Nu försvinner knapparna på förarplatsen...

Startat av Kronobergarn, 09 juli 2011, 12:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TaxiPer

ÅÅHHHHH va trött man blir, jag brukar inte kommentera så ofta, men detta var den största galenskap jag hört talas om.
Jag irriterar mig redan tillräckligt på "värmedatorn" i Volvo 9700, det är alltid trevligt när man tar ut någon av de som har vanliga
värmevred kombinerat med datorn, enkelt bara vrida.
Som jämförelse har jag testat att använda digitalmixer till PA-anläggning, men nog är det enkelt med ett vanligt skjut-reglage eller en vanlig ratt!

Sen ska man sköta dessa "skärmar" mitt ute i trafiken, bland alla andra stoll. Att jämföra med de system som används i skogsmaskinsvängen känns inte riktigt relevant. Träden kommer sällan emot dig i 50-70 eller 90 km/h

Bäst är att köra med en gammal Carrus 502 med ordentliga knappar och rattar!

Sitter för övrigt bakom ratten heltid!

Ersa

Citat från: TaxiPer skrivet 11 juli 2011, 22:28:42 PM
Jag irriterar mig redan tillräckligt på "värmedatorn" i Volvo 9700, det är alltid trevligt när man tar ut någon av de som har vanliga
värmevred kombinerat med datorn, enkelt bara vrida.

Bäst är att köra med en gammal Carrus 502 med ordentliga knappar och rattar!

Om tillverkare och chefer på bussföretagen visste hur stor del av arbetsglädjen och vänligheten mot kunderna som minskar pga den irriterande fläkten som väsnas på vänster sida förarstolen på Volvo 9700 (och även Säfflemodellerna) redan med början -02, så hade vi nog fått en extra strömbrytare att bryta kretsen med.

En skål för Carrus Star 502 och 602 fram till 2001 års modell! De börjar dessvärre bli ovanliga, och därmed saknade.

Cyckelgalen

Citat från: Cyklisten skrivet 09 juli 2011, 19:37:27 PM
De två Solaris som rullar där, är det Veolia 1200 och 1201 kanske? Dessa hade ju sådana skärmar.

Jag har kört 1200 och 1201,och det var rena tivolit.
Så fort en passagerare tryckte på STOP, försvann hastighetsmätaren.
Istället för hastighet kunde man nu avläsa bromstrycket i tankarna.
Och sen ska vi inte snacka om ljudsignalerna,det låter ungefär som ett
åttabitars Comendore spel.
Det mest positiva var att man kunde sitta och leka med muspekaren vid
ändhållplatserna.

mushkot

Tycker alla här dömer ut systemet på förhand, innan någon av er ens testat det. Själv tror jag säkert att det kan bli bra, och detta företag verkar ju ha en del erfarenhet av skärmar i fordon! Det händer väldigt mycket på väldigt kort tid i elektronikbrachen, därför kan man inte jämföra med några år gamla bussar. Om man tar pekskärmsmobiler, innan jag skaffade min nuvarande var jag lite tveksam. Och visst, det tog någon månad med krånglande och en del svärande innan jag blev van, men nu kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till mekaniska knappar! Byggs systemet ordentligt så finns det inget som säger att det skulle ha sämre hållbarhet än en mekanisk knapp, tvärtom borde det vara lättare att tex väderskydda en touch-skärm! (men behövs knappar väderskyddas då? jo, säger jag med erfarenhet av våra Irisbusar)

mushkot

Citat från: Cyckelgalen skrivet 12 juli 2011, 09:31:09 AM
Jag har kört 1200 och 1201,och det var rena tivolit.
Så fort en passagerare tryckte på STOP, försvann hastighetsmätaren.
Istället för hastighet kunde man nu avläsa bromstrycket i tankarna.
Och sen ska vi inte snacka om ljudsignalerna,det låter ungefär som ett
åttabitars Comendore spel.
Det mest positiva var att man kunde sitta och leka med muspekaren vid
ändhållplatserna.
Oj, det lät ju onekligen inte bra. Det måste ju fås rätt på innan systemet tas i bruk, låter som en del idiotisk progerammering där. Och ljuden ska väl följa den "futuristiska" anda som det är meningen att skärmarna ska ge.

Men det känns som om det mesta i bussarna ändå är elektroniskt styrt, så de mekaniska reglagens tid är tyvärr redan över.

Cyckelgalen

Det största problemet med pekskärmar är väl ljus-styrka och kontrast.
Man ska exempelvis kunna avläsa skärmen vid direkt sol-ljus.
Polaroidglasögon ska inte vara något problem,som de är på C 90 display.
De flesta kör väl med någon form av solglasögon soliga vinter och sommar-
dagar.

