Landskrona del 26 - 2011 Juli.

Startat av Möllers, 04 juli 2011, 23:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 04 juli 2011, 23:46:35 PM

Liten rättning: Det skall vara Väsebussarna och inte Täsebussarna, det är inte helt lätt att se det på bussen. Jag tyckte det liknande deras logga (Är ju från Värmland från början så jag har sett
ganska mycket Väsebussar genom åren) och en snabbkoll på SBH bekräftade det

Staffan Sävenfjord

Citat från: swedebear skrivet 05 juli 2011, 08:44:52 AM
Liten rättning: Det skall vara Väsebussarna och inte Täsebussarna, det är inte helt lätt att se det på bussen. Jag tyckte det liknande deras logga (Är ju från Värmland från början så jag har sett
ganska mycket Väsebussar genom åren) och en snabbkoll på SBH bekräftade det

Visst är det Väsebussarna. Deras logga med vesslan bekräftar också det. Ett mycket trevligt och välskött företag för övrigt. Väse ligger mellan Karlstad och Kristinehamn.

Det lär ha kommit en stockholmare till biljettluckan på Stockholm Central och sagt "jag skall till Vese". Varvid biljettsäljaren diskret lutat sig framåt och viskat: herrtoaletten finns till höger därborta.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2011, 08:59:28 AM
Visst är det Väsebussarna. Deras logga med vesslan bekräftar också det. Ett mycket trevligt och välskött företag för övrigt. Väse ligger mellan Karlstad och Kristinehamn.

Det är faktiskt en räv som ingår i loggan, den s.k. Väse-räven. Företaget togs över av Förenade Buss i Karlstad under 1990-talet, men återgick till tidigare ägaren efter kanske ca 7-8 år. Jag tror att det var då som Väse-räven började pryda bussarna. Namnet Väsebussarna var såldes borta från arenan några år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 juli 2011, 09:47:58 AM
Det är faktiskt en räv som ingår i loggan, den s.k. Väse-räven. Företaget togs över av Förenade Buss i Karlstad under 1990-talet, men återgick till tidigare ägaren efter kanske ca 7-8 år. Jag tror att det var då som Väse-räven började pryda bussarna. Namnet Väsebussarna var såldes borta från arenan några år.

Ajdå! Biologi var mitt sämsta ämne i skolan.  :-[

yngrot

Sohlbergs har tydligen Volvo oxå¨hittills har jag enbart sett M-B och Setra
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 juli 2011, 20:33:02 PM
Sohlbergs har tydligen Volvo oxå¨hittills har jag enbart sett M-B och Setra

Det är en Volvo 9700 som de övertog då L-Os Resetjänst sålde sin verksamhet till Sohlberg Buss för ett tag sedan.

Sohlberg kör just nu mycket av tågersättningarna för SJ mellan Göteborg och Trollhättan (ett uppdrag de fått genom Björks Buss). Jag har tidigare kritiserat Björks för att de använder gamla bussar av tveksam kvalitet. Det gäller inte de avgångar som Sohlberg kör. Jag vet inte hur karln gör för att alltid hålla sina bussar så fräscha. Men det var samma sak när han ägde Torestorps Limousine, som sedan blev Marks Limousine och som han av hälsoskäl sålde till Veolia.

yngrot

Det har du rätt i Staffan nästan alltid deras bussar är rena och fina . De lägger väl mycket krut på att tvätta dem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina