Jag kommer väl aldrig förstå mig på detta med trafikplanering..

Startat av Mikey, 26 juni 2011, 20:12:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Att det är sommartrafik och helgdag verkar inte stoppa Arriva från att sätta normalgolvade gamla dieselvagnar i trafik trots att man har etanol-OmniLinkar ute vid garaget så man nästan drunknar bland dem! Jag trodde att man prioriterade nyare vagnar så gott det gick, men det verkar som att komfort går före tillgänglighet! :D


IntresseTrafik

Som jag har fått det förklarat beror det på tillgängligheten av etanol. Oklart om det är leveranser av etanol till garagen som inte räcker till. Eller om det är för små tankar i bussarna så att det blir soppa stopp på långa omlopp?

Ersa

Finns det inga tydliga etanolkrav är det väl klart att man kör med de mycket snålare dieselbussarna så mycket man bara kan.

Mikey

Båda era svar låter logiska. Jag hajade främst till då jag trots idogt letande inte lyckats hitta någon CN113 i helgtrafik under hela våren...

AO

Är det inte så att man även kör en mer grundläggande service på bussarna med rejäla genomgångar på somrarna när det vanligtvis är mycket färre bussar i trafik? Detta gör väl att man kan se bussar i trafik som man tycker borde stå stilla på grund avv att andra är inne på service.

MrX

En anledning till att man låter dieselvagnar gå istället för etanolvagnar är det höga etanolpriset. Det blir helt enkelt billigare att köra en dieselvagn

Christer K

Citat från: MrX skrivet 27 juni 2011, 21:14:37 PM
En anledning till att man låter dieselvagnar gå istället för etanolvagnar är det höga etanolpriset. Det blir helt enkelt billigare att köra en dieselvagn

Ord. pris i dag, Diesel 13,84 litern, E85 (Etanol) 9,84 litern.
E85 går åt mera av så jag kan bara gissa att det dra cirka 1,5 mera per mil vilket gör om en buss dra 3 liter milen blir det 4,5 liter x 44,28 milen. Diesel 3 x 13,84 blir 41,52 milen.

Sedan har stora bolag bättre pris än pump priset vilket också gör det betydligt billigare att köra dieselvagnar i trafik.

/ Christer K
 
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussföraren

Citat från: Christer K skrivet 27 juni 2011, 22:38:50 PM
Ord. pris i dag, Diesel 13,84 litern, E85 (Etanol) 9,84 litern.
E85 går åt mera av så jag kan bara gissa att det dra cirka 1,5 mera per mil vilket gör om en buss dra 3 liter milen blir det 4,5 liter x 44,28 milen. Diesel 3 x 13,84 blir 41,52 milen.

Sedan har stora bolag bättre pris än pump priset vilket också gör det betydligt billigare att köra dieselvagnar i trafik.

/ Christer K
 

Bussarna körs inte på E85, det är för bensinmotorer ;)

Man kör på Etamax och en normalförbrukning i blandad förortstrafik är runt 6-7 liter/mil

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussföraren skrivet 27 juni 2011, 22:45:25 PM
Bussarna körs inte på E85, det är för bensinmotorer ;)

Man kör på Etamax och en normalförbrukning i blandad förortstrafik är runt 6-7 liter/mil

Plus att bussar med etanolmotorer kräver betydligt mer service. Spridarbyte var 1000:e mil  ;)

homer

vad jag förstått de som så subventionerar SL Etanolen så pass mycket att det är ren vinst för bolagen att köra med dem istället för Diesel, men de finns säkert många parametrar som ska vägas in...

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 27 juni 2011, 23:21:29 PM
vad jag förstått de som så subventionerar SL Etanolen så pass mycket att det är ren vinst för bolagen att köra med dem istället för Diesel, men de finns säkert många parametrar som ska vägas in...

Det ser ju också olika ut i de olika avtalen. Finns ju inget generellt etanoltillägg, utan beror på hur avtalet är upplagt. Men sedan brukar man ju bl.a. räkna med högre servicekostnader för etanolbussar också (exempelvis).

Ser vi på anledningen till att man kör med en normalgolvare, kan det ju dock vara många. Allt från att föraren tiggt till sig bussen, till att man valt att sätta ut fler normalbussar under midsommarhelgen. Kan ju vara så att man låtit städpersonalen varit ledig under helgen och att man därför föredragit att köra ut med en ren buss, istället för en väl använd (om uttrycket tillåts).

Mikey

Går det att köra etanolbussar på diesel också, ungefär som Bensin/E85 på personbilar?

Citat från: Mrbuss skrivet 27 juni 2011, 23:16:21 PM
Plus att bussar med etanolmotorer kräver betydligt mer service. Spridarbyte var 1000:e mil  ;)

Är det dåliga spridare som gör att de flesta etanolare (särskilt de äldre) toppar 20-30km/h så länge det inte är brant nerförsbacke, eller har de bara med bränsleförbrukningen att göra?

HB

Du kan absolut inte köra en etanolbuss på vanlig diesel. /Henrik/

Carl Eric

Citat från: Mikey skrivet 27 juni 2011, 23:47:23 PM
Är det dåliga spridare som gör att de flesta etanolare (särskilt de äldre) toppar 20-30km/h så länge det inte är brant nerförsbacke, eller har de bara med bränsleförbrukningen att göra?

Stämmer! Dåliga spridare är ett vanligt förekommande problem hos Keolis 47xx-vagnar, men även på vissa 53xx-vagnar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!