Göteborg: Dåliga "MÄN"...

Startat av Calle, 29 juni 2011, 18:26:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

...finns det gott om i Angered, underhållet på dessa är under all kritik, och bussarna går dåligt... Nån som har erfarenhet av detta, d.v.s. MAN-ledbussarna?

Niclas Rosenius

Citat från: Calle skrivet 29 juni 2011, 18:26:18 PM
...finns det gott om i Angered, underhållet på dessa är under all kritik, och bussarna går dåligt... Nån som har erfarenhet av detta, d.v.s. MAN-ledbussarna?

   På vilket sätt går dom dåligt? Kan du utveckla det. Typ nån fel kod i displayen?

   //Niclas

mushkot

Citat från: Calle skrivet 29 juni 2011, 18:26:18 PM
...finns det gott om i Angered, underhållet på dessa är under all kritik, och bussarna går dåligt... Nån som har erfarenhet av detta, d.v.s. MAN-ledbussarna?
.
Var det något speciellt du tänkte på? Har nog inte kört angereds leder, bara kvilles och grimbos.

Erling.L

Dom sliter ju hårdast av alla bussar med så e la inte konstigt dom slits mer än andra
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Calle

För att svara på inläggen, så upplever jag att dessa leder slits mer än andra, och man hör hur motorn *morrar* och *väsnas*, likaså kan man se karosskador och avgasrör som fått sig en smäll.

Jocke Selling

Citat från: Calle skrivet 29 juni 2011, 19:39:54 PM
För att svara på inläggen, så upplever jag att dessa leder slits mer än andra, och man hör hur motorn *morrar* och *väsnas*, likaså kan man se karosskador och avgasrör som fått sig en smäll.

Det sista två bristerna borde väl i såfall bero på de "dåliga män" och för all del kvinnor som stundom framför dessa då eller  ::).

Calle

Om man inte till 100% kan säga att detta rör sig om bristande och undermåligt underhåll...?

Niclas Rosenius

Citat från: Calle skrivet 30 juni 2011, 19:56:07 PM
Om man inte till 100% kan säga att detta rör sig om bristande och undermåligt underhåll...?

  Varför skall det vara bristande och undermålig underhåll? Med att man har en del kaross-skador och avgasrör som har fått sig en smäll. Det är ju mer en sak som förare orsakat.
  Det är en annan sak att man ionte åtgärdar sånt direkt från företagen men det kan ju också bero på tillgång av bussar som räknas som körbara.

  Att fläktar och motor låter mer i vissa lägen beror lite på hur mycket motorn belastas. Det finns gott om Volvon runt om i landet som låter som höfläktar när dom kommer så det är inte specifikt för endast MAN.

  //Niclas

 

Calle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 juni 2011, 20:12:42 PM
  Varför skall det vara bristande och undermålig underhåll? Med att man har en del kaross-skador och avgasrör som har fått sig en smäll. Det är ju mer en sak som förare orsakat.
  Det är en annan sak att man ionte åtgärdar sånt direkt från företagen men det kan ju också bero på tillgång av bussar som räknas som körbara.

  Att fläktar och motor låter mer i vissa lägen beror lite på hur mycket motorn belastas. Det finns gott om Volvon runt om i landet som låter som höfläktar när dom kommer så det är inte specifikt för endast MAN.

  //Niclas

 

Jag kan hålla med att karosskador och avgasrör som fått sig en smäll, är relaterat till den som kör det berörda fordonet. Sen kan en sådan buss anses vara "körbar", fast den utåt sett borde hamna på verkstad.

Niclas Rosenius

Citat från: Calle skrivet 30 juni 2011, 20:23:40 PM
Jag kan hålla med att karosskador och avgasrör som fått sig en smäll, är relaterat till den som kör det berörda fordonet. Sen kan en sådan buss anses vara "körbar", fast den utåt sett borde hamna på verkstad.

  Är det alltför stora skador som är trafikfarliga skall bussen vara stående. Men är bussen skrapad på sidan eller i hörnen fram är det inget inget hinder att dom rullar, men visst det ser inte snyggt ut. Det är också ganska stora kostnader att fixa till plåtskador...

   //Niclas

Calle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 juni 2011, 20:28:33 PM
  Är det alltför stora skador som är trafikfarliga skall bussen vara stående. Men är bussen skrapad på sidan eller i hörnen fram är det inget inget hinder att dom rullar, men visst det ser inte snyggt ut. Det är också ganska stora kostnader att fixa till plåtskador...

   //Niclas

Vad är det som gör att MAN-ledbussarna *morrar* och *väsnas* från motorn? Vid inbromsning hörs också ett märkligt ljud. Vissa låter mer än andra, och växlingsmönstret kan vara allt från mjukt till hårda växlingar.

Niclas Rosenius

Citat från: Calle skrivet 30 juni 2011, 20:41:42 PM
Vad är det som gör att MAN-ledbussarna *morrar* och *väsnas* från motorn? Vid inbromsning hörs också ett märkligt ljud. Vissa låter mer än andra, och växlingsmönstret kan vara allt från mjukt till hårda växlingar.

   Det du hör vid inbromsning är sk retarder, en hjälpbroms i växellådan som vänder oljeströmning i lådan och hjälper till vid inbromsning. Sedan är det en justeringsfråga angående växlingen. Retarden kan inverka på nedväxlingen genom hur hårt den är ställd.

   //Niclas

Calle

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 30 juni 2011, 21:26:34 PM
   Det du hör vid inbromsning är sk retarder, en hjälpbroms i växellådan som vänder oljeströmning i lådan och hjälper till vid inbromsning. Sedan är det en justeringsfråga angående växlingen. Retarden kan inverka på nedväxlingen genom hur hårt den är ställd.

   //Niclas

OK - tack så mycket för förklaringen... Vad beror då bullret på?  ???

Niclas Rosenius

Citat från: Calle skrivet 30 juni 2011, 21:54:55 PM
OK - tack så mycket för förklaringen... Vad beror då bullret på?  ???

   Troligtvis kylfläkten som går "hårt"

   //Niclas