Huvudmeny

Hejdå Stockholm!

Startat av Mikey, 05 juli 2011, 15:38:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

En pendel lämnar Stockholm - kanske för sista gången? Här har tåget passerat Odensala norr om Märsta på sin väg norrut mot Sveriges Järnvägsmuseum. Ena enheten bevaras, den andra blir reservdelsförråd. Vilken som blir vilket är dock inte bestämt.

HJP

Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 15:38:54 PM
En pendel lämnar Stockholm - kanske för sista gången? Här har tåget passerat Odensala norr om Märsta på sin väg norrut mot Sveriges Järnvägsmuseum. Ena enheten bevaras, den andra blir reservdelsförråd. Vilken som blir vilket är dock inte bestämt.
Kul att du plåtat tåget utanför SL-området. Det är inte alltför ofta som X1 körs "utanför hinderpålarna".
Jag tror dock att vi får se den bevarade enheten i Stockholm igen. Det förefaller rinligt att förlägga en utfärd till den gamla hemmaplanen, även om andra mål också kan bli intressanta.

Vid ett tillfälle, körde jag faktiskt X1 i uppslalpendeln.
Jag hade reservsättet på Stockholm C, när något hade inträffat med ordinarie uppsalatåg. Lokledaren ringde mig, och meddelade att jag skulle växlas ned till spår 1, varifrån upsalapendeln gick på den tiden.
När jag bytte ände, för att köra norrut, fick jag många frågor från resenärerna: "Var finns första klass?". "Hur mycket försenade blir vi nu´rå?". "Var finns toaletterna?".

Toalettproblemet var lätt att lösa. Det var på kvällen, och ett nattåg stod inne på spår 2. Jag hänvisade till deras toaletter, eftersom vi hade gott om tid, men skulle avgå före nattåget, som hade vacuumtoaletter. De andra hade att välja detta tåg, eller vänta på nästa, om en timme. Valet var enkelt.

X1 har sth 120, men är accellerationssnabba. Vi kom flera minuter tidigt till Uppsala, vilket jag ropade ut i högtalarna. När jag sedan bytte ände, för att köra tillbaka, så möttes jag av idel glada ansikten  :)

Så kunde man göra när SJ körde allt. Jag har även kört uppsalapendeln med T44, men det är en annan historia....

HJP

Muk

Hände det vid flera tillfällen att X1 fick gå som Uppsalapendel? För jag vet att jag åkte med X1 från Uppsala en gång när jag gick på gymnasiet (första halvan av 90-talet). Det var ovant att få åka i den första vagnen, som annars alltid utgjordes av första klass.

Mikey

Intressant att X1 vid flera gånger gått i Uppsalapendeln. Det enda tillfället jag visste om var i Mars 2009 då det var någe större fel i Hagalund. Det skulle vara intressant om det finns bilder därifrån. Nu i vintras körde man X10 i Uppsalapendeln några varv, men det hör inte hemma här.

När det gäller bevaringen så önskar jag att man kunde "städa upp" enheterna och köra någon sväng på Nynäsbanan någon helg i sommar medan båda finns kvar, men det återstår väl att se vad som sker. Först och främst skall man väl gå igenom båda fordonen grundligt för att se om de överhuvudtaget är säkra nog att användas...

HJP

Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 18:19:04 PM
Intressant att X1 vid flera gånger gått i Uppsalapendeln. Det enda tillfället jag visste om var i Mars 2009 då det var någe större fel i Hagalund. Det skulle vara intressant om det finns bilder därifrån. Nu i vintras körde man X10 i Uppsalapendeln några varv, men det hör inte hemma här.

