Rondell-körning Abrahamsberg augusti 1966...

Startat av Leif Spångberg, 11 juli 2011, 18:44:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

...som sagt, och det troligen med full fart.

Kommentarer ?

Någon ??

Anledningen till att jag var där, var att 115 skulle läggas ned, eller kanske om, eller inte alls...

Notera rondell markeringarna.

Bussföraren

115 upphörde väl mkt riktigt under 1966 (Abrahamsberg-Ulvsunda Ind)

HJP

Ersa

Alltid kul med foton på cirkulationsplatser i svensk vänstertrafik!
Speciellt för en som är född 1979 och växte upp i ett län som fick sin första cirkulationsplats 1995...

HJP

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2011, 22:00:31 PM
Speciellt för en som är född 1979 och växte upp i ett län som fick sin första cirkulationsplats 1995...
Visst är det så. Det tycker jag också, men jag var med på den tiden, och åkte Metropol. Nostalgivärdet är stort i sådana här bilder.
Cirkulationsplatser är intressanta företeelser på våra vägar, även om jag tycker att man på senare år har byggt på tok för många sådana. Många är riktigt dåliga, och vissa snudd på trafikfarliga. Men det är kanske en fråga för en egen tråd....

HJP

Gunnar D

Citat från: Leif Spångberg skrivet 11 juli 2011, 18:44:11 PM

Kommentarer ?

Någon ??

Anledningen till att jag var där, var att 115 skulle läggas ned, eller kanske om, eller inte alls...

Bra att du plåtade 115! Själv brydde jag mig inte om det då trafikeringen var lite skum vill jag minnas.

/Gunnar

Mr G

Det verkar som om 115-föraren satsar på en omkörning i rondellen, kanske en överraskningsomkörning a la Fittipaldi just när 113E-föraren tar ut svängen för att hålla sin fil. Gäller tydligen att komma först in på den trånga Hemslöjdsvägen. För övrigt bör väl 113E just ha skyltat om från 115 alt 110/114 för att ta sig till Ulvsunda och hämta fler arbetare på väg hem. För inte hade väl 113E några turer till Abrahamsberg?
吉先生

Rickson

Alltid kul med dessa bilder från förr! Som yngre får man ofta höra att "Det var inte samma stress förr" men det ser ju onödigt stressigt och oproffsigt ut i rondellen tycker jag. Lämnar han sedan rondellen mitt framför sin kollega på yttern? Men de var kanske rutinerade storstadschaufförer så för dem var det ingen grej ? Själv blir jag rätt förbannad när jag får bussar brevid mig på det där sättet när jag kommer in i rondeller med 25,25m ekipage osv. Ni som var med o körde på den tiden, förekom det verkligen stress och onödigt risktagande på samma sätt som idag i trafiken?

Leif Spångberg

Citat från: Rickson skrivet 12 juli 2011, 17:39:07 PM
Alltid kul med dessa bilder från förr! Som yngre får man ofta höra att "Det var inte samma stress förr" men det ser ju onödigt stressigt och oproffsigt ut i rondellen tycker jag. Lämnar han sedan rondellen mitt framför sin kollega på yttern? Men de var kanske rutinerade storstadschaufförer så för dem var det ingen grej ? Själv blir jag rätt förbannad när jag får bussar brevid mig på det där sättet när jag kommer in i rondeller med 25,25m ekipage osv. Ni som var med o körde på den tiden, förekom det verkligen stress och onödigt risktagande på samma sätt som idag i trafiken?

Jag tror nog att stressen fanns förut också, se huru denna buss framfördes under "rusningen" aug 1966 i denna låsta (!!!) tråd
http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=465953&PHPSESSID=0562eddb3f21dbf0655ca8c4f8e63ce9
från ett närliggande forum.

Tack vare det, låsningen alltså, kom jag på spåret igen. Dvs till detta forum...  :D

JDS

Citat från: Rickson skrivet 12 juli 2011, 17:39:07 PM

Nej, men det var värre. När motorfordon uppfanns fanns det inga trafikregler och ingen utbildning, utan folk körde som de tyckte passade dem själva bäst och tog om möjligt kortaste vägen mellan två punkter. Vänstertrafiken var t ex länge inte någon uttrycklig föreskrift, utan snarare ett ovanligt gott exempel på självpåtagen praxis. Även andra trafikregler, som med tiden växte fram, var ursprungligen mest rekommendationer som diverse institutioner tog fram för att försöka få förarna att ta LITE mer hänsyn till varandra ute på vägarna. Men vissa beteenden har varit mycket svåra att stävja genom frivilliga åtgärder, detta är framförallt tydligt när det gäller hastigheterna. Man kan naturligtvis hävda t ex att förr i tiden så körde folk så ansvarsfullt och riskmedvetet att det inte behövdes några hastighetsgränser, men det blir lite "Mitt sommarlov" över en sån berättelse. Många har dött eller skadats i trafiken genom åren, och även om den minskning, som nu har ägt rum, till stor del kan tillskrivas tekniska förbättringar, så finns det definitivt grund för att påstå att förarutbildningen och beteendet på vägarna generellt sett har förbättrats.

