Varför denna skillnad?

Startat av Bjarne-W, 22 juni 2011, 22:31:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Jag vet inte om detta hamnar på rätt plats - men jag har funderat mer över vad jag skriver på min "blogg" på vår hemsida. Ser gärna att jag får inspirerande genmäle som lockar fram nya tankar. Den 21/6 skriver jag:
"Fick just ett kaxigt pressmeddelande från flygbolaget Norwegian där de berättar att de köper – ytterligare – 15 nya Boeing 737-800.
"Norwegian har idag tecknat ett avtal med Boeing om att köpa ytterligare 15 nya Boeing 737-800 flygplan med leverans mellan 2015 och 2018. Bolaget har sen tidigare en köporder hos Boeing på 63 nya 737-800:or med leverans fram till 2016.
– För oss är det viktigt att vara framtidsinriktade och tänka långsiktigt. Dagens utökade köporder ger oss möjligheten att säkra fler nya flygplan för vår fortsatta tillväxt. Inte minst ger det oss möjlighet att sänka kostnaderna ytterligare, vilket är helt avgörande på en mycket konkurrensutsatt flygmarknad.
Fortsätter bränslepriserna att vara höga, är det av ännu större vikt att flyga med helt nya och bränslesnåla flygplan och på Norwegian vill vi hellre äga än leasa. Dessutom kommer vi vid en tidpunkt att börja fasa ut våra första Boeing 737-800 flygplan. Då är det helt avgörande att vi har möjlighet att köpa nya. Ur ett miljöperspektiv är det viktigt med nya flygplan.
Vi vet att det hela tiden kommer förbättringar från Boeing, så på så sätt är nya flygplan en win-win situation för både passagerare, miljön och för oss som bolag, säger Norwegians VD och koncernchef Bjørn Kjos.
Jag minns att jag skrivit om detta tidigare – men hur kommer det sig att inget bussföretag gör något liknande? Berättar att de – minsann – nu har köpt "bussarnas buss" för sin fina trafik och att (företaget) utstrålar stolthet över de nybeställda bussarna.
Varför har flygplan så oerhört högre status än t ex en "lyxig turistbuss"?
Klart att bussbranschen kan ändra på det förhållandet genom att sätta näsan i vädret betydligt mer och utstråla bättre självförtroende och därmed (på sikt får jag väl tro) förändra bussarnas placering på statusskalan. Om man själv anser att man är bra – och vågar föra ut det – kan man förändra "andras syn" en hel del.
Gå från Indiana Jöns – till Indiana Jones – typ...
:)

Nå - alla begåvade läsare som finns här på Buss-snack - några kommentarer?
Och ännu hellre - vad kan bussbranschen göra åt saken?

Cero

Intressant frågeställning du lyfter fram och det finns sannolikt flera olika orsaker till varför flyget marknadsför sig på ett helt annat sätt än i det här fallet bussbranschen. Dock tror jag huvudorsaken står att finna i de totalt skilda marknadssituationerna som flyget och bussbranschen befinner sig i. Flyget är en högt konkurrensutsatt bransch där slutkunden adresseras specifikt och där denne också står inför flera valmöjligheter. Som flygbolag gäller det att hela tiden göra sig attraktiv för en lättflyktig kundmassa som om inte tillräckligt bra produkt erbjuds snabbs går till någon annan. Det gäller att visa att man flyger de linjer kunderna vill ha, med moderna flygplan, servicevänlig personal, rimlig prissättning, etc. Misslyckas man går kunden till konkurrenten, eftersom det i de allra flesta fall finns alternativ att välja. Vilka bussbolag är i närheten av en sådan marknadssituation? Jag, som inte är i branschen, kan bara komma på tre; Swebus Express, Bus4You och GoByBus. Finns säkert någon till, men hur många av Sveriges alla bussbolag vänder sig till slutkunden på en konkurrensutsatt marknad? Och såvitt jag vet basunerar dessa bolag ibland ut sina nysatsningar även i dagstidningarna för alla att läsa.

Merparten av bussbolagen har researrangörer, kommuner och trafikhuvudmän som kunder. För den första gruppen finns naturligtvis ett incitament att marknadsföra sig, men hur ser egentligen marknaden ut? Jag antar att researrangörer naturligtvis i viss utsträckning tittar på vilka fordon ett bussbolag kan erbjuda, men i det stora hela antar jag att priset styr. Det torde också vara researrangören som till stor del styr hur utbudet gentemot slutkunden ska se ut, inte vad bussbolaget skulle vilja erbjuda. Slutkunden, resenären, har ju inte heller mycket att säga till om när det gäller val av buss och bussbolag. Man får vackert åka med det fordon researrangören ställer till förfogande, oavsett om den är skinande ny eller en gammal hink. Det är ju researrangör man som kund väljer.

