Huvudmeny

Busslink Råsta

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 september 2007, 10:04:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svenn Erik Nielsen

Vad är status på dom nya bussarna 4612 - 18

AFD 619
        AFD 632
4614  ALO 650
        ALO 652
        ALO 663
        ALO 668
        ALO 669

Svenn Erik

Nico

I trafik sedan ungefär en vecka nu. Kan försöka (om ingen annan är snabbare) att kolla vilka reg.nr nummer som hör ihop med vilka inv. nr.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

är ledig till måndag, men körde 4614 inatt

Robert Brink

Har någon en vettig förklaring till varför dessa vagnar har höga ryggstöd? Dom är inte i Regionalstandard för övrigt!
Gillar inte att köra bussar med höga ryggar, svårt att se vad ynglingarna pysslar med i bakre regionen... >:(

//R

Nico

Citat från: Robert Brink skrivet 28 september 2007, 19:24:57 PM
Har någon en vettig förklaring till varför dessa vagnar har höga ryggstöd? Dom är inte i Regionalstandard för övrigt!
Gillar inte att köra bussar med höga ryggar, svårt att se vad ynglingarna pysslar med i bakre regionen... >:(

Verkar ju lite konstigt, men spelar väl tyvärr ingen roll när vi tydligen enligt Råstanytt # 18 ska få rektangulära speglar på de flesta normalvagnar (medan det ska sitta runda speglar i ledvagnarna) och i dessa så ser man ju i alla fall inte så speciellt mycket av det som händer ombord. Tycker personligen i alla fall att man har bättre koll bakåt med en rund spegel med vidare vinkel. Sedan börjar jag undra om 4612 och 4613 är levererade än även om de står med på vagnslistan? Två 'korta' är tydligen fortfarande 'på väg' in i alla fall.

Resten finns dock på plats och inv.nr följer reg.nr löpande vilket alltså ju egentligen framgick av ursprungsinlägget, alltså följande:

4614 - ALO 650
4615 - ALO 652
4616 - ALO 663
4617 - ALO 668
4618 - ALO 669
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Sedan börjar jag undra om 4612 och 4613 är levererade än även om de står med på vagnslistan? Två 'korta' är tydligen fortfarande 'på väg' in i alla fall.
[/quote]

Stämmer, de beräknas komma från fabrik nästa vecka, tillsammans med den utestående ledbussen 6338.

/Ted

Patrik

4616 brukar jag se på 156 på vardagsmornarna och 4614 på 540 ganska ofta.

Magnus_J

Citat från: Patrik skrivet 29 september 2007, 09:42:41 AM
4616 brukar jag se på 156 på vardagsmornarna och 4614 på 540 ganska ofta.

stämmer nog ganska bra det för jag har sett det samma när jag varit vaken tidigt.
samt att några av de nya även går på 505 linjerna.
Att jag hade 4614 på natt, där man annars brukar ha vagnar med dagtankning, var att den vagn som var uppsatt på mig redan var ute i trafik och det var en hel del listade för fel så jag tog första vagn på rampen som var hel =).
dock skönt att ha en fungerade kärra med sjysst värme och med fungerade belysning i knapparna så man slipper sitta med ficklampa och leta.

Nico

Citat från: Magnus_J skrivet 29 september 2007, 10:58:26 AM...dock skönt att ha en fungerade kärra med sjysst värme och med fungerade belysning i knapparna så man slipper sitta med ficklampa och leta.

Jamen, Magnus... det är ju det som är charmen med det hela. När allt fungerar felfritt så blir det för tråkigt. Alla vagnar måste ha någon egenhet eller skavank så att de kan bli individer. Sen gör ett småfel att man kan ha något att sysselsätta sig med under de 'härliga' 80-90 minuters matrasterna på natten.  ;)

Själv har jag haft tur för mina tjänster har mest tursatts med B10-vagnar, som ju då är min favoritvagntyp på Råsta. Visserligen dras de flesta av dessa med en mängd små sk-tfel orsakade av eftersatt underhåll under Veoliatiden (en eloge till Busslink som nu går igenom dessa successivt), men de är normalt pålitliga och lättkörda.

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 29 september 2007, 11:53:16 AM
Jamen, Magnus... det är ju det som är charmen med det hela. När allt fungerar felfritt så blir det för tråkigt. Alla vagnar måste ha någon egenhet eller skavank så att de kan bli individer. Sen gör ett småfel att man kan ha något att sysselsätta sig med under de 'härliga' 80-90 minuters matrasterna på natten.  ;)

Själv har jag haft tur för mina tjänster har mest tursatts med B10-vagnar, som ju då är min favoritvagntyp på Råsta. Visserligen dras de flesta av dessa med en mängd små sk-tfel orsakade av eftersatt underhåll under Veoliatiden (en eloge till Busslink som nu går igenom dessa successivt), men de är normalt pålitliga och lättkörda.

jo men skavanker har de ju sen veolia tiden.
de jag fått har gått riktigt bra maskinellt och stänger man av fläktar mm. när de är varma så går de ganska tyst med.