(Däremot kan det kanske finnas speciella fall där utvecklingen gått i motsatt riktning, t ex bland bussförare i lokaltrafiken...)

a32

Jättefina bilder Leif, hittade några kopior jag fick av dig för ca 10 år sedan från samma plats.

Det tråkiga i det hela är ju att samma korsning i dag inte är en säker plats, Drottningholmsvägen är i dag en racingbana där det inte körs i lagliga 50 resp 70 km/h utan i mycket högre hastigheter och rött ljus har ingen betydelse.
Försök att ta er över denna korsning när trafikljusen har lagt av och står på gul blink eller är nedsläckta då är det rysk roulette som gäller, och det är ingen reglerad sänkning av hastigheten till 50 km/h här utan 70 km/h rakt igenom. och med barn i handen blir det inget roligare av.
Tyvärr ett resultat av att våra sk beslutsfattare som inte kan få den berömda handen ur a****t och fattat beslut om att bygga förbifart Stockholm mycket tidigare.
Gräv ner Drottningholmsvägen 15-20m och täck över området och bygg sedan dom så eftertraktade bostäderna som man nu klämmer in på varenda gammal fotbollsplan och grön gräsplätt man kan hitta i redan befintliga bostadsområden.

/a32  ;)

JDS

Citat från: a32 skrivet 12 juli 2011, 19:15:45 PM
Det tråkiga i det hela är ju att samma korsning i dag inte är en säker plats, Drottningholmsvägen är i dag en racingbana där det inte körs i lagliga 50 resp 70 km/h utan i mycket högre hastigheter och rött ljus har ingen betydelse.
Försök att ta er över denna korsning när trafikljusen har lagt av och står på gul blink eller är nedsläckta då är det rysk roulette som gäller, och det är ingen reglerad sänkning av hastigheten till 50 km/h här utan 70 km/h rakt igenom. och med barn i handen blir det inget roligare av.
Tyvärr ett resultat av att våra sk beslutsfattare som inte kan få den berömda handen ur a****t och fattat beslut om att bygga förbifart Stockholm mycket tidigare.

Jag är inte alls så säker på att det blir mindre trafik där när motorvägen över Mälaröarna är klar...

a32

Men jag skulle tro det faktiskt, dock baserat på hur trafiken i området Johanneshov/Årsta blev efter att Södra Länken invigdes, den så hårt trafikerade Huddingevägen ( numera Johanneshovsvägen ) mellan Gullmarsplan via Bolidenplan ( Linde )  och vidare ut på Årstafältet mot Huddinge resp mot Västberga som innan invigningen var en enda stor stillastående parkering i rusningen och en fartfylld genomfartsled övrig tid, numera är den som liten bygata ute på landet ingen trafik att nämna ens.

Om man skulle ta sig tid och undersöka "vilka" som egentligen sitter i bilarna från Tranebergsbron via Drottningholmsvägen ut mot Brommaplan så skulle jag inte bli förvånad om det är över 50 % boende på mälaröarna, för om du i rusningen står alldeles väster om Brommaplan utmed Bergslagsvägen så har trafiken mer än halverats från den innan Brommaplan.
Och med Trafikplats Lovö och Vinsta så kommer det bli smidigare för många att komma till och från mälaröarna och västerort.
/a32  ;)

JDS

Jämförelsen är nog lite orättvis, Södra länken ersatte ju en annan väg i ungefär samma sträckning, och då är det ju inte så konstigt att trafiken på "gamla" vägen minskade. Motorvägen över Mälaröarna är däremot en helt ny väg, som inte är meningsfull att använda för trafik mellan Ekerö och Stockholm annat än om målet ligger så långt ner i sydväst/söderort att färden därigenom blir kortare. Av de där 50% av bilarna i ditt exempel som kommer från Mälaröarna kan jag tänka mig att kanske 30% (alltså 15% av den totala trafiken) har ett sådant mål, och alltså försvinner från Drottningholmsvägen. Nåväl, oavsett hur stor den andelen är, så blir det ju då ledig kapacitet på Drottningholmsvägen som enkelt kan tas i anspråk av nytillkommen trafik. (I årstafallet gjorde man ju den gamla vägen oattraktiv genom att helt spärra av den på mitten, men det kommer man ju inte att göra här!) I slutänden har jag svårt att tro att det blir mer än en tillfällig minskning av trafiken.

Drängen

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2011, 22:00:31 PM
Mjaa, då glömmer du den vid Odenhallen. Kallad rondell vid tillkomsten runt 1970, å helsida i ÖP med Nisse Anderssons maskintrailer som demonstrationsobjekt