Hyosung vs Zhongyu EU-moppefråga

Startat av Björn Forslund, 26 juni 2011, 20:28:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Min bonusdotter ska jobba i sommar och måste ha en fungerande EU-moppe. hennes Zhongyu är misshandlad och har elproblem efter att en pojkvän "lånat" den en längre tid. Lyset är kaputt, elsystemet en enda röra och självstarten funkar ej. Har tröttnat på att skruva plastsjok. Och vill eländet inte ens starta med kicken.

Nu får du en ny likadan för under 6000:- Samma pris får du betala för en några år gammal Hyosung. Vad säger ni som vet något om Korea-moppar, är det skillnad i kvalitet? Vilken är vettigast? Efter att ha j-vlats med Zhongyu:n är jag inte direkt förtjust i den, men den andra vet jag inget om. Det var Puch o Zündapp som gällde på min tid...

/Björn

Andersson

Skulle alla dar i veckan föredra en äldre Aprilia, Peugeot, Yamaha, Derbi eller annat kvalitetsmärke än en ny Kina/Asien moppe.

Dieselsmurfe

Hyosung och zhongyu är totalt skit. Enl mig. Den enda moped som funkar är typ Baotian, Tms. Om du Köper en Tms så passar Baotians delar till den. en Beg baoian i bra skick ligger mellan 4-7 Tusen kr

Ersa

Baotian har jag hört en hel del gott om. De har i varje fall ett rätt utbyggt servicenät i Stockholms län.
Ja, dvs om man bor söder om Vallentuna då! ;)

http://www.baotian.nu
Klicka på "Återförsäljare" för en karta där även servicepartners finns med. Nynäs Bikecenter på Sandtorpsvägen 16 i Nynäshamn verkar vara din närmaste återförsäljare, medan du får serva den hos BMT Sweden på Ringvägen 46 uppe i Västerhaninge.

Jag var ett tag lite sugen på att skaffa mig en Baotian-moped mest för att ha ytterligare nåt att pyssla med, men har nu ändrat planerna till A-kort och en lätt MC av samma märke till tidigast nästa sommar. En 125:a med Vespadesign går ju snabbare och har även billigare försäkring än en EU-moped klass 1.

jocke

Köp en Honda X8r? (X8rx X8rs) finns i årsmodeller från 2000-2003 oftast på blocket, kostar mellan 7000 och 14000 fortfarande. Dessa så kallade 30-moppar är mycket bra. Håller otroligt väl, hade en sådan när jag var i moppeåldern. Krävs inget körbevis heller om det skulle vara så.
Jag förändrar era liv med detta inlägg