Med Ölvemarks och Nilsbuss till Tyrolen i september 1991

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 juli 2011, 11:13:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

AKH350 var bussen vi åkte till Tyrolen med. Den var då helt ny och det var inte den som hade bussen normalt som körde. Vår förare var därför lite kritisk till den inredning som den ordinarie föraren valt och kallade den bordellinredning.

Första övernattning utanför Tiergarten i Hannover. Vi bodde dock på hotellet och inte i apburarna.

Några bilder från tyska motorvägsrastplatser.

Utanför det hotell vi bodde på i Tyrolen.

Och så en utflykt upp till Weißseeferner på 2 750 meters höjd. Jag visade bilder härifrån i går också.

Sista övernattning var i Wolfsburg.

Slutligen BTH450 som vi sedan fick åka anslutning med från Helsingborg till Borås med. Föraren var ovan vid linjen så jag fick visa honom hur han skulle köra in i städerna till Borås. Sedan fick han en vägbeskrivning för den fortsätta färden till Ulricehamn och Dalum. Problemet var bara hur man förklarar var "fd kiosken i Dalum" ligger. Den var nämligen riven sedan något år. Men det läste sig kanske ändå.

Buss-Hasse

Staffan, Staffan, Staffan detta är underbart! :D :D :D :D. Nostalgi på hög nivå.

AKH 350 med rosa nackskydd och lila garinder.........en av de snyggaste bussarna Nilsbuss har haft (både ut och invändigt). Kom ihåg när de var nya att det var luftbubblor i lacken på bakstammen redan vid leveransen. Neoplan i ett nötskal..... Systerbussen hette ALE 460 och samtidigt kom även AKY 200 (Jetliner). AKH & ALE hamnde  sedan hos Starbussar i Ängelholm och därefter österut. Jag har för något år sedan sett en bild på AKH med Starbusslack i Ryssland någonstans.....

AKY 200 vet jag inte alls var den tog vägen.

Scanian BTH 450 - farsans favoritbuss! Växellådan var oslagbar, mycket beröm och ifrågasättande om det var en automatlåda.... Det var defintivt inte han som körde anslutning till Borås (för han ser till att han hittar) men inte omöjligt att han körde "långturen". Tycker jag skymtar honom på Puttgardenbilden.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 04 juli 2011, 12:17:29 PM
Staffan, Staffan, Staffan detta är underbart! :D :D :D :D. Nostalgi på hög nivå.

AKH 350 med rosa nackskydd och lila garinder.........en av de snyggaste bussarna Nilsbuss har haft (både ut och invändigt). Kom ihåg när de var nya att det var luftbubblor i lacken på bakstammen redan vid leveransen. Neoplan i ett nötskal.....

Det var alltså denna inredning som vår förare kallade bordellinredning. Jag har inte en aning om hur det ser ut inne på en bordell så jag vet inte om han hade rätt eller fel. Men personligen gillade jag inredningen.

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 04 juli 2011, 12:17:29 PM
Scanian BTH 450 - farsans favoritbuss! Växellådan var oslagbar, mycket beröm och ifrågasättande om det var en automatlåda.... Det var defintivt inte han som körde anslutning till Borås (för han ser till att han hittar) men inte omöjligt att han körde "långturen". Tycker jag skymtar honom på Puttgardenbilden.   

Nu vet jag inget om din fars bakgrund men anslutningsbussen kördes i alla fall av en mycket glad och supertrevlig invandrare, som löste av föraren som kom från kontinenten i Helsingborg. Han hade fått den här körningen med kort varsel och det kan ha varit anledningen till att han inte hittade så bra.

För övrigt var det mer regel än undantag att förarna på anslutningsbussarna inte hittade i städerna. GPS fanns ju inte på den tiden och det kartmateriel de hade var undermåligt. Och så himla lätt att hitta till Folkets hus i Halmstad är det ju inte precis för den som inte kan stan.

yngrot

Nice med Scania Van Hool  tyvärr inte så jättevanliga
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina