Huvudmeny

Nyttofordon på "Wheels"

Startat av Greger Larsson, 03 juli 2011, 22:33:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Taxi-Kjell syntes inte till men Hissjö Taxi fanns där med denna:

Gammal Vattenfall-bil med få mil på mätaren(hur hittar man en sådan?):

Brandbilar:

Umeås gamla bil 13/AC2023(bensinare!):

Peterbuilt(det är väl ändå en jänkebilsträff):

Vad Commer här(gissa fabrikatet):

Nyttofordon? Trevlig SAAB iaf:

Som sagt, jänkarträff:

Glasmästarn var där:

Det nya(?) Umeå var också där:

1896

Den mercan får man nostalgi vibbar av.  :)

Taunusch

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 juli 2011, 22:33:07 PM
Taxi-Kjell syntes inte till men Hissjö Taxi fanns där med denna:

Är det någon som har någon uppgift om äldsta taxifordonet som fortfarande används i Sverige?

K R

Vad Commer här(gissa fabrikatet):

[/quote]

Hej!

Då gissar vi att denna var en Dodge, eftersom Rootes-koncernen (i vilken Commer ingick)
togs över av Chrysler Europa under 70-talet.
Garderar med Fargo, vilket även förekom som märke på dessa under en period efter detta övertagande.

mvh K R

Jobergg

Den blå Peterbilten har jag inte sett tidigare, var den svenskreggad?
Fina bilder :)

bussgrabben

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 juli 2011, 22:33:07 PM
Peterbuilt(det är väl ändå en jänkebilsträff):

Mycket trevliga bilder. Peterbuilten brukar jag se i trafik väldigt ofta. Brukar dra DHL-trailers.

P.S Hissjö taxi-Hans har massor av fler gamla taxibilar.

fontheking5

En liten rättelse . Det heter Peterbilt  men fina bilder och fordon förövrigt  :)

Greger Larsson

Peterbilten har reg nr CHM153 och är en -89:a som togs in under 2010.
Angående Commer-husbilen så är det just en Commer. Det är väl den som figurerat i tidningen Classic Motor bl a. Efterföljaren som hade Dogde-emblemet förekommer rätt ofta som bussregistrerad för 9 pass om man rotar i de gamla bilregisterkorten. Någon enstaka Commer också, men just Dogde K160(som den kom att heta) verkar man sålt ganska bra av under ett par år runt -70.

K R

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juli 2011, 21:02:45 PM
Angående Commer-husbilen så är det just en Commer. Det är väl den som figurerat i tidningen Classic Motor bl a. Efterföljaren som hade Dogde-emblemet förekommer rätt ofta som bussregistrerad för 9 pass om man rotar i de gamla bilregisterkorten. Någon enstaka Commer också, men just Dogde K160(som den kom att heta) verkar man sålt ganska bra av under ett par år runt -70.

Hej!

OK, jag anade en möjlig slamkrypare i bildtexten till Commern...
Minns f ö på tal om denna modell att jag på Motorhistoriska Marknaden i Tullinge för några år sedan
såg en finskregistrerad minibuss av den aktuella typen på besök som var en Fargo.

mvh K R