Solaris på väg tillbaka i Sthlm?

Startat av bysenbus, 03 juli 2011, 23:40:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 20:23:24 PM
Absolut kompis absolut snart är dom här igen i många poster, någon som vet när den börjar rullä pä söder?
Hoppas jag verkligen inte för sämre skit är nor svår att hitta.

Ted Selander

Citat från: bysenbus skrivet 05 juli 2011, 20:23:24 PM
Absolut kompis absolut snart är dom här igen i många poster, någon som vet när den börjar rullä pä söder?
Flera röda poster rullade, inte på söder, men väl söderut på Nynäsvägen i lördags eftermiddag. Någon som vet deras vidare öde?

Nåväl, punkt är satt för denna mindre lyckade affär. Den var inte representativ för märket som helhet vad jag har förstått, och alla har rätt till en andra chans.

Därför tycker jag det blir konstiga övertoner i denna och andra trådar om Solaris, inte minst i Bysenbus (maskinöversatta?) inlägg.
Det blir spännande att se när, var och hur den beramade blå gasledbussen kommer till användning!

/Ted



Ersa

Citat från: M skrivet 05 juli 2011, 21:17:24 PM
Hoppas jag verkligen inte för sämre skit är nor svår att hitta.

Kul tråd. En extremt positiv och en extremt negativ skribent. Ingen av dem särskilt objektiva. >:(

mushkot

Mina erfarenheter av Solaris är att det är bra bussar. Dock får man ha en lite annan körställning än vanligt för att det ska bli bekvämt, och de HAR känsligare bromsar än många andra bussar. Folk som säger "varför köper de inte bara volvo/scania, så slipper man strul!" tycker jag inte har så mycket på fötterna, har själv kört nyare volvo och MAN och de var definitivt inte bättre. Den inhyrda Urbino 12 vi har här i stan (se min andra tråd), och kör med när någon av våra (för tillfället) 4 Irisbusar inte vill lira (dvs väldigt ofta) går som ett skållat troll i jämförelse, och känns lustigt nog inte mycket större än våra 10,5 m.

Däremot så verkar ju inte Solaris ha lyckats med alla tidigare levererade bussar om man säger så, tror knappast det var på "hitte på"-grunder som stockholmarna fick igenom sitt återköp.

Men å andra sidan så kanske mina åsikter är färgade av de andra bussar som rullar här i stan, vad vet jag... Men det bysenbus håller på med liknar tyvärr skygglappspropaganda mer än allt annat, och får iaf mig tyvärr att dra mig för att prata positivt om Solaris mer än tvärtom.

danneh

Personligen så tycker jag (som ni förmodligen hört innan), att Solaris är helt okej bussar, utom sätena (som vi inte ska fördjupa oss i igen) som vi har här i GBG. Kan tänka mig att de som rullar på regionlinjerna i Skåne är riktigt bekväma! Samma sak i Östergötland.

buskörare

Även jag måste skriva att jag faktiskt tycker Solaris är en helt okej buss att köra när den väl funkar. Men det går ju liksom inte att ha en buss som krånglar så mycket som våra gjorde (och då menar jag inte ombyggnaden utan maskinellt och tekniskt) och det tror jag ingen som varit med om det skulle vilja ha heller. Det är ju lätt att sitta här på forumet och säga att det berodde på det eller det, men faktum är ju att inte ens Solaris/Iveco lyckades lösa problemen (endel faktiskt var livsfarliga) och då är det nog lite mer allvarligt än vad vissa här tror sig veta.

M

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2011, 21:33:03 PM
Kul tråd. En extremt positiv och en extremt negativ skribent. Ingen av dem särskilt objektiva. >:(
Förvisso kul med en bromsanpassning som dom glömde bort att göra. Installationen av laddluften är misslyckad och offta sönder vilket gör att dom är extremt slöa.
Åker med missfosterna dagligen och jag är inte imponerad. Kanske för att jag har 31 års erfarenhet av bussar så krävs det lite mer för att impa på mig.
Förvisso är designen helt ok , faktiskt en av det bättre men totalintrycket är inte speciellt bra.
De vi har i Gbg är drygt ett år nu och börjar bli ganska risiga, Kanske för att städningen lyser med sin frånvaro.
Nej det vill till lite mer för att jag skall bli imponerad.
Den som konstruerade klimatsystemet kan man ju undra på vad han tänkte på?Kul när takfläktarna blåser in kall luft och elementen försöker värma på på en gång.
Riktigt lysande konstruktioner alltså, och jag skiter i om dom har hängande eller stående pedaler. :-)

/M

5783

Var leder denna tråd? Bara massa gnäll tycker jag.  ???

Hade för mig att BS inte var någon klagomur...

Ersa

Citat från: M skrivet 06 juli 2011, 20:49:40 PM
Förvisso är designen helt ok , faktiskt en av det bättre men totalintrycket är inte speciellt bra.
De vi har i Gbg är drygt ett år nu och börjar bli ganska risiga, Kanske för att städningen lyser med sin frånvaro.
Nej det vill till lite mer för att jag skall bli imponerad.
Den som konstruerade klimatsystemet kan man ju undra på vad han tänkte på?Kul när takfläktarna blåser in kall luft och elementen försöker värma på på en gång.
Riktigt lysande konstruktioner alltså, och jag skiter i om dom har hängande eller stående pedaler. :-)

Visst är det stor skillnad på olika leveranser av Solarisbussar runtom i Sverige. Förare från ena ändan av landet känner inte alls igen klagomålen från andra ändan. Det verkar vara helt olika saker man klagar på.

