Det våras i Långbro 1964

Startat av Gunnar D, 30 juni 2011, 14:20:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ett antal dagar till kör linje 71 här innan linjesträckningen ändras. Johan Skyttes Väg/Tegvägen 25 mars 1964.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Trevligt som vanligt!
Vet inte om mitt minne sviker mig, men som ung tyckte jag att jag ofta såg Metropol på 71:an. Minns jag fel? Bör ha varit tidigt 60-tal.

HJP

Tack för den!
Mycket snyggt!

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 juni 2011, 15:46:36 PM
Trevligt som vanligt!
Vet inte om mitt minne sviker mig, men som ung tyckte jag att jag ofta såg Metropol på 71:an. Minns jag fel? Bör ha varit tidigt 60-tal.

Fin bild, väcker många ungdomsminnen. Jag har dock inga direkta minnen av att Metropoler förekom så mycket på linje 71 de åren. Däremot körde man mycket H20, Volvo. Får väl gardera med att mitt minne ibland är lite opålitligt, dock inte om att H20 användes mycket.

M v h
Ingwar

AGR

Har en bild av en H19 på linje 71 vid Svandamsplan. Bilden visades på Metropol/Capitol träffen på SM. Bussen är orenoverad Blinkers i frontlisten.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 01 juli 2011, 09:19:29 AM
Har en bild av en H19 på linje 71 vid Svandamsplan. Bilden visades på Metropol/Capitol träffen på SM. Bussen är orenoverad Blinkers i frontlisten.
Mvh AGR

Den bilden (som jag givetvis tagit del av) måste/bör vara tagen 1960-61 (våren-60?).
Det har tidigare här diskuterats vagntyper på linje 71 och min egen bild av detta (utan anspråk på fullständig sanning) är att i huvudsak användes H20 till ca 1960 sedan H21 till 60-talets mitt (1964-65?) och H19 den sista tiden.
Någon som kan komplettera?

Mvh Gunnar

Thomas Bergstam

Citat från: AGR skrivet 01 juli 2011, 09:19:29 AM
Mvh AGR

Lite offtopic för den här tråden:  När försvann körriktningsvisarna?  Dom som gungade fram och tillbaka.

Björn Forslund

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 01 juli 2011, 10:57:48 AM
Lite offtopic för den här tråden:  När försvann körriktningsvisarna?  Dom som gungade fram och tillbaka.

Vad gäller Metropolerna så försvann de och ersattes av "hoppande" Fixlight blinkers vid revision åren omkring 1960. Men man övergick till blinkande ljus vid nytillverkning i mitten av 50-talet, Capitolerna hade hoppande blinkers från början. De kom 1955.

Gunnar D

Se denna artikel i SoB 5/58 dat 15 maj 1958. Den sista Metropolen bör ha reviderats runt årsskiftet 1963/64.

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juni 2011, 14:20:01 PM

Ett antal dagar till kör linje 71 här innan linjesträckningen ändras. Johan Skyttes Väg/Tegvägen 25 mars 1964.

Mvh Gunnar

Tackar för den bilden från mammas gata. Bussen har lämnat hpl Vältstigen och ankommer strax hpl Långbrovägen. Destinationen är Svandammsplan, ca 10 min körväg dit. Det är askonsdagen 1964, förmodligen påsklov och det är väl förklaringen till att fotografen är ledig vid lunchtid då bilden tycks vara plåtad. Gatorna som syns i bild är mycket riktigt Johan Skyttes väg och Tegvägen, men också Fru Marias väg vilken bussen just passerat korsningen med.

När det gäller Metropol och linje 71 har dets som sagts tidigare visats en bild här på sån från tidigt 60-tal. Jag hävdar att detta måste ha varit en engångshändelse. Metropoler på 71:an före april 1964 har, om det har förekommit, varit exceptionella undantag. Från början var 71:an en H20-linje, men runt 1960 tar Capitolerna över, och så länge linjen passerar platsen där bilden är tagen är det uteslutande Capitoler i ordinarieturer. Gunnar har tidigare visat en H20-bild från 1963 el 64, men det verkar ha varit en trafikstörning av något slag som föranlett den utsättningen.

Efter den 5 april 1964 börjar det dyka upp Metropoler på 71:an, men det är fortfarande Capitoler som dominerar. Det sista året (åren?) tar sen Metropolerna över helt och hållet. Antar att Capitoler behövdes på andra linjer då, vilka blev av med sina bussar till högertrafikombyggnad.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 10 juli 2011, 09:43:47 AM
Efter den 5 april 1964 börjar det dyka upp Metropoler på 71:an, men det är fortfarande Capitoler som dominerar. Det sista året (åren?) tar sen Metropolerna över helt och hållet. Antar att Capitoler behövdes på andra linjer då, vilka blev av med sina bussar till högertrafikombyggnad.

Mixen H19/H21 i söder/sydväst 5 apr 64 - 2 sep 67 ändrades förstås successivt som du skriver. I början av perioden kunde H21 även ses på linje 145 och 193 bl.a. och de linjer som tursattes med H21 in i det sista var väl 135 och 183.

/Gunnar

Mr G

145.an var ju också en Älvsjölinje ett tag efter den 5 april, så den hade jag en rätt bra koll på. Av de nya linjerna i Älvsjö blev 143-144 metropollinjer och 71-145-193 capitollinjer med enstaka metropolinslag. Capitoler i all ära, men det var ändå metropoler man ville åka nu när H15:s saga verkade vara all. En metrropollinje kändes viktigare och mer betydelsefull, och nog var det allt lite mer status att bo intill en sådan än att vara hänvisad till de små capitolerna. För trafikanterna längs linje 66 på Svartlösavägen blev omläggningen därför en uppgradering på bussfronten när metropolerna åter tog över gatan efter ca 6 års frånvaro under den tid 66:an vände vid Brunkebergstorg. 144:an förblev Älvsjölinjernas pulsåder och skulle så klart ha metropolerna kvar från linje 64, något annat hade varit otänkbart. Att smålinjerna 71-145-193 blev capitollinjer kändes trots allt logiskt, även om det blev en besvikelse första gången jag såg en 193:a med sin captol då jag hade hoppats och trott att 193:an skulle ta över 191:ans metropler, men så blev det inte. Men redan den andra trafikdagen, den 6 april dök det upp en H19, men bara på en tur. Och så fortsatte det åtminstone under det första året. En tur om dagen metropol, och resten capitol. Jag undrar om det kan ha varit den tur som på natten gick över till 191:an som man ville ha metropolen på. Även på 71 och 145 dök det upp enstaka metropoler. Det var inte som 65 och 71 före den 5 april där det aldrig kom en metropol, så lite hade statusen för området gått upp trots allt.

Så småningom blir metropolinslagen fler och fler. 145/195 metroploifieras först, 193 och 71 kommer sen efter. Sista vänsteråret är det 100% metropol som gäller för alla Älvsjölinjerna. Lite osäker på tidpunkten när capitoleran är över.
吉先生