Huvudmeny

Keolis i Norrtälje?

Startat av MrX, 01 juli 2011, 23:09:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Nej, Keolis har inte börjat köra på heltid i Norrtälje och Roslagen ännu. Men däremot hjälper de till! Vi har enorma problem med 676:orna eftersom vi saknar ett gäng med dubbeldäckare så idag hjälpte Keolis Täby till med fem bussar som körde förstärkning. Det tackar vi för! Vilken skillnad det gjorde, vi hade aldrig klarat det annars. Kanske är det någon som lyckats få någon på bild? Skulle vara lite kul.

Annars kan jag rapportera om ett smått kaotiskt Norrtälje. Idag satt jag som trafikledare för området tillsammans med den ordinarie trafikledaren och kan bara rapportera kaoset som rådde. Jag vill inte gärna ge mig in i diskussioner om vems fel, vad som gått fel eller något liknande, det är mer ett konstaterande, Norrtälje är ännu så länge kaos i händerna på Nobina. Dock ser vi positiva tecken, det blir nämligen enklare för varje dag. Varje dag kommer vi lite närmre normal trafik, snart är vi där. Och jag måste säga att det är riktigt roligt att få arbeta med Norrtälje, förarna är underbara där uppe. Det var faktiskt positivt! Men som sagt, jag vill inte gärna diskutera det hela, varför tror jag säger sig självt, jag är medlem på denna sida som entusiast, inte yrkesman.

Fredde

Citat från: MrX skrivet 01 juli 2011, 23:09:18 PM
Nej, Keolis har inte börjat köra på heltid i Norrtälje och Roslagen ännu. Men däremot hjälper de till! Vi har enorma problem med 676:orna eftersom vi saknar ett gäng med dubbeldäckare så idag hjälpte Keolis Täby till med fem bussar som körde förstärkning. Det tackar vi för! Vilken skillnad det gjorde, vi hade aldrig klarat det annars. Kanske är det någon som lyckats få någon på bild? Skulle vara lite kul.

Annars kan jag rapportera om ett smått kaotiskt Norrtälje. Idag satt jag som trafikledare för området tillsammans med den ordinarie trafikledaren och kan bara rapportera kaoset som rådde. Jag vill inte gärna ge mig in i diskussioner om vems fel, vad som gått fel eller något liknande, det är mer ett konstaterande, Norrtälje är ännu så länge kaos i händerna på Nobina. Dock ser vi positiva tecken, det blir nämligen enklare för varje dag. Varje dag kommer vi lite närmre normal trafik, snart är vi där. Och jag måste säga att det är riktigt roligt att få arbeta med Norrtälje, förarna är underbara där uppe. Det var faktiskt positivt! Men som sagt, jag vill inte gärna diskutera det hela, varför tror jag säger sig självt, jag är medlem på denna sida som entusiast, inte yrkesman.

Är turerna på 676 utglesade denna sommaren, jämfört med förra? Annars borde det ju inte vara någon större skillnad då mot nu...

MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 01 juli 2011, 23:34:08 PM
Är turerna på 676 utglesade denna sommaren, jämfört med förra? Annars borde det ju inte vara någon större skillnad då mot nu...

Kvartstrafik under dagen och tiominuterstrafik i rusningen. Misstänker att det var ungefär lika förra sommaren. Fast trafiken ska ju vara dimensionerad för dubbeldäckare, inte vanliga carrusar eller ledvagnar så det borde ju innebära lägre turtäthet. Tyvärr hjälper det inte.

Omnilasse

Citat från: MrX skrivet 01 juli 2011, 23:09:18 PM

Tyvärr ingen bild, men kunde också notera att Keolis hjälpte till. Trodde det skulle drölja länge innan man åter skulle få se blåa omnilinkar på 676, men det blev en snabbare retur än man kunnat ana! Bra att det iaf verkar vara en god relation mellan Keolis och Nobina - underlättar ju planering av trafik om konkurrenterna kan samarbeta (såvida man inte går för långt vill säga - men det är nog ingen risk).

Norrtälje är ett ytterst svårt område (inte minst på grund av att det har en sådan annan beläggningsstruktur än vanliga trafikområden), så det är inte konstigt att Nobina haft lite problem initialt. Det är ju inte konstigt heller att det just för detta trafikområde blev trassel kring fakturor på extratrafik - jag tror inte det finns något annat trafikområde som har så pass stor mängd extratrafik som Norrtälje behöver,  både "ordinarie" och pågrund av s.k. resgrupper. Det svåra här är ju också att det bilr en så stor kostnad då sträckan är så lång (kräver många fordon etc). Detta är ju ytterligare ett skäl till att dubbeldäckare är ett bra alternativ för Norrtälje. Så när väl alla har levererats kommer det både spara in en hel del extravagnar och problem med resgruppsanmälningar (som i regel bör få plats i ordinarie trafik), där har ju verkligen Nobina gjort ett klokt val! Men inititalt har det väl också inneburit lite förseningsrisk att en del förare inte hunnit bli helt vana och kör lite försiktigare än vanligt inledningsvis.

