Svenska och norska bussar till export vid Kapellskär

Startat av Mikael T Nilsson, 10 juli 2011, 14:27:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på svenska och norska bussar som ska vidare österut. Först en Arna-buss från Norge. Inv.nr. är 747, men jag vet inte vilket bussbolag bussen tillhört tidigare.



Sedan en Volvo B10M/Säffle med inv.nr. 736, som även den gått i trafik i Norge.



Tre SL-vagnar (Nobina) syntes till i hamnen, 3968, 4134 och 4139.



En Västgöte från Carlsteins i Hjo ska exporteras.



Nobina 4483 från Halland ska exporteras.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jens Widén

Dom norska kommer från Trondheim.
747+749 började sitt liv i Gjøvik innan dom kom til Trondheim i 2007(?)

Peter Öden

Hej  !

Den fd.norska bussen med inv.nr 7366 torde väl vara en B 10 B !

Mvh Peter Ö

Jens Widén


Fredrik Mattsson

Då borde jag väl fått ihop en hyfsad lista över dessa som stod där, men var det även 3968, eftersom den var
överskriven på AB Demonteringar 2009-10-08, men kanske var bara "bortglömd"...
Har du vilka mera som står/stått där?

Jag har lagt Estland som bestämmelseland så länge, tills jag vet var :) Men kanske dessa också ska gå på skrot
hos TruckParts Eesti OÜ?

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf

Hoppas det går öppna och läsa PDF filen, rätta gärna om jag lagt in något fel.

Mikael T Nilsson

Citat från: cedlind skrivet 10 juli 2011, 15:34:42 PM
Dom norska kommer från Trondheim.
747+749 började sitt liv i Gjøvik innan dom kom til Trondheim i 2007(?)



Citat från: Peter Öden skrivet 10 juli 2011, 16:25:18 PM
Hej  !

Den fd.norska bussen med inv.nr 7366 torde väl vara en B 10 B !

Mvh Peter Ö

Tack för era uppgifter. Vilket bussbolag handlar det om? Är det Norgesbuss?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 16:59:56 PM


Tack för era uppgifter. Vilket bussbolag handlar det om? Är det Norgesbuss?

Fick svaret via Fredrik Mattsons lista.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 16:55:48 PM
Då borde jag väl fått ihop en hyfsad lista över dessa som stod där, men var det även 3968, eftersom den var
överskriven på AB Demonteringar 2009-10-08, men kanske var bara "bortglömd"...
Har du vilka mera som står/stått där?

Jag har lagt Estland som bestämmelseland så länge, tills jag vet var :) Men kanske dessa också ska gå på skrot
hos TruckParts Eesti OÜ?

http://www.fredrik-mattsson.se/temp/Kapellskar20110710.pdf

Hoppas det går öppna och läsa PDF filen, rätta gärna om jag lagt in något fel.

Ett stort tack för din sammanställning (pdf). De enda bussarna som saknades och som jag kan komplettera listan med är de norska Säfflebussarna 734 och 744. Tyvärr har jag inget bildbevis på 3968, men det skulle kunna ha varit 3869.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jens Widén

734 och 744 kommer även dom från Trondheim (Trondheim Trafikkselskap->Team Trafikk->Nettbuss Trondheim)
Gott över 100 bussar som försvinner från Trondheim nu, export eller skrot.

Fredrik Mattsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juli 2011, 17:05:46 PM
Ett stort tack för din sammanställning (pdf). De enda bussarna som saknades och som jag kan komplettera listan med är de norska Säfflebussarna 734 och 744. Tyvärr har jag inget bildbevis på 3968, men det skulle kunna ha varit 3869.

Det var så lite ;) Då är det nog 3968, för 3869 är avregistrerad 2009-12-17 och stod skrot Hölö i SBH..
Du har inte flera noteringar från Kapellskär eller andra hamnar? :D

Ersa

Aha, EHN096, NPT755 och GER845 skeppades tydligen över direkt till Estland, då de inte syns på bilderna.

Mikael T Nilsson

Citat från: cedlind skrivet 10 juli 2011, 17:22:37 PM
734 och 744 kommer även dom från Trondheim (Trondheim Trafikkselskap->Team Trafikk->Nettbuss Trondheim)
Gott över 100 bussar som försvinner från Trondheim nu, export eller skrot.

Tack för dessa uppgifter.

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 juli 2011, 17:24:07 PM
Det var så lite ;) Då är det nog 3968, för 3869 är avregistrerad 2009-12-17 och stod skrot Hölö i SBH..
Du har inte flera noteringar från Kapellskär eller andra hamnar? :D

Ok. Då kör vi på noteringen om 3968.  :)
Tyvärr var det några år sedan jag fotograferade exportbussar vid andra hamnar, så jag har inga fler aktuella uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2011, 17:49:04 PM
Aha, EHN096, NPT755 och GER845 skeppades tydligen över direkt till Estland, då de inte syns på bilderna.

Det kan nog tänkas. Inga f.d. Fridströmsvagnar syntes till i Kapellskär idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.


Bergenga

Noen oppdateringer til Fredriks liste:

JC95937 ble overført til Team Trafikk 2006-02-02. Jeg vil tro at JC 96339 ble overført samtidig.
Mellom Vestoppland Bilselskap og Norgesbuss var disse eid av Mjøsbuss Gjøvik AS. Mjøsbuss var eid av Swebus, og trafikken som ble kjørt av Mjøsbuss var det første bussanbudet i Norge (om jeg ikke husker feil). Når Mjøsbuss startet anbudet, og når Swebus solgte Mjøsbuss til Norgesbuss vet jeg ikke. Internnummer i Mjøsbuss var samme som i Vestoppland Bilselskap.

Ellers;
Trondheim Trafikkselskap ble til Team Trafikk AS 2001-07-01
Team Trafikk AS ble til Nettbuss Trondheim AS 2011-01-01

Og 2011-09-01 kommer Nettbuss Trondheim AS til å bli fusjonert inn i Nettbuss Trøndelag AS, men det angår jo ikke disse bussene.
Mvh.
Øyvind Berg