För de företag som kör för trafikhuvudmän, dvs Keolis, Nobina, Arriva, Veolia, etc, styr ju trafikhuvudmannen i stort sett hela kravbilden på vad man vill erbjuda sina kunder, dvs skattebetalarna. Här är det ju fråga om att slutkunden normalt inte ens vet, eller har minsta intresse av att veta, vem som faktiskt kör bussen. I de flestas ögon är det "SL", "GS", "LLT", eller någon annan huvudman som "kör". Det är ju där man är kund. Den typ av upphandlade avtal som dessutom gäller inom de flesta områden ger dessutom inte entreprenören många incitament att förnya sin fordonsflotta eller kommunicera med slutkunderna om sina strategiska satsningar. I vissa fall döljs ju entreprenören helt av trafikhuvudmannen och rent affärsmässigt har inte bussbolaget och slutkunden någon relation. Om bussen är hel eller trasig, ren eller smutsig, ny eller gammal kan möjligen ge några plus- eller minuspoäng hos uppmärksamma resenärer men de flesta bryr sig inte (mer än att de möjligen blir irriterade). Det finns ju ingen konkurrens och det är få som tänker "jag tar busslinje 1 via x istället för linje 2 direkt för bolaget som kör 1 har bättre bussar". Antingen åker man med eller så tar man cykel, bil eller tunnelbana om sådan finns.

Tyvärr tror jag det är mycket svårt att få marknadskrafterna att verka för ett bussbolag när man står så pass långt ifrån slutkundsmarknaden som de flesta gör.

Fikman


Kand det inte vara lite av den svenska jantelagen som slår in här, tro inte att du är förmer än nån annan

Siljan Buss gick ut i lokalmedia när dom köppte sin första Synergy och talade om att dom var duktiga och köpt bussen för att folk skulle kunna åka både bekvämt och säkert, övervåningen är stolad 2-1 så den tar bara 52 pass. Det gör att föreningar och grupper kan åka säkert längre sträckor, ett vettigt alternativ till en sovbuss heltenkelt.

Tror att bussföretagen skulle tjäna på att synas mer i media i samband med nyköp, visa upp att vi minsan tror på en framtid och vill ta vårt ansvar för både säkerhet och miljö, lokalmedia tar är nog rätt villiga till sånan artiklar som utfylnad i tidningen och det är ju en form av gratisreklam som är betydligt bättre än att förekomma i tidningen för nån av bussarma fasnat i flygande besiktning och fått körförbud.
Vi måste bryta jantelagen och våga säga att vi är BÄST.

Staffan Sävenfjord

Jag tror Cero har ganska väl beskrivit varför skillnaden finns där. Om den är stor eller inte vill jag inte ta ställning till, men de grönaste ängarna är ju alltid de som är längst bort.

Medan så gott som all flygtrafik sker i konkurrens mellan olika flygbolag utan att det finns någon upphandlande part inblandat är det viktigt för dem att slå på trumman när tillfälle ges, antingen det nu är nya flygplan eller rejäla rabatterade priser. Alla flygbolag har ju dock inte heller den inställningen. Ryanairs marknadsföring är tämligen liten t ex. När jag får några år sedan skulle flyga med Sterling blev jag mycket förvånad att det flygbolaget fanns kvar. Jag kan inte erinra mig någon marknadsföring från dem. Följaktligen gick Sterling i konkurs strax efter detta.

De bussbolag som kör egentrafik, alltså expressbussar, marknadsför sig på liknande sätt som flyget. Bus4you gick ut mycket stort när de lanserade sina nya bekväma bussar med  bland annat helsidesannonser och vann till och med priser för den marknadsföringen. Åtminstone Swebus har också presenterat sina nya bussar stort.

Återstår då beställningstrafiken. Anledningen att de inte går ut hårt med sina nya bussar är väl att denna har rätt liten omfattning hos nästan alla bussbolag. Nyanskaffningen sker successivt och att bara presentera en enda buss ger ju inte särskilt många fler kunder.

Jag har i lokaltidningen sett ett och annat bussbolag som på redaktionell plats fått visa upp sin nya buss. Jag antar att de själva kontaktat tidningen och i artikeln framskyftar ofta en måttligt imponerad journalist. Folk i allmänhet blir alltså inte så imponerade av en ny buss som de i branschen gärna vill tro. Jag vet inte om folk i allmänhet blir så imponerade av ett nytt flygplan heller som de i branschen gärna vill tro. Själv är jag synnerligen måttligt flygintresserad och bryr mig inte om flygplanstyp. Jag vill bara ha en bekväm plats med relativt gott benutrymme,  vilket jag inte fått hos Norwegian förut och det  skall mycket till för att övertyga mig att det blir bättre nu. Mycket mer än ett pressmeddelande.

