Huvudmeny

Rullstolar på buss

Startat av Kimsan, 27 juni 2011, 23:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kimsan

Informationen jag har fått är att rullstolar med motorer är för stora för att tas med. Nu finns det ju inga bilder på själva stolen men om jag tänker på dom stridsvagnarna som rullar i Malmö så förstår jag inte denna artikeln. Går inte säkerhet före diskriminering? Om sån bjässe som troligen väger en del skulle välta eller börja rulla på bussen så blir den ju en demoleringskula!
http://www.busstidningen.se/2011/06/27/nobbad-rullstol-kostar-arriva-50-000-kronor/

Ersa

Det är viktigt att personer med funktionsnedsättning kan använda sig av kollektivtrafiken i sin vardag, säger Anna Fritshammar, jurist på DO.

Absolut. Men är stor skillnad på personer med funktionsnedsättning generellt, samt de som färdas i tunga elrullstolar typ Permobiler. Här verkar det saknas en enhetlig linje i Sverige. Det bör bli nedskrivet i någon form av rikstäckande regelverk att tunga elrullstolar inte kan tas med ombord på bussar i linjetrafik i Sverige. Eller tar juristen Anna Fritshammar på Diskrimineringsombudsmannen skriftligen på sig det fulla ansvaret för alla personskador som kan ske vid en kollision eller inbromsning? För det ansvaret måste ju rimligen falla på någon annan part än föraren och trafikutövaren, vars händer verkar vara bakbundna av andras inkompetens.

Och varför anser DO och mannen i elrullstolen att de inte bara har rätt att riskera mannens egen säkerhet, utan att de även har rätten att riskera säkerheten för alla andra resenärer i bussen? Tänk att folk i rullstolar seriöst idag börjar driva rättsliga processer för att ha rätt att slippa sitta i en vanlig rullstol som kan spännas fast trafiksäkert i en buss!

Vad händer om jag som vanlig resenär känner mig osäker (och därmed diskriminerad) på bussen pga att folk rullar in lösa elrullstolar bakom mig, och driver mitt eget ärende till DO? ;)

Bussföraren

Det finns ju redan ett regelverk, stolen räknas som last och skall vara tillfredställande förankrad.
Ansvaret vilar till 100% på föraren att så sker.

Det innebär att stolar som inkl förare väger flera hundratal kg inte kan tas med i en vanlig buss

Det finns som vi läst i forumet tidigare rättsfall där förare dömts för värdslöshet då stolar kommit lösa och skadat andra passagerare.

Ersa

Det står ju även i artikeln att Arriva hävdade att det finns ett sådant regelverk. Men om detta regelverk nu finns, så bör ju anmälningen till DO inte lett någon vart, och de 50 000 kronorna i förlikning aldrig behövt betalas ut? Det går inte ihop! Finns inga tidigare domar, och därmed prejudikat, samt en klar tydlig linje?

Kimsan

Såvitt jag har lärt mig av regelverket(fd Arriva, numera Nobina) så rullstol+person i vikt inte får överstiga 100-150kg(svävar lite där med siffrorna) pga rampen klarar inte mer utan riskerarar att knäckas och jag tror inte dom små spännbanden orkar hålla fast mer. Skulle vara kul att läsa hur det hade slutat om antingen rampen knäcktes och han åkte i gatan eller om spännbanden släppte under färd. Sen vet jag att av erfarenhet att bussföretag(även Arriva) ofta ser mellan fingrarna och på reglerna och vill nog bara att den dåliga PR företaget skulle få i en rättegång oavsett dom ska försvinna.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2011, 00:16:00 AM
Det står ju även i artikeln att Arriva hävdade att det finns ett sådant regelverk. Men om detta regelverk nu finns, så bör ju anmälningen till DO inte lett någon vart, och de 50 000 kronorna i förlikning aldrig behövt betalas ut? Det går inte ihop! Finns inga tidigare domar, och därmed prejudikat, samt en klar tydlig linje?

Saken är väl den att man är skyldig att ordna kundens transport på annat sätt om han/hon inte kan beredas plats i bussen, det är nog här det brister.

buskörare

Jag tänkte på detta när jag fick höra att man får åka med på "vanlig" SL-buss med permobil. Nu kör jag typ stadsbuss, men vad fasiken händer egentligen vid olycka liksom?

