Kör och vilotid - rast?

Startat av Patrik, 23 juni 2011, 09:13:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Jag måste bara kolla om jag har tänkt rätt här.

Visst kan jag köra så här med digital färdskrivare?
Körning 10 min - Rast 15 min - Körning 2,5 tim - Rast 30 min - Körning 3 tim.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Hagri

Så vitt jag vet finns inget krav på hur lång den första peridens körning skall vara. Så det skall funka.


Beppe

Reglerna tillåter till och med att du kör ett varv på gårdsplan och får 1 min körtid, håller 15 min rast... Dock är det väl inte tänkt att de skulle fungera så även om det är helt lagligt.

Carl Eric

Jag var med om en chaufför som på en matpaus hade rast 45 minuter, körde bussen fram och tillbaka i 1 minut och sedan hade 15 rast igen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Dson

Citat från: calken skrivet 23 juni 2011, 10:09:56 AM
Jag var med om en chaufför som på en matpaus hade rast 45 minuter, körde bussen fram och tillbaka i 1 minut och sedan hade 15 rast igen!
Ja, då räcker det nämligen att han har en halvtimmes rast nästa gång, eftersom han redan haft 15 min rast den körperioden...

Sjukt, egentligen. Men bättre det, än att det som förr räckte att den sista delen bara behövde vara en kvart.

UglyJazz

Du kan inte köra så där eftersom du inte kan redovisa 45 minuter rast inom dom senaste 5h15m bakåt i tiden.

Skulle man köra resonemanget att man kan lägga en rast i början av passet så skulle alla åkerier ha kört ned till ändhållplatsen och tagit en rast där och sedan kört exvis sju timmar och därefter i slutet på dagen tagit ut en trettiominutersrast.

Färdskrivaren kommer inte visa att något fel begåtts men det lirar inte med min syn på regelverket. Detta beror på hur man programmerat dessa.

Problemet här är att du INTE får köra 5,5h med bara trettio min rast i. Du måste ta rast efter typ 1h50min in i tretimmarspasset.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det ser helt fel ut...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

MartinMartin

Citat från: UglyJazz skrivet 23 juni 2011, 10:50:13 AM
Du kan inte köra så där eftersom du inte kan redovisa 45 minuter rast inom dom senaste 5h15m bakåt i tiden.

Skulle man köra resonemanget att man kan lägga en rast i början av passet så skulle alla åkerier ha kört ned till ändhållplatsen och tagit en rast där och sedan kört exvis sju timmar och därefter i slutet på dagen tagit ut en trettiominutersrast.

Färdskrivaren kommer inte visa att något fel begåtts men det lirar inte med min syn på regelverket. Detta beror på hur man programmerat dessa.

Problemet här är att du INTE får köra 5,5h med bara trettio min rast i. Du måste ta rast efter typ 1h50min in i tretimmarspasset.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det ser helt fel ut...


Ja, jag kan rätta dig för du har fel.
Efter 45 minuters rast så påbörjas ALLTID en ny körperiod.

Men sen kan man ju ta för mycket rast också och bli straffad för det istället.

Om man kör första halvan och sen lyckas få 45 minuter rast där det var tänkt att man skulle ha 15 minuter
och sen kör 2:a halvan och har dom planerade 30 minuterna där så kan man sen inte köra sina planerade 4,5
timmar.

Så när jag då har haft 1h15m rast så får jag inte köra 4,5 timme till, vilket Jag hade fått om jag haft bara 45 minuter  >:(

Bussföraren

Citat från: MartinMartin skrivet 23 juni 2011, 10:54:44 AM
Ja, jag kan rätta dig för du har fel.
Efter 45 minuters rast så påbörjas ALLTID en ny körperiod.

Men sen kan man ju ta för mycket rast också och bli straffad för det istället.

Om man kör första halvan och sen lyckas få 45 minuter rast där det var tänkt att man skulle ha 15 minuter
och sen kör 2:a halvan och har dom planerade 30 minuterna där så kan man sen inte köra sina planerade 4,5
timmar.

Så när jag då har haft 1h15m rast så får jag inte köra 4,5 timme till, vilket Jag hade fått om jag haft bara 45 minuter  >:(


Ursäkta men hur resonerar du nu?

