Körkorts regler för husbilar

Startat av Stefan P, 11 juli 2011, 16:46:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka körkortskrav för husbilar och ombyggda bussar till köra racerbilar med.
Räcker det verkligen B - kort eller är det vikten som avgör, 3,5 ton?

mvh Stefan P

Bussföraren

Citat från: Stefan P skrivet 11 juli 2011, 16:46:16 PM
Hej

Vilka körkortskrav för husbilar och ombyggda bussar till köra racerbilar med.
Räcker det verkligen B - kort eller är det vikten som avgör, 3,5 ton?

mvh Stefan P

Personbil klass 2: B kort utfärdat före 1996 (och ej varit återkallat) eller C kort, ingen vikt eller längdbegränsning. Det går alltså att köra en 23 ton 20 m lång ledbuss på B kort

Björn Forslund

Ja, visst går det med B-kort, under föutsättning att fordonet är omtypat till PB klass 2. Annars krävs givetvis den behörighet som fordonet är typat som, C eller D.
Fördelen med PB klass 2 i övrigt är att det bara kostar 300 att besiktiga (om det inte ändrats). Nackdelen är att man måste ha sulor som är godkända för max tillåten hastighet för PB, oavsett om fordonet toppar max 80.....

Christer K

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2011, 17:37:48 PM
Ja, visst går det med B-kort, under föutsättning att fordonet är omtypat till PB klass 2. Annars krävs givetvis den behörighet som fordonet är typat som, C eller D.
Fördelen med PB klass 2 i övrigt är att det bara kostar 300 att besiktiga (om det inte ändrats). Nackdelen är att man måste ha sulor som är godkända för max tillåten hastighet för PB, oavsett om fordonet toppar max 80.....
Gissar att du menar däcken, det enda som finns för bussar tidigare var däck för tempo 100 i Tyskland. Har ingen koll om detta finns kvar eller inte.

Men några hög hastíghetsdäck för buss finns det annars?

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

76

Vet att nån ambulansbuss har/hade däck specade för 127, och var därför spärrad vid just den hastigheten.

Bussföraren

Alltså 120 km/h här i landet.

Räkna dock med att Polizei i Tyskland och Gendarmeriet i Frankrike har helt andra synpunkter, både på lämpligheten och lagligheten att framföra buss utan körkort ;) och att när detta är utrett lämpligheten att köra en personbil med däck som inte klarar lagliga hastigheter

Blue

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2011, 17:37:48 PM
Ja, visst går det med B-kort, under föutsättning att fordonet är omtypat till PB klass 2. Annars krävs givetvis den behörighet som fordonet är typat som, C eller D.
Fördelen med PB klass 2 i övrigt är att det bara kostar 300 att besiktiga (om det inte ändrats). Nackdelen är att man måste ha sulor som är godkända för max tillåten hastighet för PB, oavsett om fordonet toppar max 80.....

Angående däcks krav så blev det ju ett problem med våra vinterdäck här i norden som inte har tillräckligt höga hastighetsklassningar som ute i europa, då räckte det med en dekal som angav max tillåten hastighet.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)