Wiimor på vift

Startat av Hasse L, 02 juli 2011, 10:47:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Våren 1975 levererades 30 st. Volvo B58 / Wiima till det nya Täbygaraget. Många blev mycket gamla och i slutet av karriären kunde de påträffas även i andra delar av länet.

HJR 258, H57 4931, på en av Brommahallens få ledbussturer.

I Björknäs fanns en tid HHO 408, H57 4933, nära 19 år gammal.
Inte så långlivade linje 419 gick Slussen - lokalvägen - Orminge centrum. Här råder söndagslugnet.

Mikey

Mycket trevligt!
Är det bara jag som får lite Sovjet-vibbar av första bilden?

yngrot

Väldigt trevligt synd bara att S-L inte fortsatte med Wiima 

Jo lite Sovjetvibbar man man nog få ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Bussmicke har en bild med 4933 från Danderyds sjukhus i mars 1996, vilket innebär att den kom tillbaks till Täby och blev över 20 år gammal i SL-trafik. Var det den sist kvarvarande H57:an?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Eriksson

Hur länge får egentligen en buss vara i trafik? Tänker på olyckan i Stockholm för några veckor sedan med en 15 år gammal buss inblandad. Visserligen godkänd i besiktningen (?) men ändå...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Eriksson skrivet 08 juli 2011, 22:15:41 PM
Hur länge får egentligen en buss vara i trafik? Tänker på olyckan i Stockholm för några veckor sedan med en 15 år gammal buss inblandad. Visserligen godkänd i besiktningen (?) men ändå...

SL hade i den aktuella upphandlingen ett ålderskrav på 16 år. Det finns heller inget klarlagt samband mellan olyckan och bussens ålder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Är väl i princip aldrig ålder det beror på när det händer olyckor. Sköts underhållet spelar ålder ingen roll i mer än i vissa fall sämre komfort
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussfan

inga bilder på värmlandstrafiks viimor boggie

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2011, 22:17:38 PM
SL hade i den aktuella upphandlingen ett ålderskrav på 16 år. Det finns heller inget klarlagt samband mellan olyckan och bussens ålder.

Även i den allra nyaste upphandlingen med trafikstart i Norrtälje 27 juni 2011, är maxåldern satt till 16 år.

Bussmicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 juli 2011, 00:50:21 AM
Bussmicke har en bild med 4933 från Danderyds sjukhus i mars 1996, vilket innebär att den kom tillbaks till Täby och blev över 20 år gammal i SL-trafik. Var det den sist kvarvarande H57:an?

//Jonas G

21 år gammal på bilden ca. Bussen lade av och hon hade ett visst jobb med att starta upp den på nytt och den lät allt annart än kry den gången...
(Det var sista gången jag såg en H57 i trafik)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 juli 2011, 00:50:21 AM

//Jonas G

Tack för mycket trevliga bilder! Enligt mina anteckningar var 4933 den allra sista H57:an i trafik hos SL.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.