Vingåkersbuss

Startat av bilomnibussen, 26 juni 2011, 11:00:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej!
I senaste Färdskrivaren finns en bild av en Volvo LV202 i Volvos museum. Där anges att den har Thor-kaross. I själva verket har den en Vingåkerskaross. Jag har nu ett färdigt manus till en skrift om Vingåkers karosserifabrik. Det ska nu kompletteras och kommuniceras och sedan resultera i en enklare skrift ca 35 A4 med dubbelsidigt tryck. Den aktuella bussen levererades till Zetterbloms i Norrköping 1949 och användes dels som övningsbuss i deras trafikskola, dels beställningsbuss.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Härligt att denna gamla Volvo-pärla finns bevarad, den glänser verkligen på bilden i Färdskrivaren! Intressant med den blivande Vingåkers-dokumentationen! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Då står det fel karosserifabrikat på skylten i Volvos museum!
Har de blivit underrättade om fadäsen?

BengaB40

Hej! 1994 besökte jag Volvo-museet i Gbg. Där stod bl.a. två lastbils-veteraner, en Volvo L248 Rundnos-diesel och en Volvo L395 Titan-boggi. Båda var felskyltade. Rundnosen med VDC (direktinsprutad) istället för den rätta VDA (förkammar), Titanen med årsmodell 1954 istället för den rätta 1959 (stor skillnad!). Med all respekt för vad museet har sparat i klenoder, skyltningen var där iaf inte av imponerande karaktär! Hoppas att den gamla Vingåkersbussen får sin upprättelse! Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Jag var i kontakt med museifolket för tre-fyra år sedan i avsikt att få fotografera fordonet. Det blev aldrig av. Nu blir det anledning att kontakta dem igen. Den här bussen är den ena av två kända återstående Vingåkersbyggen.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Nu har jag mailat till museet och påpekat felaktigheten.
mvh Jan G