Varför skulle du inte kunna köra 2x4½ timme i ditt exempel?

Blandar du ihop avtal med lagar o förordringar nu?

MartinMartin

Citat från: Bussföraren skrivet 23 juni 2011, 10:57:35 AM
Ursäkta men hur resonerar du nu?

Varför skulle du inte kunna köra 2x4½ timme i ditt exempel?

Blandar du ihop avtal med lagar o förordringar nu?

Om Jag kör 2 timmar
och sen har 45 minuter rast (där det var planerat 15min)
Sen kör jag 2,5 timme och tar sen mina planerade 30 minuter.

I min planering så skulle Jag påbörja en ny körperiod här, men den påbörjas alltid efter 45 minuter rast
så nu kan jag bara köra 2 timmar till istället för 4,5

Jag får alltså köra mindre för att Jag har haft för mycket rast !!

Bussföraren

Citat från: MartinMartin skrivet 23 juni 2011, 11:01:06 AM
Om Jag kör 2 timmar
och sen har 45 minuter rast (där det var planerat 15min)
Sen kör jag 2,5 timme och tar sen mina planerade 30 minuter.

I min planering så skulle Jag påbörja en ny körperiod här, men den påbörjas alltid efter 45 minuter rast
så nu kan jag bara köra 2 timmar till istället för 4,5

Jag får alltså köra mindre för att Jag har haft för mycket rast !!


Snälla :o Nu har du missförstått regelverket.

Eftersom du har uppnått MINST 45 min rast så påbörjas en ny 4 ½ timmes period (45 + 30 min = 45 min eller mer)

Hur skulle det annars se ut om scheman med 46 och 50 min rast skulle diskvalificera till en ny period.

UglyJazz

Det är vackert tänkt, men du får ju inte ändra på Patriks ingående frågeställning...

Även om man skulle följa MartinMartins tankesätt så får man ju 5,5h körtid med trettio minuter rast, vilket ju får tunga gruppen att skrika av glädje/ilska/sorg/frustration (stryk det som inte passar in).

Och NEJ, man får inte KÖRA mindre bara för att man har mer rast, det vill jag inte hålla med om. Precis som Bussföraren skriver.

Kul att debatten vaknar till liv...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Robert T

Jag har varit med om det här:

Kör 1h rast 1h, sen köra 3h, rast 30m sen köra 3h till.

Detta går inte att göra lagligt om jag tar en 45m rast på första rasten!
För om jag tar 45 min där börjar en ny körperiod och då har jag 6h körning kvar med endast 30 min rast vilket gör att jag kommer köra 1,5h för länge.

Tar jag däremot bara 44m rast första timmen räknas det som 15m rast, eftersom 15m rasten måste tas först. Då har jag vid 30m rasten kört lagliga 4h, som ju "nollställs" inför nya körperioden efter 30m rast och jag kan fortsätta köra passets 3h, eller upp till 4,5h om jag så vill.

Björn Ax

Jo men så måste det ju bli. Om man tänker såhär:

Kör 2 timmar.
Har 45 minuters rast
HÄR PÅBÖRJAS EN NY 4½ TIMMES PERIOD
Kör 2½ timme
Har rast 30 min
HÄR PÅBÖRJAS INGEN NY 4½ TIMMES PERIOD PGA EJ 45 MIN RAST
Så då får jag bara köra 2 timmar här pga jag redan kört 2½ timme utan 45 minuters rast mellan.

Så tänker iaf jag men kanske fel??

Robert T

Förövrigt vill jag bara tipsa om att lastbilschaufförer har mycket bättre koll på det här än busschaufförer...
Fråga på något lastbilsforum i stället.
Att fråga ett gäng linjebusschaufförer är som att be om trubbel, du får 10 olika svar på 10 personer.
Vår yrkeskår måste vara bland de sämst utbildade på det vi arbetar med.  ::)

Fikman


Patrik dit renonemang är rätt!

Sen kan jag med hålla med om att det är för mycket okunskap om kör och vilotider. Som ett exempel när påbörjar jag en 24h perjod? är det 0000 eller är det när mitt pass börjar??

Vi måste våga prata om kör och vilotider, och även tidda på allmäna arbetstidslagen, den säger att du skall ha minst 30min rast efter att du arbetat 6h