastad). Sedan är den ju betydligt tyngre än vanliga bussar man kör i linjetrafik, så det blir fler uppväxlingar (särskilt när man kör på motorväg) etc. Sedan är förstås bussen något vindkänsligare - särskilt när bussar går på motorväg är det bra att känna till bussens egenskaper...

buskörare

Citat från: Fikman skrivet 12 juli 2011, 19:22:37 PM

Jag kallar mig själv bussförare och stämmer faktiskt inte in på din högst personliga, påhittade variant av detta. Jag har en enorm yrkesstolthet och ger så mycket service jag anser att jag kan i situationen.