En busschaufförs vardag - Leksand

Startat av patric, 25 juni 2011, 00:41:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 juli 2011, 22:34:20 PM
Jaja, om vi slutar att bry oss i hur det har blivit så här, hur ska vi bära oss åt för att få tillbaka förlorad arbetstid ?  ???

Först måste det ju finnas något att utföra, något som arbetsgivaren har nytta av och som ingen annan yrkesgrupp redan gör.

Säkerhetskontrollen sköts av andra, städningen av andra, tankningen av andra etc i slutänden blir det inget arbete kvar att betala föraren förutom att köra bussen.

lil-sis

Citat från: Bussföraren skrivet 03 juli 2011, 23:35:42 PMSäkerhetskontrollen sköts av andra
Stöds det verkligen av svensk lag? Att man som förare vid eventuell trafikolycka som beror på något fel på bussen som borde ha upptäckts vid säkerhetskontrollen blir friad med hänvisning till att annan personal gjorde säkerhetskontrollen på morgonen när bussen hämtades från depån utan att rapportera några felaktigheter?

Även när man löser av andra förare mitt på en linje och har fullt med folk i bussen ska man väl egentligen göra en fullständig säkerhetskontroll på bussen om man ska göra enligt regelboken? Det är ju trots allt alltid föraren som är ansvarig för allting, och personen som körde innan kan ju ha missat något, eller att en lampa gick sönder för någon minut sen eller att ett mindre tryckluftsläckage uppstod för en liten stund sen?

1896

Om inte företaget bryr sig om förarna, då kan ju företaget inte räkna med att förarna ska bry sig om företaget heller.

Omnilasse

Citat från: lil-sis skrivet 04 juli 2011, 17:36:09 PM
Stöds det verkligen av svensk lag? Att man som förare vid eventuell trafikolycka som beror på något fel på bussen som borde ha upptäckts vid säkerhetskontrollen blir friad med hänvisning till att annan personal gjorde säkerhetskontrollen på morgonen när bussen hämtades från depån utan att rapportera några felaktigheter?

Även när man löser av andra förare mitt på en linje och har fullt med folk i bussen ska man väl egentligen göra en fullständig säkerhetskontroll på bussen om man ska göra enligt regelboken? Det är ju trots allt alltid föraren som är ansvarig för allting, och personen som körde innan kan ju ha missat något, eller att en lampa gick sönder för någon minut sen eller att ett mindre tryckluftsläckage uppstod för en liten stund sen?

Det är alltid fordonets ägare som är skyldig att se till att bussen uppfyller krav för att sättas ut i trafik - alltså är det trafikchefen som åker på böter. Däremot kan föraren givetvis också bötfällas om han känner till (alltså inte borde ha känt till) ett fel som innebär att man inte får köra bussen. Skulle en förare anmäla en sådant fel och be att få bussen utbytt men trafikledningen skulle be föraren att fortsätta köra (vilket väl dock skulle vara ytterst ovanligt - men sägs ha hänt) kan man däremot inte skylla på någon annan ifall polisen skulle vara framme.

Men om vi tar huvudfrågan tror jag väl att det just handlar lite om att som förare vill man ha kontrollen och man vill att bussen ska avgå i tid. Något av yrkesstoltheten ligger trots allt där. Men om nu företaget tycker det är bättre att bussen blir 10 minuter sen för att det inte finns några marginaler om något skulle krångla, ja då är det ju en ekonomisk bedömning som företaget gjort. Man kan tycka illa om det och självmant vara 10 minuter innan på jobbet. Men då är det ju ett eget val. I slutändan är det ju ändå trafikhuvudmännen som styr utifrån vad den accepterar för avvikelser från tidtabellen. Så fungerar upphandlad trafik.

Den kulturförändring där föraren endast är tänkt att köra bussen, tror jag alltså främst handlar om att yrkesstoltheten där kommer lite i kläm. Detta att ha hela ansvaret själv och att man gärna vill ha marginaler för att alltid kunna komma ut i tid till linjen.  Att fackligt motivera att man inte ska arbeta gratis - är ganska givet - men istället för att mäta minuter kanske man ska fokusera på vad föraren faktiskt förväntas göra. Det kan tyckas som att det rör sig om få minuter - men vid planering av turer och tjänster blir det i slutändan rätt mycket pengar.

lil-sis

Hur man än vänder sig så har man som vanligt rumpan bak.

Det är klart att det kostar pengar att låta förarna i lugn och ro (någon form av medeltempo, vi är ju alla olika snabba) få gå igenom bussen, starta upp och åka till ändhållplats (eller vart man nu startar) och börja dagen på ett trevligt sätt.

Jag är dock övertygad om att det är en kostnad som man vid intresse kan motivera. Mindre stress leder till mindre olyckor och mindre stress ger också en friskare personal = lägre kostnad för personal som inte är på jobbet.

Men det verkar vara svårt att få runt det där helhetstänket. "Mjuka" värden verkar försvinna mer och mer trots att branschen sägs handla om service.

Det är helt klart ett nedåtgående spiral just nu, ingen bryr sig mer är några få :-(

Omnilasse

Citat från: lil-sis skrivet 05 juli 2011, 12:03:57 PM

Det är klart att det kostar pengar att låta förarna i lugn och ro (någon form av medeltempo, vi är ju alla olika snabba) få gå igenom bussen, starta upp och åka till ändhållplats (eller vart man nu startar) och börja dagen på ett trevligt sätt.

Jag är dock övertygad om att det är en kostnad som man vid intresse kan motivera. Mindre stress leder till mindre olyckor och mindre stress ger också en friskare personal = lägre kostnad för personal som inte är på jobbet.

Men det verkar vara svårt att få runt det där helhetstänket. "Mjuka" värden verkar försvinna mer och mer trots att branschen sägs handla om service.

Det är helt klart ett nedåtgående spiral just nu, ingen bryr sig mer är några få :-(

Men det är inte så lätt att motivera om företagen går back, just nu är det väl bara Nobina och Keolis av de större aktörerna som har presterat vinst senaste åren. Visst - då har vi allt det där med för låga anbud etc, men det är på något sätt ändå den verklighet som företagen lever i. Sedan håller jag förvisso med om att det måste investeras i mjuka värden. ibland kan man nog se för kortsiktigt - man får ju inte glömma hur mycket det kostar att anställa en ny person heller om någon slutar. Genererar man inget överskott är det dock svårt ibland att se detta.

Det är väl dock svårt att motivera varför man i lugn och ro ska få gå igenom bussen (under förutsättning givetvis att säkerhetskontrollen görs av någon annan), när man inte har möjlighet att göra det när det är avlösning ute på linjen exempelvis. Det är nog så företagen resonerar. Däremot kan ju viss tid behövas för att gå igenom information etc på garaget om trafkförändringar m.m. som man måste känna till. Det tar ju även en stund att få sin tjänstespec och fordon m.m. Sedan förstår jag också att om man är van att få tid för något som företaget inte tycker behöver göras av föraren, är det förstås något som uppfattas som negativt när den tars bort (vore konstigt annars).

Givetvis förstås jag att det finns - men det tror jag handlar mycket om en vana - en vilja att kontrollera bussen något när den ska ut på morgonen. En vilja som dock nog är mer emotionellt än kanske helt rationellt underbyggd och till viss del grundad i en tradition - under förutsättning att man kan lita på att man som sagt får en buss som är kontrollerad och städad.

Stressen i bussyrket är givetvis något att ta på allvar och förkorta tomköringstider från depå är förstås negativt. Men det är ju här man i sådana fall få ta det med facket och uppmana i sådana fall förarna att inte stressa utan bli några minuter sena ut - om företaget inte vill justera tomkörningstiderna.

Ibland är det nog så att bussförare vill ge för bra service. Är det för korta körtider, väljer många att köra på för fort (kanske inte över hastighetsgränsen, men för att resan ska bli behaglig), vilket får till följd att företaget noterar att tiderna räcker. Bättre kanske att låta förseningarna då växa ett tag för att få till stånd en bra lösning på sikt (under förutsättning att avtalet reglerar punktlighet, men det görs väl nästan överallt idag).

Samtidigt har jag full förståelse för att det sker, eftersom bussförare i regel bryr sig om passagerna och förstås vill göra ett bra jobb och få nöjda kunder! Det senare är ju också något som många moderna avtal tar fasta på - så även där tror jag nog att vi kan se något av en vändning framöver. Det finns ju inget som irrriterar kunder så mycket som när punktligheten inte upprätthålls och när det enkom beror på för korta tidsmarginaler.