Nico


Har själv använt pekskärm i trafik i runt 15 år vid det här laget (taxi), antingen då med knappar i anslutning till skärmen eller numera i själva skärmen. Visst har de blivit tåligare, men fortfarande så (räcker med att ta BussPC:ns skärm som exempel) så är det inte så att texten alltid syns eller att skärmen i sig fungerar till 100 %. All denna extra elektronik gör även fordonen än känsligare för allt möjligt vilket även det är en negativ följd. Man får som sagt se hur det blir, men för min del känns det ändå dock mera som att man medvetet krånglar till funktioner som i nuläget fungerar bra.

Det hela är även förenat med vissa risker då man helst inte ska behöva ta ögonen från vägen för att utföra en viss funktion och även där är taxi numera ett skräckexempel när de kör och samtidigt sitter och knappar febrilt på skärmen i sin jakt på nästa styrning... liksom alla med GPS som sitter och fnattar med den under färd trots rekommendationer om att man bara ska göra det när man står stilla. Vissa typer av pekskärmar är visserligen riggade så att man måste stå stilla, men sådant förbikopplas ofta alternativt att det blir så tungarbetat att man kanske struntar i funktionen i sig.

Sen är det även onekligen en skillnad på hur väl något tillfälligt fungerar i en visningssalong jämfört med vardagens slit. Ta bara vanliga stolsreglage som exempel... med ett på vissa håll ganska ansenligt antal förarbyten per dag, varför då numera göra dessa i ganska mjuk plast där fästen mm. sticker direkt istället för att göra dessa delar i mera beständiga material? Med pekskärmar blir det troligen lätt något liknande, dvs. de verkar inte alltid vara gjorda för att hålla utan för att det ska se snyggt och modernt ut. Tyvärr så förvandlas dock sådant här lätt till ganska dyrbara irritationsmoment i slutänden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

TaxiPer

Ja vi fortsätter väl kommentarerna då...
Detta med pekskärmar är troligtvis roligt för kontorsnissarna som sitter som produktutvecklare på någon elektronikfirma någonstans. Dessa sitter stilla vid en dator och designar sitt system, enda troliga störningsmomentet som finns är väl kollegan som kommer förbi och surrar om kaffe...
VI sitter i trafiken med allsköns filurer, en del absolut inte lämpade att vara ute i trafiken - att framföra en buss med 50-60 passagerare kräver SKÄRPA, där finns ingen tid för att börja studera digitala skärmar för att leta en funktion. Ska t.ex. spegelvärmen på så ska man veta att den knappen sitter till vänster om ratten i raden högst upp och när jag väl har tryckt in den så börjar speglarna värma. Jag törs nästan utlova att nästa fantastiska uppfinning kommer att vara justerbar spegelvärme med något slags fiktivt skjutreglage på skärmen.
Är vi intresserade av det? NEJ ska värmen på så ska isen eller imman bort och det ska gå snabbt - därför är det ointressant för andra än våra huvudmän med denna fantastiska teknik. Skulle inte heller förvåna mig om inte någon huvudman kommer att ställa krav på dylika digitala historier mot bättre vetande.
Nu var ju spegelvärmen bara ETT exempel.
Kom att tänka på ett annat. En korsning i uppförsbacke, vinterväglag och snabbt ska man hitta knappen för att "pysa" boggin så man får lite mer vikt på drivhjulen (Vänster sida om ratten, raden längst ner) - och nu börjar vi leta i de digitala systemet...

God dag till er - strax dax att åka på jobbet!

yngrot

Tyvärr har du nog rätt TaxiPer i praktiken funkar det inte med pekskärmar ..en knapp hitar man ju på nolltid men sitta och leta efter nått  på en pekskärm är dömt att misslyckas och sen när solen gassar på vilket faktiskt händer även i detta land så ser man nada på skärmen men knappen ser man
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#24
Citat från: mushkot skrivet 12 juli 2011, 09:32:45 AM
Tycker alla här dömer ut systemet på förhand, innan någon av er ens testat det. Själv tror jag säkert att det kan bli bra, och detta företag verkar ju ha en del erfarenhet av skärmar i fordon!

Tja, det finns även viss erfarenhet från linjetrafiken redan.