Det är i alla fall glädjande att Nobina tar så stor del i presentationen av de nya dubbeldäckarna till Norrtälje. Det är sådan marknadsföring som kan locka folk att prova på bussen även i linjetrafik.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

En del kloka synpunkter har redan lämnats. Samtidigt vill jag nog säga att jag inte helt håller med. Visst skryter man lite i bussbranschen också - se bara Nobinas pressmeddelande och visning av nya bussarna till Norrtälje! När Nobina - som i detta fall får pengar för antalet passagerare ökar ju direkt intresset av att marknadsföra sig och vad jag förstår har man väl t.o.m. anställt en marknadsförare till Norrtälje! Även Keolis fick väl ut rätt bra nyheten om alla hundratals miljöbussar man beställt, så visst görs det. Sedan är det väl så att för att intressera journalister ska ju en order helst vara på iaf ett antal hundra miljoner för att vara av intresse!

Däremot har ju operatörer som driver trafik åt trafikhuvudmännen aldrig varit vidare bra på marknadsföring (och knappt velat det heller). Trafikhuvudmännen är också oerhört dåliga. Det handlar ju inte bara om nya bussar utan även om exempelvis att marknadsföra nya linjer etc. En ny spårvägslinje har ju invigningar, pressvisningar och annat, men det är ju bara undantagsvis man gör det med nya busslinjer - dessa får man snarast upptäcka av en slump!

En viktigt sak är förstås också vilken budget/utrymme som finns för marknadsföring. Många bussbolag i Sverige är ju relativt små och har ju inte direkt några presschefer eller annat som har tid till att skicka ut pressmeddelanden, eller bearbeta pressen. Egentligen är det bara Nobina/Swebus och till viss mån Keolis och Arriva som är bra på att få ut meddelanden i media. Men även relativt stora aktörer går ju bara ut med pressmeddelanden i undantagsfall.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 23 juni 2011, 08:39:37 AM
Däremot har ju operatörer som driver trafik åt trafikhuvudmännen aldrig varit vidare bra på marknadsföring (och knappt velat det heller). Trafikhuvudmännen är också oerhört dåliga. Det handlar ju inte bara om nya bussar utan även om exempelvis att marknadsföra nya linjer etc. En ny spårvägslinje har ju invigningar, pressvisningar och annat, men det är ju bara undantagsvis man gör det med nya busslinjer - dessa får man snarast upptäcka av en slump!

Många huvudmän vill ju också att operatören håller väldigt låg profil.

Nya busslinjer invigs ju inte eller pressvisas så ofta mest beroende på att det nya är ganska litet. Att man slutar köra förbi Knäckebröhults bygdegård och därmed vinner två minuter samt att man köper nya bussar av samma fabrikat som de tidigare är ju knappast någon nyhet som intresserar allmänheten och därmed heller inte media.

När linje 100 Borås-Göteborg infördes med nya dubbeldäckade bussar och rejält förbättrad tidtabell väckte det dock stor uppmärksamhet i media såväl innan den börjat köra som sedan den kommit i gång. Man lyckades också få media att betona förbättringarna medan det varit tämligen tyst om försämringarna (framför allt att den inte går till Södra torget i Borås och de längre restiderna för dem som skall till Nils  Ericsonsterminalen på grund av att bussarna går via Korsvägen). Det har säkert bidragit till att resandet i stråket haft en kraftig ökning. Dock nedtonades Nettbuss roll i sammanhanget. Att det överhuvudtaget nämndes tror jag beror mest på att Orusttrafiken just bytt namn till Nettbuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

En del av de lokala bolagen är duktiga på att synas i media når de köper nya fordon eller tar upphandlingar. Men där handlar det inte om att de skickar ut pressmeddelanden utan snarare om andra kontakter och relationer med lokal media eller en lokal media som är nyfiken.

En tänkbar orsak till att mindre bolag inte prioriterar att synas i media när de investerar eller får nya kontrakt är att de stället prioriterar det dagliga arbetet som tar det mesta av den tid de har samt att de inte har någon vana av att hantera media.

För ett större bolag som Norwegian är det en annan sak. De har en informationsavdelning som snickrar till det hela. Samt inte minst viktigt, en investering i nya flygplan med lägre driftkostnader och mindre miljöpåverkan höjer värdet på bolaget i analytikernas ögon vilket påverkar aktiekursen och värdet för ägarna.