När det gäller bevaringen så önskar jag att man kunde "städa upp" enheterna och köra någon sväng på Nynäsbanan någon helg i sommar medan båda finns kvar, men det återstår väl att se vad som sker. Först och främst skall man väl gå igenom båda fordonen grundligt för att se om de överhuvudtaget är säkra nog att användas...
Jodå, det har gått X1 i uppslapendeln flera gånger, men vanligt var det inte.
"Felet i Hagalund 2009", har jag förträngt, men 2008 eller 2009 gick det X60 till Uppsala i tre dagar, över påskhelgen, p.g.a. ett stort inkopplingsarbete  i Karlberg. Tågen utgick från Uliksdal, dit det gick buss. De gick som märstapendel till Märsta, där de stannade på uppsalapendelns plats. Därefter gjordes uppehåll i Knivsta.

Jag körde två av dessa dagar. Många uppsalabor var mycket tveksamma till att stiga på ett SL-tåg, men det fungerade alldeles utmärkt.

Nu har vi kommit en bit från ämnet, men så är det ofta i forumsammanhang  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 05 juli 2011, 17:47:56 PM
Hände det vid flera tillfällen att X1 fick gå som Uppsalapendel? För jag vet att jag åkte med X1 från Uppsala en gång när jag gick på gymnasiet (första halvan av 90-talet). Det var ovant att få åka i den första vagnen, som annars alltid utgjordes av första klass.

Tyst! SL kan höra dig.  :D

På den tiden SJ körde pendeltågen hände det ibland - om än inte så ofta - att X1-reserven fick hoppa in på Uppsala vid fel på ordinarie tåg. Detta var inte uppskattat av SL och det lär  ha funnits listor hos lokledarna under vilka tider ansvarig tjänsteman (vi kan kalla honom X för det hette han inte) på SL kunde tänkas åka till resp hem från jobbet. Han bodde nämligen i Sollentuna och hade man otur kunde han råka se att man "tjuvat" X1-reserven. En kreativ lokledare lär till och med har ringt till SL och frågat efter X.
- Nej, han gick hem vid lunch i dag, svarade växeln.
Så det var lugnt att sätta in X1-reserven.

Det finns förstås viss skrönvarning för den här berättelsen. Men faktum är att SL och SJ på 1970- och 1980-talen inte var riktigt överens om den här användningen. Det fanns heller ingen metod framtagen för hur detta skulle regleras ekonomiskt.

Björn Forslund

Mycket glädjande att X1 bevaras, men jag hoppas att två enheter får leva vidare så man får ihop ett tåg.
Har åkt enormt mycket med dessa gamla trotjänare ända sedan de togs i trafik på 60-talet.
På slutet blev man glad när ett X1-tåg ersatte mankerande X60.

Carl Eric

Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 18:19:04 PM

denna sida (bild 2) så finns en bild...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

5783

Jag hoppas dock att de vagnar som bevaras kommer att användas och inte ställs undan som i fallet med veterantåget i tunnelbanan.

SimonB

Citat från: HJP skrivet 05 juli 2011, 17:31:11 PM
Jag har även kört uppsalapendeln med T44, men det är en annan historia....

HJP

Berätta!  ;)

groenis

Gick inte den under smeknamnet "Bonnierpendeln"?

/Lennart

HJP

Citat från: SimonB skrivet 06 juli 2011, 15:11:52 PM
Berätta!  ;)
Okej´rå.
Jag var på väg med en ensam T44, från Hagalund till Älvsjö godsbangård, där jag skulle växla godsvagnar. När jag närmade mig Stockholm C, så ringde lokledaren och sa att på uppsalatågets lok - som för dagen var Ra - gick det inte att stänga sidofönstret i norra hytten. Det var kallt, så ingen kunde begära att föraren skulle sitta där och köra.
Jag fick gå emot Ra-loket, och vi kopplades samman. Eftersom T44 endast har genomgående tågvärmekabel, och således inte kunde förse vagnarna med elekricitet, så satt Ra-föraren i sin södra hytt och ombesörjde den saken.