Nästan varje dag lade stora delar av klimatanläggningens styrning av på de Volvo B9S jag körde i Umeå, och för att få liv i displayen för att åter kunna reglera (mestadels stänga av irriterande) fläktar och sånt fanns bara en åtgärd. Stanna, stänga av motorn och bryta huvudströmmen inne i bussen i 5-10 sekunder. Nu försökte man ju göra detta på ändhållplatserna, så de lättretade resenärerna slapp börja fundera över de nya bussarnas kvalitet. Men utanför Umeå går ju B9S och bussar med samma konstruktion även på långa landsbygdslinjer.

På Swebus Scania OmniExpresser är det "bara" stoppknapparna" samt all visning av temperatur och andra fakta som slås ut när skärmen till höger blir helvit. Även där krävs då en omstart via huvudströmmen som är lagom kul då man precis kommit ut på E4:an i 90 km/t med 3 timmar kvar till nästa stopp. Även växellådan har ibland hängt sig på 12:an, och går inte ens att få ur i friläge. Då blir det att stanna vid vägkanten och försöka få upp batteriluckan på vänstersidan för att bryta "stora" huvudströmbrytaren, utan att bli överkörd.

En utveckling av flera och mer avancerade pekskärmar som styr fler funktioner kan, om vi har otur, innebära att dessa reglage blir helt frysta, och kräver omstart av hela bussen. Kanske rentav på huvudströmbrytaren på utsidan vid batteriluckan om det vill sig riktigt illa. Att min gamla Windowsdator där hemma låser sig och måste startas om så fort jag installerat en uppdatering kan jag leva med. Men om detta sker i bussar allt oftare lär de regelbundna resenärerna känna sig rätt otrygga när deras bussar tvingas stanna vid vägkanten, släcks ner och "startas om" flera gånger i veckan.

Nico


Ett tillägg till detta kan göras och det är detta med felkoder som endast dyker upp i ett fönster på displayen. Att eftersöka ett sådant fel är inte det lättaste.

Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, jag då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael Ringmarck

Citat från: Nico skrivet 13 juli 2011, 11:44:10 AM
Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, ja då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.

Visst! Jag försökte få vagnbyte på en Mercedes en gång i tiden. Det gick varken att se tankmätare eller förrådslufttryck. Tror ni jag fick byta?  :-\

Optimal

Citat från: Mrbuss skrivet 13 juli 2011, 12:11:29 PM
Visst! Jag försökte få vagnbyte på en Mercedes en gång i tiden. Det gick varken att se tankmätare eller förrådslufttryck. Tror ni jag fick byta?  :-\

Tankmätare förstår jag. Det är inget vi använder iaf. Fungerar inte på någon av bussarna, Men just lufttryck, då får man nästan lita på att summern går i gång ifall det blir tryckfall. Prövade du att trycka på menyknapparna?

Mikael Ringmarck

Citat från: Jim skrivet 13 juli 2011, 12:14:44 PM
Tankmätare förstår jag. Det är inget vi använder iaf. Fungerar inte på någon av bussarna, Men just lufttryck, då får man nästan lita på att summern går i gång ifall det blir tryckfall. Prövade du att trycka på menyknapparna?

Jo tankmätaren är ju en sak men att inte kunna se lufttrycket känns inte lika bra. Felet med displayen var det vanliga på Citaro. Den gröna displayen på instrumentpanelen var full med streck så det var omöjligt att se något. Ni som studerat förarplatsen vet nog vad jag menar. En annan "rolig" sak är de gånger som de färgade symbolerna till indikeringslamporna ramlat bort. Jag har sett både en och två gånger att den röda lampan för allvarliga fel (typ lågt oljetryck) blandats ihop med den gula lampan för mindre allvarliga fel vid återmontage  :o Det innebär förstås att förare riskerar att fortsätta köra även om det blir lågt oljetryck eftersom det bara lyser en gul lampa och displayen är oläsbar. Nu är dessa bussar iaf borta, dvs fd Swebus 5479-5494.

yngrot

Citat från: Nico skrivet 13 juli 2011, 11:44:10 AM
Ett tillägg till detta kan göras och det är detta med felkoder som endast dyker upp i ett fönster på displayen. Att eftersöka ett sådant fel är inte det lättaste.

Likadant kan sägas att jag inte är någon vän av tank- eller tryckluftsmätare som endast visas på ett skärmfönster. Fungerar inte skärmen, jag då har man inte heller någon aning om hur det står till med vissa ganska basala färdfunktioner.



Instämmer till fullo ..himla irriterande men felmeddelande som dyker upp på¨skärmen exvis "kolla diagons för ljussystem"  eller " kolla motor vid nästa stopp" eller "fel på broms"  mm  och efter nån sekund slocknar det . När ska man veta om det är fel på riktigt??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina