Premiär för linje 831, Flen-Malmköping-Stockholm den 2/6.

Startat av Taunusch, 24 juni 2011, 11:58:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Nästa helg är det premiär för Länstrafiken Sörmlands nya linje 831. Den kommer att gå från Flen via Malmköping till Stockholm på fredag och lördagkvällar.

http://www.lanstrafiken.se/template2010/news2010____7508.aspx

Andreas91

Intressant! Två frågor på detta: Vilket bolag kommer att köra linjen och vad är det för bussar som man kan komma att få se? Rör det sig om LT-gröna vagnar? :)

Taunusch

En landsortsbuss från Nobina i Flen känns som en god gissning.

Ulf Broman

Citat från: Taunusch skrivet 24 juni 2011, 11:58:31 AM
Nästa helg är det premiär för Länstrafiken Sörmlands nya linje 831. Den kommer att gå från Flen via Malmköping till Stockholm på fredag och lördagkvällar.

http://www.lanstrafiken.se/template2010/news2010____7508.aspx

Vad jag kan läsa mig till på länken så går den lördag och söndag, och inte fredag och lördag.
Hade den gått fredag och söndag hade jag förstått att den var till för helgpendlare, men varför kör man denna tur ganska sent en lördag?

Omnilasse

Citat från: Ulf Broman skrivet 04 juli 2011, 00:54:02 AM
Vad jag kan läsa mig till på länken så går den lördag och söndag, och inte fredag och lördag.
Hade den gått fredag och söndag hade jag förstått att den var till för helgpendlare, men varför kör man denna tur ganska sent en lördag?
Och om man nu ska köra på en lördag, hade väl en morgontur varit mer relevant?  Men allvarligt talat tror jag dels det handlar om ledig kapacitet, dels att SJ:s tåg inte stannar i Flen längre på kvällstid lördagar- och söndagar (en mycket sen tid från Stockholm finns omkring 22.00 på söndgar) och på söndagar avgår sista tåget från Flen klockan 12.30! Alltså är det väl en följd av att det i princip inte längre fungerar att åka tåg till och från Flen.


Taunusch

Premiärturen, i lördags kväll, från Flen hade ynka två passagerare...  :-\

virtual1

Citat från: Taunusch skrivet 04 juli 2011, 10:56:42 AM
Premiärturen, i lördags kväll, från Flen hade ynka två passagerare...  :-\

Tja, en linjestart som inte sammanfaller med ny tidtabell och kanske minimalt med marknadsföring
gör nog att det tar ett tag innan man får fart på det hela. Dock kan man ju tycka att en avgång
fredag kväll för de som vill roa sig inte vore en dum idé dock heller...


virtual1

Citat från: Bussföraren skrivet 04 juli 2011, 23:54:30 PM
Orsak till det hela

http://www.flen.se/templates/Page.aspx?id=28925

Men läser man artikeln så låter det som man köpt in en helt ny buss??? Är det verkligen Nobina som är trafikutövare då?

HB


Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 05 juli 2011, 08:54:46 AM
Men läser man artikeln så låter det som man köpt in en helt ny buss??? Är det verkligen Nobina som är trafikutövare då?

"...köpa in en ny direktbuss..." ska inte tolkas som en ny buss i betydelsen ett nytt fordon. Det är modern informationssvenska som tycks använda ordet buss till allt möjligt, från linjenummer till ett helt trafikupplägg.

/Ted


Taunusch

Nu har länstrafiken beslutat att lägga ned linje 831. Resenärerna, om det nu fanns några, hänvisas istället till justerade avgångar på tåget.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Resenärer fanns det, åtminstone sista helgen i augusti. Men bussen fanns eftersom ett kvällståg från Flen blev indraget. Synd att bussen försvinner, var ett enkelt sätt att komma hem från en helg i Malmköping.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)