Kimsan

Självklart sk även handikappade har rätt resa och samhället ska göra det lättare för rörelsehindrade men det finns ju en gräns. Här i skåne har vi 2 platser för barnvagn/rullstol, reglerna säger att om dom är upptagna så ska jag avvisa någon av dom ombord i fall en rullstol ska med, var är rättvisan i det. Har aldrig följt den regeln utan hänvisat till nästa Beklagar för dom som har skadats för livet eller aä född med sjukdom men samhället kan inte gå hela vägen i alla fall. Visa gånger måste man inse att man är begränsad. Beställ färdtjänst, dom är till för detta.

Buzz

En rullstol ska fästas i säkerhetsandordningen med ryggen mot färdriktningen där sådan finns.
Finns det inte så ska man ändå sitta med ryggen mot färdriktningen. Se bild i länken nedan.
Rulltolsburna bör även ha en ledsagare med sig som kan fästa och lösgöra stolen, det har dom rätt till, men många är envisa och vill klara sig själva.

På tunnelbanan kan man t.ex. ringa och beställa en SL-personal som hjälper rullstolen på och av vagnen. Jag kan tänka mig att det inte skulle fungera med en sådan service för buss iom att trafikområdet är så oändligt mycket större.

Det finns ingen regel som säger att elstolar inte får åka buss så mitt intryck är att Arrivarepresentanten i artikeln gjorde fel.
Möjligtvis att det finns någon lokal regel eller att vissa busstyper inte kan ta emot el- eller vanliga rullstolar.

Bussföraren

Citat från: Buzz skrivet 30 juni 2011, 09:54:59 AM
En rullstol ska fästas i säkerhetsandordningen med ryggen mot färdriktningen där sådan finns.
Finns det inte så ska man ändå sitta med ryggen mot färdriktningen. Se bild i länken nedan.
Rulltolsburna bör även ha en ledsagare med sig som kan fästa och lösgöra stolen, det har dom rätt till, men många är envisa och vill klara sig själva.

På tunnelbanan kan man t.ex. ringa och beställa en SL-personal som hjälper rullstolen på och av vagnen. Jag kan tänka mig att det inte skulle fungera med en sådan service för buss iom att trafikområdet är så oändligt mycket större.

Det finns ingen regel som säger att elstolar inte får åka buss så mitt intryck är att Arrivarepresentanten i artikeln gjorde fel.
Möjligtvis att det finns någon lokal regel eller att vissa busstyper inte kan ta emot el- eller vanliga rullstolar.

Problemet är att trafikutövarnas regler kommer i konflikt med trafiklagstiftningen som säger att "last" skall vara tillfredställande förankrad i två ledder, vid en olycka går det inte att skylla på att arbetsgivarens regler sa si eller så utan det är bara att acceptera att man begått ett lagbrott, det kan i värsta fall få långtgående konsekvenser.

Att ens komma på tanken att ta ombord permobiler som med brukare kan väga 3-400 kg utan att kunna förankra dessa övergår mitt förstånd, vi har några bussar som kan ta rullstolar och dessa ska förankras på liknande sätt som hos Färdtjänsten.

bm1113

intressant tråd detta  jag har en fråga dock hur tusan gör dom om det är personer som själva väger över 100 pannor och överstiger viktgränsen med en vanlig rullstol ? käns ju som att det vore på sin plats att se över vad saker och ting ska tåla är ju bara att se på statistiken folk blir större och större

yngrot

Ja jisses då .. här känns det verkligen som det håller på att gå överstyr .. Det är bara att inse att alla inte kan åka buss hur mkt politiker än säger att kollektivtrafiken ska anpassas. Tunga elstolar har inte på någon buss att göra överhuvudtaget. De är ju en stor säkerhetsrisk för alla som är i närheten.
Det står på Västtrafiks sida max 250kg  och även det är ju lite för mkt .. vilken förare kan hantera det??   Övriga resenärer uppskattar ju inte heller att bussen blir sen pga av rullstolar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

I nuläget så tuffar det på som vanligt just för att så länge saken inte är allmänt känd så utgör den inget problem från den politiska ansvarshorisonten. Kruxet här är väl alltså att allmänheten inte känner till problematiken. Skulle saken t.ex. bli känd i massmedia och föremål för en mera allmän debatt så skulle troligen de ansvariga politikerna får backa ganska kvickt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Clabbe

Infästningen i golvet och banden ska vara anpassade för el-stol, banden är betydligt kraftigare än för 'vanliga' rullstolar.