Helsingborgstrafikens GDG-buss

Startat av Bosse Allfix, 05 juli 2011, 11:38:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bosse Allfix

Jag var nere vid Brösarps station för 14 dagar sedan och fick där se Helsingborgstrafikens GDG turistbuss Scania-Vabis B83. Som gammal kalenderbitare har jag en del frågor kring denna buss:
1. Vad jag förstår är den utrustad med en rak 8-cylindrig direktinsprutad dieselmotor på 180 hästkrafter.
2. På grund av det höga framaxeltrycket bör den vara tungstyrd. Var den utrustad med servostyrning vid leveransen? Har den utrustats med servostyrning senare?
3. Vilken typ av bromssystem var den utrustad med vid leveransen? Knappast tryckluftsbromsar -eller?
Undrar
Bosse Allfix

Mats Karlsson

Citat från: Bosse Allfix skrivet 05 juli 2011, 11:38:00 AM
Jag var nere vid Brösarps station för 14 dagar sedan och fick där se Helsingborgstrafikens GDG turistbuss Scania-Vabis B83. Som gammal kalenderbitare har jag en del frågor kring denna buss:
1. Vad jag förstår är den utrustad med en rak 8-cylindrig direktinsprutad dieselmotor på 180 hästkrafter.
2. På grund av det höga framaxeltrycket bör den vara tungstyrd. Var den utrustad med servostyrning vid leveransen? Har den utrustats med servostyrning senare?
3. Vilken typ av bromssystem var den utrustad med vid leveransen? Knappast tryckluftsbromsar -eller?
Undrar
Bosse Allfix

1. Stämmer!
2. Den har aldrig haft servostyrning. Med "rätt kilning" av framaxeln och "rätta däck" är den inte mer tungstyrd än den 6-cylindriga motsvarigheten B63.
3. Vakuum-hydrauliska bromsar.