Nytt i Kinna (16 bilder)

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 juli 2011, 14:21:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som bekant tog Nettbuss över trafiken i Marks kommun från den 19 juni. Radio Sjuhärad har i dag gjort en stor grej av att AC-n inte har fungerat i alla de nya bussarna. "Det är åtminstone i en buss där den inte fungerar", uppgav de i denna nyhetstorkans tid. Västtrafik bredde på lite till med "detta är oacceptabelt" men uppgav också att de hade goda erfarenheter av Nettbuss. 

Jag var i Kinna i torsdags och följande nya bussar fastnade på minneskortet.

En del bussar till Tranemo körs också av Kjellgrens Busstrafik i Tranemo, där Nettbuss är delägare.

Så blir det då bussar till främst Göteborg. Linje 330 går via Sätila och linje 300 går raka vägen till Göteborg. Det är tät trafik, som mest en avgång i kvarten.

CS

Det är stora problem med att framförallt B9:orna drar av remmarna till kompressorn stup i kvarten. Det byts nästan flera per dag men tyvärr drabbas alltid någon tur. Samma problem med bussarna på linje 101.

Lars

Fina bilder Staffan!

Detta med AC är inte så lätt! Igår körde jag nyaste Timekspressen (5 månader gammal 9700 B12) vi har till Volvo på Furuset. Frostvätskan rann ner för andra gången från taket ner i passagerarsitsarna.  
Sedan så lägger ofta anläggningarna igen och då måste vagnarna in till verkstad, speciellt på de nyare bussarna!

Bussmicke

Trevligt Staffan, hur länge var du där för att få allt detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2011, 09:03:18 AM
Trevligt Staffan, hur länge var du där för att få allt detta?

Jag ankom klockan 13.00 och avreste 17.15. I tiden ingick en halvtimmes kaffepaus på Skrädderiet, dock anpassad till att jag inte skulle missa några bussar.

Jag skulle tänka mig att den optimala tiden att vara där är 14.30 - 17.30. Då bör du få med mesta möjliga antal bussar. Ännu bättre är förstås att vänta till skolloven är över, men det är ganska få inställelser under sommarlovet.

yngrot

Kul med bilder från lite ovanliga ställen . men Staffan hur kommer det sig att du skriver Kjellgrens 3 när den eg heter 45003 ??  Iof använder de på Kjellgrens ofta regnr för att särskilja vagnar ..

Den nya fronten på 8500 är faktiskt snyggare utan det svarta som man kan se på de nya från Norrtälje
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2011, 12:00:26 PM
Kul med bilder från lite ovanliga ställen . men Staffan hur kommer det sig att du skriver Kjellgrens 3 när den eg heter 45003 ??  Iof använder de på Kjellgrens ofta regnr för att särskilja vagnar ..

45003 är radionumret. 3 är inventarienumret.

yngrot

Jo det har du iof rätt i .. dock har de inte radio i dessa .. Kommer kanske när det nya Rakel dyker upp
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Var har nettbuss dessa stationerade? Alla i Kinna eller står det även vagnar i Göteborg för de omlopp som börjar där?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Den plats i Kinna som Nettbuss ställs upp på är terminal granne med Sv Bilprovning på industriområdet vid Näs. Dock är vissa bussar (troligen 70779-70785) uppställda vid "vita huset" i Göteborg.Depå på Näs ursp avsedd för Axelssons bussar,senare taxi (Marks centrumtaxi>Marks Limousine (företag med 6 delägare och 1999 huvudsakligen taxi)>övergick i Veolia>sålt av Veolia till Terminal G.Vissa av Marks Limo ställs upp i Borås.
Bussdepå vid gamla Vattenfall (Horredstrafiken) kommer troligen att avvecklas.
Bussdepå Terminal Clean 156 AB(dvs Varbergsvägen 86) har Bivab lämnat. Vill minnas att bussarna som fd Landvetterbuss>VL>Bivab kom dit 2000 ca 1 juli. Tiden går fort. Detta är Swebus fd terminal som såldes 1999 till ett antal personer som i dag är delägare i det företag som kallar sig Sohlbergs. Detta senare företag är de som numera ställer upp sina bussar där.
Det finns en liten bussdepå även på Lahalls bil som också har en bussverkstad med Neoplan och Setra.

Garaget i Älvsered har numera enbart en buss från Swebus medan Setra för linje 371 och Neoplan för 372 utgår från Kinna.
Linje 371 indragen Älvsered-Mjöbäck medan 372 tomkördes Älvsered-Älekulla by. Egentliga sista turen på 372 denna urspungliga del gick aug 1986. På tal om bussgarage så lär det finnas sådana äldre i Älvsered,Torestorp/Fönhult och Älekulla dal.

Även 6 st äldre fd Grön express finns 70064,-66,-68,-69,-70 har setts. Några saknas.