Sen beror det ju på vad man jämför med. Är man van med MaxCi som Stockholmsförarna är Urbinon rätt exotisk. Är man van med MB Citaro och MAN Lion's City upplevs Urbinon mera som en ren kopia på dessa märken. Och är man som jag van att köra skramliga Säfflevagnar som lider av nästan exakt samma bekymmer som du räknar upp, kanske man har mera tålamod med Urbinons egenheter? ;)

Bussmicke

Citat från: 5783 skrivet 06 juli 2011, 21:08:16 PM
Var leder denna tråd? Bara massa gnäll tycker jag.  ???

Hade för mig att BS inte var någon klagomur...

Exakt, man kanske skulle lära sig hantera det som finns och anpassa sig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juli 2011, 12:41:34 PM
Exakt, man kanske skulle lära sig hantera det som finns och anpassa sig..

Nja, det är väl bara ungefär halva sanningen. Har man fått nya felspecificerade eller utslitna begagnade bussar spelar det ingen större roll hur man än försöker "anpassa sig". Det gäller först att ha rätt slags bussar på rätt plats, och sen kan man arbeta och försöka klara trafiken enligt de förutsättningar man då har.

Att tvingas köra med fel pedaler eller dålig fjädring kan leda till otäck värk i både ryggar och axlar. Vi förare sitter ju ändå uppåt 4½ timmar i sträck bakom ratten i värsta fall, och kan ha 13½ timmars arbetsdagar från in- till utcheckning. Så alla arbetsmiljöfrågor som tas upp är inte automatiskt "gnäll", som vissa verkar tro.

M

Citat från: Ersa skrivet 07 juli 2011, 13:26:27 PM
Nja, det är väl bara ungefär halva sanningen. Har man fått nya felspecificerade eller utslitna begagnade bussar spelar det ingen större roll hur man än försöker "anpassa sig". Det gäller först att ha rätt slags bussar på rätt plats, och sen kan man arbeta och försöka klara trafiken enligt de förutsättningar man då har.

Att tvingas köra med fel pedaler eller dålig fjädring kan leda till otäck värk i både ryggar och axlar. Vi förare sitter ju ändå uppåt 4½ timmar i sträck bakom ratten i värsta fall, och kan ha 13½ timmars arbetsdagar från in- till utcheckning. Så alla arbetsmiljöfrågor som tas upp är inte automatiskt "gnäll", som vissa verkar tro.
Ersa ditt snack om de hängande pedalernas frälsning är ju aningen kass. Visst du gillar detta men det flesta vill ha stående oavsett vem som tillverkar bussarna.Jag noterar fel hos Veolias Solaris så som total läck i laddluftsystemet och deras total kassa klimatanläggning och då skriver jag om det.

/M

forthemoment

Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda

Walter

Citat från: forthemoment skrivet 07 juli 2011, 22:06:03 PM
Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda

Med version 3 antar jag att du menar de Solaris Veolia i Skåne har fått nu i år i 61-serien? De tidigare levererade Solaris från 2010 i 60--serien måste ju vara av samma versionn som de som finns i Götet då de är levererade samtidigt. Dock hör man (aldrig) Veolia förare i SKåne kristisera dessa bussar, vare sig första eller andra leveransen. Nu har ju Nobina i Skåne också fått Solaris och man kan ju undra vad deras intryck är.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Optimal

Citat från: forthemoment skrivet 07 juli 2011, 22:06:03 PM
Jag har provkört en Solaris med hängande pedaler och jag tyckte den va bra. Fick en helt annan vinkling för benet å kunde bromsa mjukt.

De Solaris vi har i Gbg är bedrövliga när det gäller bromsar, det går inte att bromsa mjukt man studsar i framrutan!! Jag skämms när jag bromsar. Har dock nu kört en av de två nya som skall vara av version 3. Samma felplacerade pedaler. Men gick att bromsa mjukt å bättre servo. Skall vara samma version som tex i Skåne där dom är nöjdare än vad vi vart med våra. Skall tydligen va över 400 förändringar som Solaris förbättrat och det märks!! Servon e hemskt trög och jag tycker att dom ser ut som dom vore tre år och är dryga ett år bara. Det som e positivt är att dom e väldigt varma på vintern och väldigt kalla nu på sommaren. Pratar för förare. Sätena tycker jag är hemskt obekväma men det e ju en spec fråga. Ser man till våra Volvo där är förarens AC ett skämt. Hjälper ingenting alls!! Solaris får du stänga av på sommaren för det blir nästan för kallt. Vi har också mycket andra fel på våra Volvo.

Men att köra fem timmar så sitter jag i en Volvo utan att få ont. I en utav våra Solaris så får jag ont i axlar och ben efter en timme.

Min favorit buss är dock våra 24 metare där sitter du 20 timmar utan att ens bli trött!!

Min slutsats = finns för och nackdelar med båda

Om det är Keolis som har Solaris i gbg är jag inte förvånad. Dom gillar att beställa bussar med en s***ns stark retarder för att antagligen spara pengar på ordinarie bromsar. Efrer jag fått både låsning av bakhjul på vintern och på våren på grus, har jag börjat stänga av den när knapp finns. För då kan man iallafall bromsa utan att åka igenom rutan.