Motorhuvsscania på bussparkering (bild)

Startat av Jacob, 05 juli 2011, 22:54:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jacob

Fjalars Gränd i Uppsala, 28/6 2011

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Drängen

Torpedare, nosbil, å här i Norge "snuta", kärt barn har många namn. Älskad av många fanatiker.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Broder Trucker

Dock väldigt älskade av dess förare och grymt underbara att köra. Ligger som ett strykjärn på vägen

Robert T

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 juli 2011, 00:10:53 AM
Dock väldigt älskade av dess förare och grymt underbara att köra. Ligger som ett strykjärn på vägen

Pga den längre hjulbasen?

1896

Bara det att den är så grymt ful, föregångarna var mycket snyggare.

Drängen

Citat från: Broder Trucker skrivet 13 juli 2011, 00:10:53 AM
Mjaa, som grusbil med 4,20 hjulbas gick det an, men som timmerbil med 5,40 fanns inte en vändplan som räckte till...

Robert T

Citat från: Drängen skrivet 13 juli 2011, 21:53:32 PM
Mjaa, som grusbil med 4,20 hjulbas gick det an, men som timmerbil med 5,40 fanns inte en vändplan som räckte till...

Tänk på oss som har 7 meter... ;)

Drängen

Citat från: Robert T skrivet 13 juli 2011, 22:37:13 PM
Tänk på oss som har 7 meter... ;)
Som ni ofta är in på en trång vändplan i skogen med, med släp efter?...

Robert T

Citat från: Drängen skrivet 14 juli 2011, 23:37:47 PM

Duger inte stadskörning där max fordonslängd är 12m? Där kör vi med 14,5m boggi och 20m ledvagn...

pierrew

Citat från: Robert T skrivet 14 juli 2011, 23:42:23 PM
Duger inte stadskörning där max fordonslängd är 12m? Där kör vi med 14,5m boggi och 20m ledvagn...

Min pappa är starkare än din...................

Blue

Citat från: Drängen skrivet 14 juli 2011, 23:37:47 PM

Den kommentaren fick mig att tänka på när jag var ute med ett gäng tyska skogsägare på en rundtur till olika skogsområden i Sverige.
En dag skulle vi besöka en avverkning i närheten av Rimforsa, markägarenn och någon från Södra var med och visade vägen.
Dom hade rekat innan för jag vill inte gärna köra på skogsbils vägar där grenarna släpar längs sidorna på bussen så det var inga problem, men vägen var ganska dålig och jag körde med bussen höjd hela tiden. Det fanns definitivt inget ställe att försöka passera andra fordon vid möte så när vi vek av från stora vägen så ropade Södra representanten i sin radio att vi var på väg in och sen satte vi fart in till vändplatsen där det stod en bil och gjorde sig klar för att köra ut.
Gissa om han gjorde stora ögon när han mötte 14m turistbuss?

Senare på dagen besökte vi en flismaskin och till ljudet av den hade vi picknick bland kor och containers!

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Robert T

Citat från: PierreW skrivet 15 juli 2011, 15:40:00 PM
Min pappa är starkare än din...................

Tog argumenten slut för godsdrängarna?

Är lite less på lastbilschaffisar som tycker dom är så häftiga i sina 24 meters ekipage men som inte ens testat buss...

Jag har testat på en hel del olika ekipage och jag anser att 24m bil+släp är ljusår smidigare än 14,5m boggiebuss.
24m gör man ju U sväng på helt otroligt smidigt, på samma yta lär man ta om flera gånger om man ska ha en chans med bussen.
24m kan man dessutom knyta ihop om det är riktigt jävligt. Svårt att böja bussen...  ;D

Dson

Citat från: Robert T skrivet 16 juli 2011, 01:06:23 AM
Tog argumenten slut för godsdrängarna?

Är lite less på lastbilschaffisar som tycker dom är så häftiga i sina 24 meters ekipage men som inte ens testat buss...

Jag har testat på en hel del olika ekipage och jag anser att 24m bil+släp är ljusår smidigare än 14,5m boggiebuss.
24m gör man ju U sväng på helt otroligt smidigt, på samma yta lär man ta om flera gånger om man ska ha en chans med bussen.
24m kan man dessutom knyta ihop om det är riktigt jävligt. Svårt att böja bussen...  ;D
Varför ens ha diskussionen? Lastbilschaufförer har det flera gånger jävligare än busschaufförer har vad gäller vissa saker. Det är större vikter att handskas med vad gäller en långtradare, att hantera 60 ton i ishalka och branta backar kräver en skicklig förare. Dessutom kan det vara nog så komplicerat att såväl lasta som lastsäkra de mest konstiga tingestarna, allra helst med bara några spännband och kanske någon träpall.
Men busschaufförer lär också ha det tungt ibland,  att hantera en lång och klumpig buss i Stockholms innerstad lär också kräva förbannat skicklig förare. Dessutom ska en busschaufför vara terapeut, matematiker, trollkarl och massa andra saker utöver att vara just busschaufför.

Att köra buss och lastbil är två helt olika yrken helt enkelt, man håller i en ratt och framför ett fordon. Där upphör likheterna. Varför inte bara acceptera det och sluta tävla om vem som har längst k*k? Det är ändå hur man använder den som räknas ;)

Over and out //Dragbilsföraren som kör små ekipage på landsvägen och alltså torde vara den sämsta föraren av oss alla? ::)