Efter bromsprov, bar det iväg. T44 har inte samma accelleration som X1, eller Ra, och endast sth 100.
Jag minns inte om vi blev sena från avgång, men tappade tid rejält under färden. T44:an kunde inte på långa vägar hålla gångtiden, trots att den fick gå för fullt.
Jag minns att man byggde en gångtunnel i Knivsta vid den här tiden, så där rådde enkelspårsdrift. Vi kom in på nedspåret (högerspår). Fölket på plattformen hade väntat en stund och trodde att "Äntligen kommer tåget". När de fick syn på dieselloket, backad det på plattformen, övertygade om att det var ett godståg. Ögonen blev stora på många av dem, när de såg att tåget bromsade in för att stanna. T44+Ra var en ny syn för uppsalapendlarna, som var ett luttrat släkte.
Nåväl, de steg på och så småningom ankom vi Uppsala rejät sena, men att vänta på ett nytt lok vid Stockholm C, hade tagit ännu längre tid.
Eftersom Ra-loket gick att köra från södra hytten, så skickades jag tillbaka som ensamt lok, och anlände Älvsjö mycket försenad. Ra-loket drog tåget till Stockholm, där ett nytt lok väntade.

HJP

Ersa

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.3678771-tv-trotjanare-tagade-in-till-jarnvagsmuseet

Trist bara att den uppmärksammas i detta bedrövliga skick. Ska bli kul att se bilder när den är nylackad.

Nico

Ja, och då helst i den ursprungliga lacken samt de stora siffrorna i fronten. I alla fall är det så jag bäst minns dem från deras glansdagar. Den blå färgen var i mina ögon en vacker kulör och stämmer det att man funderade på att även delvis lackera även övrig fordonspark i den färgen så beklagar jag att det aldrig blev av. X1 har sedan visserligen inte rullat på andra håll (annat än undantagsvis) än i SL-land, men för många stockholmare så är de nog lika omisskännliga som t.ex. Cx-vagnar eller för den delen Mustanger.

Måste därför säga att det är kul att en enhet ändå kommer att sparas. Just att bevara motorvagnståg än nog annars inte det lättaste även om man har både goda intentioner och dito förutsättningar. Den X6 som stod vid Chateau Småröd i Munkedal försvann väl i samband med breddningen av E6 medan Dellenbanans vänners X7 väl blev totalt vandaliserad då den stod uppställd utomhus utan bevakning? Man får hoppas att den kvarvarande X1:an tas bättre om hand.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 08 juli 2011, 08:31:40 AM
Ja, och då helst i den ursprungliga lacken samt de stora siffrorna i fronten. I alla fall är det så jag bäst minns dem från deras glansdagar. Den blå färgen var i mina ögon en vacker kulör och stämmer det att man funderade på att även delvis lackera även övrig fordonspark i den färgen så beklagar jag att det aldrig blev av. X1 har sedan visserligen inte rullat på andra håll (annat än undantagsvis) än i SL-land, men för många stockholmare så är de nog lika omisskännliga som t.ex. Cx-vagnar eller för den delen Mustanger.

Måste därför säga att det är kul att en enhet ändå kommer att sparas. Just att bevara motorvagnståg än nog annars inte det lättaste även om man har både goda intentioner och dito förutsättningar. Den X6 som stod vid Chateau Småröd i Munkedal försvann väl i samband med breddningen av E6 medan Dellenbanans vänners X7 väl blev totalt vandaliserad då den stod uppställd utomhus utan bevakning? Man får hoppas att den kvarvarande X1:an tas bättre om hand.

Problemet med motorvagnståg är väl just att de är långa och utrymmeskrävande, samt ytterst lockande för klo**rare. Nynäsgänget har ju erbjudit sig att bevara en X1 men det är omöjligt att ställa en sådan utomhus i Nynäsgård där både klo**rare och ligister härjar så pass att det inte ens går att ställa en bil på infartsparkeringen utan att den blir sönderslagen eller uppbränd.
Men det vore suveränt om två enheter bevarades så man kan få ihop ett tåg av lågtrafikmodell åtminstone.
Målning i helblått med vita siffror i fronten kräver väl även den gamla inredningen med blå galonsoffor om det ska stämma. Finns sådant sparat?
Huvudsaken är att X1 bevaras, har många minnen från resorna med dem.