Kör och vilotid - rast?

Startat av Patrik, 23 juni 2011, 09:13:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Bussföraren skrivet 23 juni 2011, 11:17:00 AM
Snälla :o Nu har du missförstått regelverket.

Eftersom du har uppnått MINST 45 min rast så påbörjas en ny 4 ½ timmes period (45 + 30 min = 45 min eller mer)

Hur skulle det annars se ut om scheman med 46 och 50 min rast skulle diskvalificera till en ny period.

Läs mitt inlägg igen ! Jag har inte sagt att 46 minuters rast diskvalificerar nån ny period, men efter 45 minuters rast
så påbörjas en ny körperiod. I mitt exempel så får jag bara köra 2 timmar till innan jag ska ha rast !
Jag får inte köra 4,5 timmar vilket Jag hade fått om första rasten bara varit 15-44 minuter.

Citat från: UglyJazz skrivet 23 juni 2011, 11:18:56 AM
Det är vackert tänkt, men du får ju inte ändra på Patriks ingående frågeställning...

Även om man skulle följa MartinMartins tankesätt så får man ju 5,5h körtid med trettio minuter rast, vilket ju får tunga gruppen att skrika av glädje/ilska/sorg/frustration (stryk det som inte passar in).

Och NEJ, man får inte KÖRA mindre bara för att man har mer rast, det vill jag inte hålla med om. Precis som Bussföraren skriver.

Kul att debatten vaknar till liv...

Låt dom skrika för du får ha 5,5 timmars körtid utan att ha 45 min rast om du skött delningen riktigt.

Men du får givetvis inte köra 7 timmar i sträck !

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 23 juni 2011, 11:32:58 AM
Förövrigt vill jag bara tipsa om att lastbilschaufförer har mycket bättre koll på det här än busschaufförer...
Fråga på något lastbilsforum i stället.
Att fråga ett gäng linjebusschaufförer är som att be om trubbel, du får 10 olika svar på 10 personer.
Vår yrkeskår måste vara bland de sämst utbildade på det vi arbetar med.  ::)

Jag var dock mycket bättre på detta när jag körde regionbussar då man var tvungen att ha färdskrivarblad. Nu har jag glömt bort mycket när jag kör stadstrafik. :(

Nicklas K

Citat från: Patrik skrivet 23 juni 2011, 09:13:45 AM
Jag måste bara kolla om jag har tänkt rätt här.

Visst kan jag köra så här med digital färdskrivare?
Körning 10 min - Rast 15 min - Körning 2,5 tim - Rast 30 min - Körning 3 tim.

Som jag ser det Patrik , så borde du i ditt exempel kunna köra 4,5 timme efter 30 minuters rasten eftersom du då har haft 45 minuters rast.

/NK

Patrik

Jag tackar för svaren på min fråga och så får ni gärna fortsätta diskutera om det behövs!
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussföraren

Citat från: MartinMartin skrivet 23 juni 2011, 11:42:08 AM
Läs mitt inlägg igen ! Jag har inte sagt att 46 minuters rast diskvalificerar nån ny period, men efter 45 minuters rast
så påbörjas en ny körperiod. I mitt exempel så får jag bara köra 2 timmar till innan jag ska ha rast !
Jag får inte köra 4,5 timmar vilket Jag hade fått om första rasten bara varit 15-44 minuter.

Låt dom skrika för du får ha 5,5 timmars körtid utan att ha 45 min rast om du skött delningen riktigt.

Men du får givetvis inte köra 7 timmar i sträck !

Det är inte så att det med automatik påbörjas en ny 4½ timmes period om den gamla inte är förbrukad, så är inte regelverket skrivet.

Det skulle ju inneburit att många bara kunde ta ut 5-6 timmar i körtid med tanke på arbetstidens förläggning.

Får man fråga vilken instutition eller operatör som påstår detta?

Regelverket är skrivet så att du MÅSTE ha 45 min rast innan du KAN påbörja en ny 4½ timmes period, inte att en 45 min rast med automatik innebär att den tidigare ej förbrukade förfaller

MartinMartin

Citat från: Bussföraren skrivet 23 juni 2011, 18:13:36 PM
Det är inte så att det med automatik påbörjas en ny 4½ timmes period om den gamla inte är förbrukad, så är inte regelverket skrivet.

Det skulle ju inneburit att många bara kunde ta ut 5-6 timmar i körtid med tanke på arbetstidens förläggning.

Får man fråga vilken instutition eller operatör som påstår detta?

Regelverket är skrivet så att du MÅSTE ha 45 min rast innan du KAN påbörja en ny 4½ timmes period, inte att en 45 min rast med automatik innebär att den tidigare ej förbrukade förfaller

Rast
Föraren ska ta minst 45 minuters sammanhängande rast under eller efter en körperiod. Rasten kan tas ut i sin helhet eller delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 15 minuter och den andra delen, som ska ligga sist, måste vara minst 30 minuter.

Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.

http://www.yrkestrafiken.se/Kor-och-vilotider/Kortider-raster-och-vilotider/