Vi här på detta forum har ju rätt bra insikt (i regel - må vara att vi ändå gillar spekulationer) och såg nog innan var riskerna fanns. Lite otur har man förstås haft, bland annat bussar som kanske inte riktigt hållit den kondition som man kunnat förvänta för årsmodellen. Men jag är inte ett dugg orolig för att Nobina kommer få ordning på det mesta inom några veckor - särskilt som man är beredd att låta Keolis hjälpa till om det kniper. Det visar ju att Nobina verkligen vill få ordning på trafiken! Några saker kan man ju peka på (och här inte för att kritisera Nobina - som jag skrivit vid något annat tillfälle är det få övertaganden som inte innebär att det är kaos första veckan).

1. Grundproblemet för 676 är väl som du skriver att man lagt tidtabellen för dubbeldäckare. Tidigare år har ju trafiken gått var 7,5:e minut i högtrafik under sommaren. Och ändå har man behövt extravagnar. Alla ordinarie turer behöver förstås inte ha förstärkning i rusningstid - men problemet är ju just att beläggningen är så ojämn och ofta kopplat till när anslutningsbussar i Norrtälje går för linjerna främst till Väddö, men även en försening i tunnelbanan ger snabbt problem. Till  Nobinas försvar ska ju sägas att det nog inte har framgått hur mycket extratrafik man behövt ha på 676 vid upphandlingen, snarare har det väl framställts som det normalt inte behövs någon alls. Ett problem är också om man vill erbjuda sittplats på 637 och tilll viss del 634 och 636. Inte lett så olika som underlaget kan vara på de linjerna! Den förskjutning i när folk tar semester som vi sett de senaste åren har ju också försenat när arbetspendlingen minskar.

Jag tror vilket företag som helst skulle försöka som Nobina köra med 2 h 30 m, omloppstid på 676. På pappret ser det ut att vara väl tilltagen marginal och skulle nog fungera på nästan alla linjer i Sverige när körtiden ligger under 2,10. Keolis har ju nästan alltid haft minst 2,45 dagtid och i rusning (i de fall förare kört två varv). Det senare något i överkant, men också av erfarenhet att det är på gränsen att köra på 2,30 - de gånger Keolis har försökt har man haft samma problem som Nobina haft nu. (kvällstid fungerar det givetvis). Problemet är ju att 676 som stomlinje innnebär att en försenad 676 får följdverkningar i hela Norrtäljetrafiken eftersom passningarna inte längre fungerar och då det nästan alltid är bra beläggning på linjen går ju 7-8 minuter bort i tid för lastning. Då är det inte mycket kvar för förseningar.

2. Man har börjat med avlösning vid Norrtälje busstation och även som jag förstått vid Tekniska på ett sätt och omfattning som inte skett tidigare (vid Norrtälje busstation såg jag det senast på den tiden 637 hade omlopp fram och tillbaka till Stockholm.) En sådan förändring brukar alltid innebära att det tar lite tid innan allt sätter sig.

Sedan är det här den knepigaste tiden på året för Norrtäljetrafiken, då det även i vanliga fall brukar vara flest förseningar så här års. Detta är också det svåra med detta område - linjer som vintertid klarar sina körtider galant, kan ha stora problem att göra det under framförallt juni och augusti. När vi nu kommer in i juli här kommer dock trycket att minska något, även om nog även nästa vecka kan ha hårt tryck. Även om man befriades från att ta över på midsommarafton - är det nog den svåraste tiden att ta över Norrtäljetrafiken på!

Ivo

Det blir ofta rörigt när nya entreprenörer tar över nya områden. Sällan man hör talas om helt felfria uppstarter. Men Keolis-Busslink verkar klara uppstarter i Stockholms området bättre än vad Nobina gör.

Omnilasse

Citat från: Ivo skrivet 07 juli 2011, 12:53:46 PM
Det blir ofta rörigt när nya entreprenörer tar över nya områden. Sällan man hör talas om helt felfria uppstarter. Men Keolis-Busslink verkar klara uppstarter i Stockholms området bättre än vad Nobina gör.

Även om Keolis hade lite problem vid uppstarten av ersättningstrafiken till Hagsätra här nyligen - men verkar å andra sidan ha klarat det galant i Jönköping nyligen.

I grunden handlar det väl dock om hur mycket man förändrar trafiken (och upplägg + antal nya fordon etc.). Gör man små förändringar - blir det förstås inte så mycket problem. Olika trafikområden har också olika mycket "dold" kunskap bakom siffor och tidtabeller. Tror exempelvis att Nacka/Värmdö kommer kräva en betydligt större arbetsinsats från Keolis sida för att få en bra uppstart på, än vad Stockholm Sydväst kommer att kräva - trots att det senare är ett större trafikområde (obeaktat att Keolis haft Söderot tidigare).

Hasse L

Förlåt en personlig fundering:

Körde 1970-78 med placering i Enebyberg (senare Täby) även de flesta roslagslinjerna. Skulle då någon ha föreslagit att man kanske borde ha olika operatörer i Norrtälje respektive Täby, hade nog åtskilliga ögonbryn höjts....

