Matfors CF lack

Startat av Björn Forslund, 11 juli 2011, 17:21:32 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla

Jag har börjat kika lite närmare på framtida ny lack på CF65:an Y393, fd Matfors Omnibustrafik.
Tyvärr har ingen (ännu) lyckats visa en bild på denna i sin glans dagar, innan den fick Wasa-lack i början av 70-talet.
Medelst slipning har jag kollat på några ställen hur den första lacken har sett ut, och färgerna är beige nertill (liknande BSS färg) samt mörkt blågrön ovanför midjan. Men vid slipning längre bak ser det ut som om bussen varit BRUN från midjan och neråt. Hade Matfors tre färger på bussarna, och vet någon hur det bruna fältet såg ut? Baktill ser man brunt vid ena lyktsargen, beige vid den andra (där det varit maskat vid omlackning) så det verkar som om det varit en lite mera komplicerad målning med ränder.
Enda bilden på en Matfors CF jag sett är på en några år yngre vagn, och där finns ingen brun färg, bara beige och mörkt blågrönt.

Frågan om lacken på bussen har varit uppe förut, kanske har någon nytillkommen forumit minnen från Matfors Omnibustrafik?

BD

Åkte första gången med Matforsbussarna ca 1945/6 och det var en Scania-Vabis med gengasaggregat inbyggt på i sidan. Bakaxelns drivaxelnav  hade det bekanta "snipiga" utseendet. Färgen var i vart fall ljus.
Senare bussar var beige men något brunt kan jag inte påminna mig.

Björn Forslund

Citat från: BD skrivet 21 juli 2011, 12:29:58 PM
Åkte första gången med Matforsbussarna ca 1945/6 och det var en Scania-Vabis med gengasaggregat inbyggt på i sidan. Bakaxelns drivaxelnav  hade det bekanta "snipiga" utseendet. Färgen var i vart fall ljus.
Senare bussar var beige men något brunt kan jag inte påminna mig.

Det bruna kan iofs vara någon slags primer på aluplåten. Men det är konstigt att det inte verkar finnas något beige skikt. Får slipa på några ytterligare ställen o kolla. Det kan ju vara så illa att Wasatrafik strippade av all färg innan de lackade om bussen.