Vad är det för fel på BL:s nya MAN bussar?

Startat av Dinchi86, 30 juni 2011, 22:30:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dinchi86

Hej!
Sedan BL började använda sina bussar, dom nya MAN vagnarna, så har jag irriterat mig på bussarna.

Om man sitter längst bak så låter det fruktansvärt när bussen bromsar, men även när den kör i trafiken helt normalt. Sätena är stenhårda och dom saknar helt stoppning, det enda som finns är lite tyg.

Hur kommer det sig?

Kan tillägga att själva bussen känns plastig (OmniLinkarna och Göteborgarna är dock bra). Är det så?
När jag ändå pratar om MAN så kan jag passa på och fråga, varför känns dom förlängda MAN bussarna så slitna?

Niclas Rosenius

Citat från: Dinchi86 skrivet 30 juni 2011, 22:30:03 PM
Hej!
Sedan BL började använda sina bussar, dom nya MAN vagnarna, så har jag irriterat mig på bussarna.

Om man sitter längst bak så låter det fruktansvärt när bussen bromsar, men även när den kör i trafiken helt normalt. Sätena är stenhårda och dom saknar helt stoppning, det enda som finns är lite tyg.

Hur kommer det sig?

Kan tillägga att själva bussen känns plastig (OmniLinkarna och Göteborgarna är dock bra). Är det så?
När jag ändå pratar om MAN så kan jag passa på och fråga, varför känns dom förlängda MAN bussarna så slitna?

Som jag har förklarat i en annan tråd så är det retardern som låter vid inbromsning.

Sedan att stolarna är dåligt stoppade är inte MAN:s fel utan hur BL har specat sina bussar, dvs så billigt som möjligt.

//Niclas

Möllers

Dinchi86

Jo, jag kan väl förstå att man tänker mer på priset än bekvämligheten ibland.

Reser bara mellan Hulta och Södra torget/Resecentrum med dessa bussar när dom trafikerar åttan, men det blir jobbigt om man skall till Sjöbo från Södra torget eller Sjukhuset.

Trafikar´n

Billigast vinner så enkelt är det. Det är naturligt att BL o andra bolag köper så enkla, obekväma säten (mm) som möjligt, det är inte trafikbolagens fel. Det är THM som inte vill betala för resenärernas komfort alternativt inte kan speca i upphandlingen.

Dinchi86

Men hur är det da med dom förlängda MAN bussarna på linje 1? Dom ser utslitna ut, trots att dom "bara" har rullat i 7 år nu.

Men det är klart, Allégatans vägunderlag och alla gatubrunnar samt uppförsbacken mot Sjöbo tär på bussen.
Dom är bra, bussarna, men dom är inte anpassade för "skitvägar".

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dinchi86 skrivet 02 juli 2011, 15:19:50 PM
Men hur är det da med dom förlängda MAN bussarna på linje 1? Dom ser utslitna ut, trots att dom "bara" har rullat i 7 år nu.

Men det är klart, Allégatans vägunderlag och alla gatubrunnar samt uppförsbacken mot Sjöbo tär på bussen.
Dom är bra, bussarna, men dom är inte anpassade för "skitvägar".

Du avser alltså de boggibussar som går på linje 1. Visst är det tuffa trafikförhållanden i Borås men jag tror att det beror på att de gått på Borås i särklass hårdast befolkade linje att de slitits så mycket. De jämnåriga tvåaxliga MAN-bussarna i Borås har inte använts tillnärmelsevis lika hårt och de fd göteborgarna av samma årsmodell och typ fick en ordentlig genomgång när de kom till Borås.

yngrot

Nog slits de rätt mkt  åkte med en fd Gbg  i början på juni och längst bak låter det mkt I-tidsutropen hörs inte alls där bak

Tyvärr är det väl inte något bolag idag som håller efter sin vagnpark som den borde göras pga de låga bud de lägger.. och som sagt man köper det billigaste   B-L är ju tvungna till det då det är ett kommunalt bolag .

Nettbuss Arriva Veolia Nobina Keolis kan ju köpa det de de vill ha om de vill lägga några spänn extra för en viss vagntyp
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

TH14b

Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2011, 09:26:24 AM

och som sagt man köper det billigaste   B-L är ju tvungna till det då det är ett kommunalt bolag .

Jo, men LOU hindrar dem inte från att till exempel ange en bekvämare typ av stolar när de upphandlar. 

Citat från: Trafikar´n skrivet 01 juli 2011, 04:13:11 AM
Billigast vinner så enkelt är det. Det är naturligt att BL o andra bolag köper så enkla, obekväma säten (mm) som möjligt, det är inte trafikbolagens fel. Det är THM som inte vill betala för resenärernas komfort alternativt inte kan speca i upphandlingen.

Jag håller inte riktigt med. Är det inte bättre att trafikföretagen får bestämma mer över detaljerna och trafikhuvudmannen ägnar sig åt att lägga upp ramarna? Rena nettoavtal är ju inte speciellt vanliga, men många nyare avtal har relativt stor andel resandeincitament och då vore det ju rent korkat av trafikföretaget att snåla in några kronor på stoppningen av stolarna om det kommer att innebära färre passagerare. Jag utgår från att företagen som kör upphandlad trafik vill ha så många nöjda passagerare som möjligt eftersom det i de flesta fall innebär en större ekonomisk vinst.

yngrot

Självklart kan de begära att få bekväma stolar men som sagt det kostar och har man lagt sig på en låg nivå så blir det den billigaste stolen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2011, 19:15:50 PM
Självklart kan de begära att få bekväma stolar men som sagt det kostar och har man lagt sig på en låg nivå så blir det den billigaste stolen

Förutom snäppet lägre inköpspris minskar också underhållskostnaden. De nya stolarna är svårare att vandalisera och skulle så trots allt ske blir det billigare att laga dem.