Omnilasse

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 juli 2011, 14:09:24 PM
Förlåt en personlig fundering:

Körde 1970-78 med placering i Enebyberg (senare Täby) även de flesta roslagslinjerna. Skulle då någon ha föreslagit att man kanske borde ha olika operatörer i Norrtälje respektive Täby, hade nog åtskilliga ögonbryn höjts....

Och att på den tiden dela upp det hade säkert också varit ett riktigt dåligt förslag; många omlopp utgick och avslutades naturligt i Stockholm (om inte tomköringar till från Roslagen skulle göras.) I dag är ju Norrort,  och för den delen Norrtälje rätt stora trafikområden med åtskillig trafik, så behovet är inte så stort av det. Men alla trafikområden har förstås optimeringsförluster i trafikområdets gränsdragningar av linjer och trafikområden mellan sig.

För Norrtälje ligger det väl främst i 620/621 och Åkersberga blir sämre optimerat och att det inte går att göra produktionsutbyte dagtid i Stockholm för förare på 676/639.

Karsten

Problemet är väl att Norrtäljes trafikproduktion är som störst på fredageftermiddagar medan Norrort har som mest trafik på vardagsmorgnar. Att inte kunna samutnyttja vagnpark (och i viss mån personalen) för att täcka dessa toppar borde vara kostsamt.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 08 juli 2011, 23:37:35 PM
Problemet är väl att Norrtäljes trafikproduktion är som störst på fredageftermiddagar medan Norrort har som mest trafik på vardagsmorgnar. Att inte kunna samutnyttja vagnpark (och i viss mån personalen) för att täcka dessa toppar borde vara kostsamt.
Det är sant förstås - och just nu hjälper ju som nämts Busslink till med några extraomlopp på bl.a. fredagar från Norrort. Samtidigt är det ju ingen större skillnad om exempelvis Tyresö skulle köra dem (för att ta ett Nobinagarage) - även om Norrort nog har en något större morgontopp än flertalet depåer för tillfället. Flera andra depåer har ju genom åren fått köra extratrafik till Roslagen, inte minst Hornsberg hade ju länge flera morgonavgångar på bl.a 637 från Stockholm. Så det går ju att hitta andra lösningar - särskilt då det huvudsakligen är perioden april-juni och augusti-september som brukar kräva någon mer omfattande förstärkning. Men även toppen har ju minskat något, då det är så många dagspendlande (sommarstugeåkarna blir en mindre del). Med lite bättre fördelning av avgångarna från Norrtälje på 631, 634, 636 och 637, skulle man nog också kunnna minska behovet ytterligare något. 

Förstärkningsturer påverkar ju dock inte effektiviteten så mycket - men onekligen är det ju ett problem om vagnarna inte räcker till.

Nu för tiden har ju de flesta garage rätt många timanställda, så med planering går det nog ändå - men det är förstås planeringsproblem med ett trafikområde som har lika många resande året runt (i princip).   

MrH

Citat från: Ivo skrivet 07 juli 2011, 12:53:46 PM

Precis, det är nog inte alldeles enkelt att förutse hur det verkligen ska bli när det äntligen är dags för uppstart, hur mycket man än planerat i förväg. Det går ju liksom inte att simulera ett övertagande hur mycket som helst i förväg. Tror inte heller det beror så himla mycket på vilken entreprenör det är som tar över, mer i så fall på vilka personer (individer) som är inblandade och hur personalen fungerar ihop och ställer upp under en kritisk period. Vi får väl se hur det går när Keolis tar över depåer i höst. Kan nog bli ett och annat problem där också.

Jag minns när Nobina (dåvarande Swebus) tog över Nacka/Värmdö från just Keolis/Busslink förra gången, då brakade alltsammans ihop när höstterminen började. Jag var själv utlånad dit då och såg hur trafikledningen slet sitt hår och vid ett tillfälle så begärde t o m facket skyddsstopp och stängde trafikledningen helt... vad jag minns så berodde problemen till viss del på att Busslink hade ett väl (egen)utvecklat planeringsverktyg som trafikledarna (som var de samma som innan) var vana vid och som var oerhört värdefullt i den dagliga driften när "hängande tjänster" skulle tillsättas. Swebus saknade motsvarande IT-stöd på den tiden, åtminstone fungerade det inte alls lika effektivt. Många moment som tidigare fanns datorstöd till fick man nu göra mer eller mindre med papper och penna.... (och ja, det fanns också andra skäl till att det blev kaos).

Hursomhelst klarade man så småningom upp det hela och man lärde sig säkert en hel del. Förhoppningsvis går det fortare för Norrtäljetrafiken att komma i "normalläge" igen. Precis som Nacka/Värmdö är ju Norrtälje ett komplext trafikområde med flera likheter.

/MrH

Lars

Jag körde själv linjerna på Roslagen i början på 80-talet när jag jobbade på Hornsberg, det var under hektiska sommardagar och på helger när det var stora trafiktoppar på Roslagen medan det fanns resurser lediga i innerstaden. Men de var lättare när det var samma operatör som körde all trafik på den tiden.