Udda vagn för linje 638 mot Vätö (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 juni 2011, 17:34:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Första trafikdag för Nobina Norrtälje och blåbuss 5662 lastade resenärer, men blev stoppad och blev ersatt av boggievagn 5535. Varken blåbuss eller ledvagn är väl tillåten i Vätötrafiken (linje 638)? .
Istället fick 5662 trafikera stadstrafiken i Norrtälje, bl a 656 och 658. Kanske Tommy E fick en bra bild på vagnen i stadstrafiken?



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Det handlar nog mindre om vad som är tillåtet och mer om vad som är lämpligt.
Det är på sina ställen rätt trångt på Vätö men framför allt så måste man backa in på en ficka vid Håknäs brygga.

Ska man göra detta med ledvagn krävs en mycket rutinerad och duktig förare.

// Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 27 juni 2011, 17:47:50 PM
Det handlar nog mindre om vad som är tillåtet och mer om vad som är lämpligt.
Det är på sina ställen rätt trångt på Vätö men framför allt så måste man backa in på en ficka vid Håknäs brygga.

Ska man göra detta med ledvagn krävs en mycket rutinerad och duktig förare.

// Niclas

Ok. Ja, jag funderade just om det trots allt var det faktum att 5662 var ledvagn som hindrade den från att köra iväg mot Vätö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Jodå, förutom 638:an fotade jag den här bussen på linje 650, 656 och 658. Kan visa mina bilder så småningom :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 27 juni 2011, 20:46:57 PM
Jodå, förutom 638:an fotade jag den här bussen på linje 650, 656 och 658. Kan visa mina bilder så småningom :)

Fint! Jag fick nämligen själv ingen bra bild på denna vagn på stadslinjerna.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

virtual1

Man kan ju undra lite smått varför man valt att köra röda bussar på 676:an (och 677:an) dessa dagar då uppenbarligen 56XX får agera på annat istället som borde vara rött????

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2011, 17:22:12 PM
Man kan ju undra lite smått varför man valt att köra röda bussar på 676:an (och 677:an) dessa dagar då uppenbarligen 56XX får agera på annat istället som borde vara rött????

Kanske är högre böter för icke låggolv än för icke blått på 676.

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 30 juni 2011, 20:48:00 PM
Kanske är högre böter för icke låggolv än för icke blått på 676.
Verkar faktiskt inte som att det finns något böter för detta -däremot uppfyller man ju inte kraven i avtalet, men nu rör det sig ju om en snabb trafikstart där man fått ta de vagnar som funnits att få tag i och detta har ju givetvis kommunicerats med SL. Den rätta frågan är ju var den bussen gör i Norrtälje överhuvudtaget - och förklaringen är väl snarast att det var den som Botkyrka kunde avvara (förutom då de boggis bl.a som har levererats). Just den är sommaren är ju lite dålig timing för Nobina eftersom man får loss en hel del låggolvsfordon till hösten, men just nu är det väl rätt tight på garagen om jag förstått saken rätt. Och den kan ju alltid användas som förfogandevagn/extravagn utan att SL brukar ha några synpunkter även på 676 och 677.

Men jag tror nog också att man prioriterar låggolv före färg, om man nu får välja...


Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 30 juni 2011, 20:57:36 PM
Just den är sommaren är ju lite dålig timing för Nobina eftersom man får loss en hel del låggolvsfordon till hösten

Frågan är vad som hinner komma först. Nyleveranserna eller de i augusti arbetslösa vagnarna från bl.a Nacka/Värmdö?
Finns det idag bra lätt begagnade bussar i de tappade områdena som passar bra i Norrtälje? Efter viss upprustning då såklart.

Jonas Strömblad

Citat från: Omnilasse skrivet 30 juni 2011, 20:57:36 PM
Men jag tror nog också att man prioriterar låggolv före färg, om man nu får välja...

Beror på vem som skall köra bussen ;D
Klart en blåbuss ska ha en blåbuss om det går...  ;)
/J

Tommy E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juni 2011, 19:26:05 PM
Tack för dina bilder, Tommy!

Varsågod! :)
Tycker det ser lite lustigt ut att L:et saknas i SL-märket på bussen. :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 21:19:11 PM
Frågan är vad som hinner komma först. Nyleveranserna eller de i augusti arbetslösa vagnarna från bl.a Nacka/Värmdö?
Finns det idag bra lätt begagnade bussar i de tappade områdena som passar bra i Norrtälje? Efter viss upprustning då såklart.
Men så mycket mer nyleveranser väntar man väl inte förutom VDL-bussarna? Och man hyr ju också 10 vegor, så det motsvarar väl i stort behovet för 676 till hösttidtabellen (exklusive ev. extraturer).

Det handlar ju inte om så många höggolvare som man blivit tvungen att fylla upp med ändå. Så det är ju ingen invation att vänta. Det speciella med Norrtälje är ju dock att under sommaren behövs färre blåbussar, men i princip lika många andra bussar som under vintern. Så detta är ju ytterligare ett faktum som skapar problemen för Nobna att fylla upp med bussar just nu. Med Eriksberg torde väl dock vara bättre försett med låggolvare än N/V? Sedan kan man ju växla med andra garage även utanför SL-området om det skulle behövas. Men det finns säkert en plan...